2026-03-17, 19:17
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soukeshikem9
Någon från rättshistorian på SU som sett resultat från uppsatsen??? Vad är det här för skit.

Lärarkommentaren är så dålig och säger motsatta från vad som står i kursboken. Jag fick bara B vilket känns helt sjukt när jag fått AB på alla tidigare uppsatser. Jag följde kurslitteraturen, läste om relevanta romerska rättsinstutet på Britannica, etc. Mitt resonemang var väl genomtänkt och jag försökte förmedla allt viktigt på ett bra sätt. Det känns som den ansvariga måste ha läst en helt annan uppsats??

Begär omprövning.
Citera
2026-03-17, 20:53
Medlem
Hej,

Har någon koll på om T1 i stockholm kan tillgodoräknas till fullo i Uppsala och vice versa, med hänsyn till de stora skillnaderna i utbildningarnas struktur?

Mer rakt. Kan jag byta studieort genom att söka in på T1 i t.ex Stockholm, sedan försöka tillgodoräkna endast de betyg jag är nöjd med? Detta för att kunna göra om T1, väsentligen i syfte att försöka höja mitt B på T1 vid UU till AB i mötsvarande kurser vid SU.

Detta främst i syfte att få fler tingspoäng, men också för att få sätta finare betyg på min examen och bli mer konkurrenskraftig på arbetsmarknaden. (T1 blev katastrof av flera skäl och terminstentor har inte passat mig).

Min examen hade då kunnat bli 11% B och 39% AB, istället för 22% B och 28% AB, vilket minst sagt är mycket bättre och gör det mycket lättare att få jobb på byrå samt plats som tingsnotarie nära Stockholm. Rakt av 50/50 AB/Ba hade också varit möjligt om jag skulle kunna tillgodoräkna allt utom T1 och T5.

Sedan undrar jag mer allmänt hur tillgodoräkning från UU till SU fungerar. Kan jag i regel tillgodoräkna alla avklarade kurser mot en examen från SU, eller saknar vissa kurser på UU motsvarighet på SU. Uttryckt annorlunda: Kan man i regel tillgodoräkna samtliga 195 HP från T1-T6 + RoAn vid UU om man kommer in på JP vid SU, eller faller vissa poäng mellan stolarna? Fördjupningskurserna ska förstås inte vara något problem överhuvudtaget att tillgodoräkna utifrån min förståelse?
Senast redigerad av PanTroglodytes 2026-03-17 kl. 21:52.
Citera
2026-04-22, 15:30
Medlem
Är det någon som begärt omprövning av betyg på examensarbete och fått igenom det? Väntar på besked just nu men undrar om det ens är värt att hoppas
Citera
2026-04-26, 00:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Usernam.e
Är det någon som begärt omprövning av betyg på examensarbete och fått igenom det? Väntar på besked just nu men undrar om det ens är värt att hoppas

Personen jag opponerade på begärde omprövning och slapp således komplettering om det är det du tänker på? Orättvist om du frågar mig då uppsatsen var bedrövlig absolut ingen röd tråd trots en frågeställning som slog in öppna dörrar. Personen skyllde i alla fall i "klassens" gruppchatt att alla brister var pga. advokatbyrån personen hade haft sin praktik på som då hade förmedlat att personen skulle göra si istället för så.
Citera
2026-04-26, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skatterattsjurist
Personen jag opponerade på begärde omprövning och slapp således komplettering om det är det du tänker på? Orättvist om du frågar mig då uppsatsen var bedrövlig absolut ingen röd tråd trots en frågeställning som slog in öppna dörrar. Personen skyllde i alla fall i "klassens" gruppchatt att alla brister var pga. advokatbyrån personen hade haft sin praktik på som då hade förmedlat att personen skulle göra si istället för så.

I mitt fall avsåg begäran att det skulle ändras från BA till AB. Har dock fått svar nu och det ändrades givetvis inte (det är ju samma person som hanterar begäran som rättade uppsatsen). Jag håller inte med om hans snäva bild av rättsdogmatisk metod men vad ska man göra
Citera
2026-04-26, 12:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Usernam.e
I mitt fall avsåg begäran att det skulle ändras från BA till AB. Har dock fått svar nu och det ändrades givetvis inte (det är ju samma person som hanterar begäran som rättade uppsatsen). Jag håller inte med om hans snäva bild av rättsdogmatisk metod men vad ska man göra

Hade helt ärligt begärt omprövning igen om det var för en sådan sak. Går det att skicka iväg ett mail om att det här och det här är vad jag menar om det inte framgår? Eller boka möte? Tyvärr är vissa helt låsta på sin tolkning av vad rättsdogmatik är men vågar sig inte på att förklara den själva annat än att reproducera en mening från kurslitteraturen där det om man faktiskt fortsätter läsa står att den inte alls behöver vara snäv.

Hade också stor rädsla för material och metodavsnittet, av den anledningen förklarade jag min uppfattning på ett par A4 sidor och förklara hur jag gått tillväga för att tillämpa metoden, ingen hade synpunkter annat än att handledaren tyckte att det var övertydligt, (fick AB).
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-04-26 kl. 12:27.
Citera
2026-05-16, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Begär omprövning.

Vet att jag svarar sent men jag valde att gå vidare med mitt liv och ta BA på rättshistorian även om jag hade önskat AB. För mycket har hänt i livet för att jag ska orka med mödan..

Sen så har mina omprövningar ALDRIG gått igenom (gjort 3 gånger när jag saknat 0,5-2p från AB). Vet inte vad jag gör fel riktigt på mina begäran om omprövning En tidigare gång hade jag skrivit tentasvaret korrekt och gjort AB lösning men råkat trycka in fel siffra på paragrafen (rätt kapitel dock). Det framgick VÄLDIGT TYDLIGT av mitt svar att jag menade en helt annan paragraf och tillämpade således den korrekt, det var endast att den förkortade tiden vi hade fått på tentan från tidigare terminer gjorde att jag stressade och råkade fat fingera fel tangent på siffrorna.
Citera
2026-05-16, 15:54
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soukeshikem9
Vet att jag svarar sent men jag valde att gå vidare med mitt liv och ta BA på rättshistorian även om jag hade önskat AB. För mycket har hänt i livet för att jag ska orka med mödan.. Sen så har mina omprövningar ALDRIG gått igenom (gjort 3 gånger när jag saknat 0,5-2p från AB). Vet inte vad jag gör fel riktigt på mina begäran om omprövning En tidigare gång hade jag skrivit tentasvaret korrekt och gjort AB lösning men råkat trycka in fel siffra på paragrafen (rätt kapitel dock). Det framgick VÄLDIGT TYDLIGT av mitt svar att jag menade en helt annan paragraf och tillämpade således den korrekt, det var endast att den förkortade tiden vi hade fått på tentan från tidigare terminer gjorde att jag stressade och råkade fat fingera fel tangent på siffrorna.

Beklagar sorgen, de flesta av oss har varit där. Jag fick 0,5 avdrag för fel paragraf samtidigt som svaret var rätt. Det hade dock ingen betydelse för betyget men om jag hade fått de där 0,5 så hade jag haft alla rätt på tentan. Kommer ta med mig minnet in i graven.
Citera
2026-05-18, 05:50
Medlem
Är det någon som vet hur man går tillväga för att begära omprövning av ett tentamensresultat? Jag går juristprogrammet i Lund och har fått avdrag på en fråga trots att mitt svar verkar stämma överens med typsvaret. Brukar man bara mejla examinatorn, eller finns det någon formell process? Har försökt hitta information men hittar inget tydligt. Betyget är inte insatt i ladok än eftersom poäng från en uppsats som vi skriver senare också ska läggas in.
Citera
2026-05-18, 11:50
Medlem
Är det bara jag som ångrar att jag pluggade till jurist? Tog examen och sitter nu som bitis, vilket jag såklart är tacksam för. Men det är så ofantligt tråkigt. Sökte massa andra jobb som inga har med juridik att göra bara för att kunna höra något jag tycker är kul!

Juristexamen är så jävla begränsande. Går inte att få jobb inom några andra domäner såvida man inte jobbar upp sig och får en ny roll internt. Så fort någon kommer med en ekonomieexamen eller personalvetarexamen blir ju den prioriterad? Dessutom kan man inte använda juristexamen utomlands.

Ångrar verkligen att jag spenderade 4,5 år på juristprogrammet. Om man inte VET att man vill arbeta på byrå, domstolsväsendet eller forska är det helt fel utbildning.
Citera
2026-05-19, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arabellla
Är det bara jag som ångrar att jag pluggade till jurist? Tog examen och sitter nu som bitis, vilket jag såklart är tacksam för. Men det är så ofantligt tråkigt. Sökte massa andra jobb som inga har med juridik att göra bara för att kunna höra något jag tycker är kul!

Juristexamen är så jävla begränsande. Går inte att få jobb inom några andra domäner såvida man inte jobbar upp sig och får en ny roll internt. Så fort någon kommer med en ekonomieexamen eller personalvetarexamen blir ju den prioriterad? Dessutom kan man inte använda juristexamen utomlands.

Ångrar verkligen att jag spenderade 4,5 år på juristprogrammet. Om man inte VET att man vill arbeta på byrå, domstolsväsendet eller forska är det helt fel utbildning.

Hade du ofantligt tråkigt under utbildningen också?
Citera
2026-05-20, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
Hade du ofantligt tråkigt under utbildningen också?

Till och från. Mitt intresse för juridik avtog verkligen under utbildningen och sista hälften ville jag bara bli klar. Jag vet ju att det är mitt fel, jag borde hoppat av. Tycker bara det är så jobbigt att det verkar som att jag är den enda som känner såhär, alla andra verkar skitnöjda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in