2017-10-17, 17:28
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jag tycker det verkar idiotiskt att avfärda att förintelsen inte ägt rum. Det finns många inlägg på flashback om det. Diskussionen hade inte existerat om det inte var någon sanning i det.

Har du mycket erfarenhet av arbetsmarknaden och rekrytering? De som diskuterar frågan brukar vara juriststudenter, mestadels på de lägre terminerna där osäkerheten är som störst. Dessa har sällan någon koll på hur rekryteringen fungerar. Det finns en del svar i den här tråden från folk som jobbat och rekryterat på byråerna. Jag skulle lägga mer vikt vid de svaren.

Jag tror att du missuppfattade det Grixlermajn skrev. Jag tolkar det som att meningen med inlägget är att arbetsgivarna som sista utslagsgivande faktor använder lärosäte för att skilja två i övrigt likvärdiga kandidater från varandra. Förstår inte vad som skulle vara problemet med det.

Oavsett hur det ser ut vore det givande om fler med insikt kunde berätta hur rekryteringsprocessen faktiskt går till. Just nu känns det som att det mest är spekulationer. Tidigare inlägg förändrar inte den saken eftersom det känns osannolikt att representanter från alla byråers HR-avdelningar har skrivit i den här tråden.
Senast redigerad av at95 2017-10-17 kl. 17:36.
Citera
2017-10-17, 19:59
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Jag tror att du missuppfattade det Grixlermajn skrev. Jag tolkar det som att meningen med inlägget är att arbetsgivarna som sista utslagsgivande faktor använder lärosäte för att skilja två i övrigt likvärdiga kandidater från varandra. Förstår inte vad som skulle vara problemet med det.

Problemet är att det förutsätter följande konversation:

Delägare 1: Ok Benny, vi fick 200 ansökningar till bitistjänsten och nu måste vi välja mellan de två sista kandidaterna här. De har exakt samma betyg och likvärdiga meriter. De gjorde precis lika bra ifrån sig på intervjuerna på testerna, framstår som precis lika mogna och begåvade, deras referenser gav exakt likadana svar och dessutom tycker jag båda verkar precis lika sköna. Vem ska vi välja?

Delägare 2: Är du dum eller? Kandidat A gick på lärosätet som vi alla vet är bättre än det andra, trots att utbildningen har extremt lite att göra med arbetslivet och vi verkligen inte orkat sätta oss in i vilket lärosäte som förbereder en student bäst för just de uppgifter de ska få på vår byrå. Kandidat A blir det!

- - -

Det här är ungefär samma tänk som att det spelar någon roll vilket gymnasium du gått på. Ingen kan ha undgått att den svenska skolans förfall är generellt och att det inte spelar någon roll när du väl kommer till universitetet. Detta är Sverige; det finns inget Yale/Harvard. Du blir inte anställd på sådant. Du blir inte ens anställd på dina betyg; de är ett sållningsinstrument och visar att du kan jobba hårt (och, som utgångspunkt men långt ifrån alltid, att du inte är dum i huvudet).

Citat:
Oavsett hur det ser ut vore det givande om fler med insikt kunde berätta hur rekryteringsprocessen faktiskt går till. Just nu känns det som att det mest är spekulationer. Tidigare inlägg förändrar inte den saken eftersom det känns osannolikt att representanter från alla byråers HR-avdelningar har skrivit i den här tråden.

Det här är en bra poäng, och jag rekommenderar alla oroliga T2r att helt enkelt maila och fråga byråerna. Eller någon som jobbar på en byrå. Eller bara kolla vilka som anställs på en byrå. Eller så kan man lyssna på vad ens kursare med precis lika lite koll som alla andra jurstuds har fått för sig. Whatever makes you happy.
Citera
2017-10-18, 10:08
Medlem
Celiakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det behövs inte. En annan sak om du siktar på uppsatspraktik på byrå.

Kan du utveckla ? Jag tror du menar att man går på betyg/övriga egenskaper och att det finns en del affärsjuristjobb att fylla att man inte lägger så stor vikt vid det ?
Jag tolkar det som att du inte tror/vet att specialkurser eller uppsatsämne spelar någon roll, vilket även är det man hör ifrån arbetslivet. Men samtidigt får många frågan på intervjuer varför de läst en viss specialkurs.

Angående lärosäte så lyssna på Sobofied, finns ingen riktig skillnad idag. Vi har inte IVY League skolor på det sättet. Dock så tror jag om juristprogrammet startas upp på fler lärosäten och intagningspoängen sjunker så kan det spela roll. Jämför ekonomiutbildningarna, kandidatexamen på Handels vs. Mälardalens högskola.
Citera
2017-10-18, 10:13
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celiaki
Kan du utveckla ? Jag tror du menar att man går på betyg/övriga egenskaper och att det finns en del affärsjuristjobb att fylla att man inte lägger så stor vikt vid det ?
Jag tolkar det som att du inte tror/vet att specialkurser eller uppsatsämne spelar någon roll, vilket även är det man hör ifrån arbetslivet. Men samtidigt får många frågan på intervjuer varför de läst en viss specialkurs.

Mm, jag menade specifikt uppsatsämne. Det är liksom inte det du faller på. Om du vill skriva på en byrå tror jag de vill att du har ett ämne som har med deras verksamhet att göra dock.

Ang specialkurser, se Lindgren08 ovan.
Citera
2017-10-18, 16:21
Medlem
SunWukongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95

Problemet är att de flesta som sitter på byråernas HR-avdelningar sannolikt inte har ett intresse av att förmedla exakt vad som krävs. Antingen kan det ju locka att skönmåla bilden så att klienter tror att alla bitisar har toppbetyg eller så kan de vilja vara medvetet vaga för att få in så mycket ansökningar som möjligt.

Vinge gick nyss ut och sa att de skulle prioritera annat än betyg. Av någon anledning funderar jag på om det verkligen stämmer...

http://www.dagensjuridik.se/2017/10/...t-rekrytera-pa
Citera
2017-10-18, 16:43
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong
Problemet är att de flesta som sitter på byråernas HR-avdelningar sannolikt inte har ett intresse av att förmedla exakt vad som krävs. Antingen kan det ju locka att skönmåla bilden så att klienter tror att alla bitisar har toppbetyg eller så kan de vilja vara medvetet vaga för att få in så mycket ansökningar som möjligt.

Vinge gick nyss ut och sa att de skulle prioritera annat än betyg. Av någon anledning funderar jag på om det verkligen stämmer...

http://www.dagensjuridik.se/2017/10/...t-rekrytera-pa

Kommentatorn betyghest är nog på rätt spår.
Citera
2017-10-19, 00:15
Medlem
ananasdunks avatar
Glömde skicka in min anmälan.. Brukar juristprogrammet i Uppsala öppna för senare anmälningar längre fram? Helvete alltså!!!
Citera
2017-10-19, 00:22
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ananasdunk
Brukar juristprogrammet i Uppsala öppna för senare anmälningar längre fram?
Nej.
Citera
2017-10-19, 03:08
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ananasdunk
Glömde skicka in min anmälan.. Brukar juristprogrammet i Uppsala öppna för senare anmälningar längre fram? Helvete alltså!!!

Även om det skulle finnas sen anmälan så hamnar man ju lägst bak i kön, bakom alla som skickat in sin anmälan i tid.
Citera
2017-10-20, 11:47
Medlem
Klarar alla juristprogrammet om man lägger ner tid på att skaffa ett bra resultat på hp och försöka fixa en bra studieteknik?

Det finns inga teoretiska problem som är svåra att lösa?
Senast redigerad av Tylosande 2017-10-20 kl. 11:50.
Citera
2017-10-20, 12:33
Medlem
Jegras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tylosande
Klarar alla juristprogrammet om man lägger ner tid på att skaffa ett bra resultat på hp och försöka fixa en bra studieteknik?

Det finns inga teoretiska problem som är svåra att lösa?

Det vill jag mena. Sedan kan det finnas andra faktorer som ställer till det, livet i övrigt helt enkelt.

Den viktigaste egenskapen vill jag påstår är envishet. Det behövs när det är tråkiga ämnen. Det behövs när det förväntade inläsningsmaterialet är omfattande. Det behövs när det är dags för PM-skrivande, och så vidare.

En gnutta jävlar anamma skadar inte heller, det gör det lättare att plocka fram den där envisheten.

Tillägg:

Teoretiska problem är vad man ägnar sig åt hela tiden. Av förklarliga skäl kan jag inte säga något om andra utbildningssäten men i Uppsala är det regel att seminarieuppgifterna inte har något klart svar. Det är det som brukar vara bökigast att verkligen lära sig - att utredningen fram till svaret som är viktigare än svaret i sig.
Senast redigerad av Jegra 2017-10-20 kl. 12:36.
Citera
2017-10-20, 18:30
Medlem
Grixlermajns avatar
[quote=Tylosande|62108217]Klarar alla juristprogrammet om man lägger ner tid på att skaffa ett bra resultat på hp och försöka fixa en bra studieteknik?

Det finns inga teoretiska problem som är svåra att lösa?[/QUOTE

Jag har bara gått två terminer, men som jag ser det finns det inget svårt med juridiken, eller något annat för den delen. Men allt tar sin tid att lära sig, vare sig det rör juridik, matematik eller språk osv. Skriver du ett högskoleprov som gör att du kmr in på programmet bör du att klara det förutsatt att du inte är lat. Lata människor tror jag överlag får det svårt på programmet, en korkad person däremot (men driven) kommer klara det, men möjligtvis inte med så många ABn. Det är ca 20% (grov generalisering) på SU på varje kurs som får AB, och dessa personer har troligtvis lagt ner väldigt mycket tid för att få det. Men samtidigt så är de troligtvis också ganska smarta, eller rättare sagt, har lättare än andra att ta in saker de läser osv. Vad jag egentligen vill säga är att du kommer fixa det, är du driven och hyfsat bright kmr du dessutom få bra betyg och med det ges möjlighet att ansöka till lite roligare jobb än bänknötare på Skatteverket, eller varför inte en kommun. Men egentligen spekulerar jag ang det sista, går ju endast på termin två.

Lycka till och hoppas du kommer in
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in