Citat:
Ursprungligen postat av
at95
Jag tror att du missuppfattade det Grixlermajn skrev. Jag tolkar det som att meningen med inlägget är att arbetsgivarna som sista utslagsgivande faktor använder lärosäte för att skilja två i övrigt likvärdiga kandidater från varandra. Förstår inte vad som skulle vara problemet med det.
Problemet är att det förutsätter följande konversation:
Delägare 1: Ok Benny, vi fick 200 ansökningar till bitistjänsten och nu måste vi välja mellan de två sista kandidaterna här. De har exakt samma betyg och likvärdiga meriter. De gjorde precis lika bra ifrån sig på intervjuerna på testerna, framstår som precis lika mogna och begåvade, deras referenser gav exakt likadana svar och dessutom tycker jag båda verkar precis lika sköna. Vem ska vi välja?
Delägare 2: Är du dum eller? Kandidat A gick på lärosätet som vi alla vet är bättre än det andra, trots att utbildningen har extremt lite att göra med arbetslivet och vi verkligen inte orkat sätta oss in i vilket lärosäte som förbereder en student bäst för just de uppgifter de ska få på vår byrå. Kandidat A blir det!
- - -
Det här är ungefär samma tänk som att det spelar någon roll vilket gymnasium du gått på. Ingen kan ha undgått att den svenska skolans förfall är generellt och att det inte spelar någon roll när du väl kommer till universitetet. Detta är Sverige; det finns inget Yale/Harvard. Du blir inte anställd på sådant. Du blir inte ens anställd på dina betyg; de är ett sållningsinstrument och visar att du kan jobba hårt (och, som utgångspunkt men långt ifrån alltid, att du inte är dum i huvudet).
Citat:
Oavsett hur det ser ut vore det givande om fler med insikt kunde berätta hur rekryteringsprocessen faktiskt går till. Just nu känns det som att det mest är spekulationer. Tidigare inlägg förändrar inte den saken eftersom det känns osannolikt att representanter från alla byråers HR-avdelningar har skrivit i den här tråden.
Det här är en bra poäng, och jag rekommenderar alla oroliga T2

r att helt enkelt maila och fråga byråerna. Eller någon som jobbar på en byrå. Eller bara kolla vilka som anställs på en byrå. Eller så kan man lyssna på vad ens kursare med precis lika lite koll som alla andra jurstuds har fått för sig. Whatever makes you happy.