2026-05-17, 16:38
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
1. Inte för att det är vad som står där, men det du beskriver är ondska. Innan vi ätit av frukten kunde vi enligt bibeln inte skilja mellan gott och ont. Det var som att ställa en skål med godis framför ett småbarn och säga att de inte får äta och när de gör det straffar man inte bara dem utan alla deras barn i all framtid
2. Inte alls. Gud mördar miljoner oskyldiga. Bara för att han vill visa sin makt.
3. Läs vad jag skrev en gång till. Hela tanken att någon skulle kunna ta någon annans synder är bisarr. Det är bara en variant på klassiska djuroffer där det var en get eller liknande man offrade. En gud som ens skapat ett helvete att brinna i är i sig ond.
Gud har inte skapat nåt helvete, helvetet är evig frånvaro av Gud,detta uppstod pga Lucifers högmod, det är en konsekvens pga av att man väljer bort Gud och hans kärlek.
Citera
2026-05-17, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Gud har inte skapat nåt helvete, helvetet är evig frånvaro av Gud,detta uppstod pga Lucifers högmod, det är en konsekvens pga av att man väljer bort Gud och hans kärlek.
Ja det sägs så men Gud var/är allvetande och visste att detta med allra största säkerhet skulle hända.

Han visste att stora delar av hans egna skapelse skulle hamna i evigt helvete, därför var det ondskefullt att skapa oss från första början för sitt eget nöjes skull

Om jag hade förmågan att skapa varelser hade jag såklart låtit bli om jag visste att mer än hälften av dom skulle sluta i evig tortyr

Den kristna Guden är ond
Citera
2026-05-17, 17:13
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Ja det sägs så men Gud var/är allvetande och visste att detta med allra största säkerhet skulle hända.

Han visste att stora delar av hans egna skapelse skulle hamna i evigt helvete, därför var det ondskefullt att skapa oss från första början för sitt eget nöjes skull

Om jag hade förmågan att skapa varelser hade jag såklart låtit bli om jag visste att mer än hälften av dom skulle sluta i evig tortyr

Den kristna Guden är ond
Gud skapar alltid av kärlek, vi fick fri vilja annars skulle vi vara Guds nickedockor, det är ens eget fria val om man vill vara utan Gud eller inte, när vi dör är det kanske försent att omvända.
Citera
2026-05-17, 17:17
Medlem
Citat:
Gud skapar alltid av kärlek, vi fick fri vilja annars skulle vi vara Guds nickedockor, det är ens eget fria val om man vill vara utan Gud eller inte, när vi dör är det kanske försent att omvända.
Det är inte kärlek när man vet att ens skapelse ska få lida i evighet.

Det är inte fri vilja om det ena alternativet är evig plåga.

Om du under detta jordeliv inte kommer till insikt att ta emot Jesus som sin frälsare så hamnar man i helvetet?? Man kanske var nyfiken och hittade frid i andra livsåskådningar men du straffas med helvete?

Gud gjorde detta möjligt så även om det är sant så är han ond som gjort det möjligt.

Han kunde låtit bli som sagt.
Citera
2026-05-17, 17:37
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Det är inte kärlek när man vet att ens skapelse ska få lida i evighet.

Det är inte fri vilja om det ena alternativet är evig plåga.

Om du under detta jordeliv inte kommer till insikt att ta emot Jesus som sin frälsare så hamnar man i helvetet?? Man kanske var nyfiken och hittade frid i andra livsåskådningar men du straffas med helvete?

Gud gjorde detta möjligt så även om det är sant så är han ond som gjort det möjligt.

Han kunde låtit bli som sagt.
Det är inte kärlek om inte vi hade varit skapade.
Det hade varit mer ondskefullt med en Gud som styr oss som en robot, därför har vi fri vilja.
Ja man kan hamna i helvetet om man har otur men du skall veta har du inte gjort nåt av dig själv finns det andra som kan hjälpa så kallade förebedjare i det fördolda så man är inte helt utan hopp.
Citera
2026-05-17, 17:41
Medlem
Citat:
Det är inte kärlek om inte vi hade varit skapade.
Det hade varit mer ondskefullt med en Gud som styr oss som en robot, därför har vi fri vilja.
Ja man kan hamna i helvetet om man har otur men du skall veta har du inte gjort nåt av dig själv finns det andra som kan hjälpa så kallade förebedjare i det fördolda så man är inte helt utan hopp.
Du verkar inte ha läst det jag skriver. Går inte ha en diskussion då.
Citera
2026-05-17, 17:48
Avstängd
Citat:
Det är ditt fria val om du vill tro på Muhammed som Guds profet. Gör du inte det så hamnar du i helvetet, men valet är helt och hållet ditt. Eller också är det som i Southpark, Mormonerna som har rätt:
https://www.youtube.com/watch?v=jbNnsiP4Rhg

Fri vilja förutsätter kunskap, annars är det bara lotteri.
Citera
2026-05-17, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Han har *makt*. Makt är inte detsamma som rätt. Hur du sen ser spädbarn som syndare som förtjänar att dödas är för mig som sekulär en gåta.

De har ingen sådan, men så påstår jag heller inte att människor är perfekta.

Ren ondska med andra ord.

Och PLO hade i sin tur svarat på israelisk ockupation av Palestina.

Terrorister? Finns det någon annan stat som valt så många terrorister som ledare som Israel? Netanyahu var t ex uppe i Beirut och sprängde ett dussin civila flygplan i sin ungdom.

Sen är massmördarna i USA knappast något föredöme, men nu glömde jag ju att du ser mord på civila som legitimt. När rätt terrorister gör det i alla fall.
Som skapare har inte bara makt, även skyldigheter. Alla bär ansvar för sina egna synder. Att bestraffa synd är ingen synd.

Israel erövrade Gazaremsan, Västbanken, Sinaihalvön och Golanhöjderna efter sexdagarskriget 1967, och enligt internationell rätt var ockupationen laglig. Så det är precis som jag sa att Israel ockuperade efter angrepp. Från flera arabstater.

Ja, juridiskt är det skillnad på terrorister och en stat. Trump förklarade aldrig krig mot Iran. Så rundar de alla existerande lagar, nationella och internationella. Eftersom det var en milis, inte IDF, som utförde massakern i Libanon var det väl inget krigsbrott?
Citera
2026-05-17, 18:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Som skapare har inte bara makt, även skyldigheter. Alla bär ansvar för sina egna synder. Att bestraffa synd är ingen synd.
Vilka synder hade alla de spädbarn som Gud dödat ägnat sig åt? Det där att alla bär ansvar för sina synder går precis tvärtemot den kristna läran att Jesus dog för våra synder.

Citat:
Israel erövrade Gazaremsan, Västbanken, Sinaihalvön och Golanhöjderna efter sexdagarskriget 1967, och enligt internationell rätt var ockupationen laglig. Så det är precis som jag sa att Israel ockuperade efter angrepp. Från flera arabstater.
Sexdagarskriget började med ett israeliskt överraskningsangrepp på Egypten. Ockupationen är inte laglig, bosättningarna än mindre så och Israels annektering av Östra Jerusalem och Golanhöjderna är det definitivt inte.
Citat:
Ja, juridiskt är det skillnad på terrorister och en stat. Trump förklarade aldrig krig mot Iran. Så rundar de alla existerande lagar, nationella och internationella. Eftersom det var en milis, inte IDF, som utförde massakern i Libanon var det väl inget krigsbrott?
IDF omringade lägret så ingen kunde ta sig ut, beväpnade dina kristna bröder i falangisterna och lyste upp lägret nattetid så mördandet kunde fortsätta. Hur gör det IDF oskyldigt?

Hamas är Palestinas folkvalda ledning vilket inte hindrar oss från att kalla dem terrorister vilket även gäller Revolutionära gardet i Iran. Om du vill kalla det IDF ägnar sig åt för terrorism eller krigsbrott är mig egalt, vidrigt är det i alla fall.
Citera
2026-05-17, 19:41
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Bibelns berättelser om Gud är färgade av israeliska herremäns ondskefulla nationalism. Så även kristendomens bild av Gud.

Men Jesus fader har följare därför att han är god och därför att han är livet och därför att han har precis all makt. Han gör inte vår vilja och han räddar oss inte från död och elände men han har gett oss liv och vi får leva för alltid om vi inte är ovärdiga att leva för alltid.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-05-17 kl. 19:46.
Citera
2026-05-17, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Bibelns berättelser om Gud är färgade av israeliska herremäns ondskefulla nationalism. Så även kristendomens bild av Gud.

Men Jesus fader har följare därför att han är god och därför att han är livet och därför att han har precis all makt. Han gör inte vår vilja och han räddar oss inte från död och elände men han har gett oss liv och vi får leva för alltid om vi inte är ovärdiga att leva för alltid.

Om man hamnar i himlen eller inte handlar inte om du lever värdigt eller ovärdigt enligt den kristna tron

Det handlar enbart om om du tar emot Jesus som din frälsare. Det är enda vägen till himmelriket.

Du kan leva världens värdigaste liv och ändå straffas med evigt helvete.
Citera
2026-05-17, 20:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Om man hamnar i himlen eller inte handlar inte om du lever värdigt eller ovärdigt enligt den kristna tron

Det handlar enbart om om du tar emot Jesus som din frälsare. Det är enda vägen till himmelriket.

Du kan leva världens värdigaste liv och ändå straffas med evigt helvete.
Men nu skriver jag inte om den kristna tron. Det är inte Paulus eller andra kristna som jag tror på utan på Jesus och profeterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in