2026-05-17, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ja kanske.
Låt säga att jag hamnar i himmelriket hos Gud samtidigt som mina barn hamnade i ett evigt lidande i helvetet...kommer jag acceptera deras lidande och leva i frid i himmelriket? Medans de plågas där?
Citera
2026-05-17, 09:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Låt säga att jag hamnar i himmelriket hos Gud samtidigt som mina barn hamnade i ett evigt lidande i helvetet...kommer jag acceptera deras lidande och leva i frid i himmelriket? Medans de plågas där?
Du antar att gud låter personer brinna i helvetet utan anledning för att han är orättvis. Alla som hamnar i helvetet förtjänar det, och om du hamnar i himlen kommer du förstå det. Så svaret är ja.
Citera
2026-05-17, 09:53
Medlem
Citat:
För att vara ärlig så låter det ju faktiskt som att du tar ut ditt förakt för dina föräldrar på gud. Jag tror faktiskt jag hört eller läst att personer som haft dåliga pappor oftare blir ateister, eftersom de lärt sig att fadersgestalter = dåliga, och sen överför dom det tankesättet på gud som då är "fadern".
Mina föräldrar är extremt omtänksamma och kärleksfulla. De har bara en annan tro än mig. De sörjer att jag inte är kristen och våndas över att vi förmodligen hamnar på olika platser efter döden.

Om en Gud beskrivs rad efter rad i "heliga texter" som ond och nyckfull så måste man kunna se honom för vad han beskrivs som.
Citera
2026-05-17, 09:55
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Mina föräldrar är extremt omtänksamma och kärleksfulla. De har bara en annan tro än mig. De sörjer att jag inte är kristen och våndas över att vi förmodligen hamnar på olika platser efter döden.

Om en Gud beskrivs rad efter rad i "heliga texter" som ond och nyckfull så måste man kunna se honom för vad han beskrivs som.
Men om dina föräldrar är bra, vad är det du klagar om med att du blivit intryckt helvetesskräck och demonlära och allt det där då? Var dom snälla och goda förutom just den delen?
Citera
2026-05-17, 09:55
Medlem
Citat:
Du antar att gud låter personer brinna i helvetet utan anledning för att han är orättvis. Alla som hamnar i helvetet förtjänar det, och om du hamnar i himlen kommer du förstå det. Så svaret är ja.
Jag och mina barn har inte gjort något för att förtjäna ett evigt plågande. Ingen människa har gjort det.

Enligt kristendomen spelar det ingen roll om du är en bra genomförd människa, du hamnar i helvetet bara om du råkar välja fel religion eller helt enkelt inte kan förmå dig att tro på väldigt märkliga berättelser
Citera
2026-05-17, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Men nu står det frukt och inte äpple.
Att det blev äpple har såklart med hellenismen att göra, Bibelns Edens trädgård kom att ”cross pollinate” med Hesperides trädgård, där Gaia’s gyllene äpplen växte.
Så som jag skrev ”äpple” kom att passa in på den europeiska ”marknaden” för Bibeln.
Men faktiskt så är jag något av åsikt att Bibeln, inte bara NT men också GT är kraftigt inspirerad, ja t.o.m. har grund i Grekiska mytologin.
Så det kan vara tvärtom, att Hesperides gyllene äpplen blev ”frukt” i Bibelnerättelsen för att passa in i Mellanöstern kulturen.
Citera
2026-05-17, 09:58
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag och mina barn har inte gjort något för att förtjäna ett evigt plågande. Ingen människa har gjort det.

Enligt kristendomen spelar det ingen roll om du är en bra genomförd människa, du hamnar i helvetet bara om du råkar välja fel religion eller helt enkelt inte kan förmå dig att tro på väldigt märkliga berättelser
Alltså det är ju inte så som kristendomen menar, du hamnar inte i helvetet för att du "råkar" välja fel religion, istället hamnar du där om du aktivt förnekar och föraktar gud. Det räcker då inte att bara gissa fel, utan du måste vara en aktiv motståndare, vilket är en helt annan sak.

Notera att många ateister har en slags "gud är elak buhuhuhuh" attityd, om du släpper den attityden, men fortfarande inte tror gud finns, så tror jag att dina chanser att slippa helvetet stiger upp som en stege.
Citera
2026-05-17, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darth.LuciferV
Dan allsmäktige lös med sin frånvaro under Covid pandemin. Nu har han en ny chans att visa reella bevis. Han kan bota alla som har Ebola i Kongo och stoppa en ny pandemi. Men det kommer inte att ske. Jag förstår inte hur ni orkar försvara en illusion.
Ebola sprids till människor för att de inte följer Guds bud om kosher mat. Viruset sprids via bushmeat, när de slaktar vilda djur som bär på viruset, och hanterar blod och inälvor. Väl tillagad bushmeat minskar risken för smittspridning, men eliminerar inte ebola helt. Så skyll på olydiga människor, inte på Gud som har sagt hur vi ska slakta och tillaga kött!
Citera
2026-05-17, 10:01
Medlem
Citat:
Men om dina föräldrar är bra, vad är det du klagar om med att du blivit intryckt helvetesskräck och demonlära och allt det där då? Var dom snälla och goda förutom just den delen?
De tror ju att det är det rätta och ville väl. Så även de vuxna i kyrkan. Likväl blev vi tvångsmatade.

Det handlar om deras rädsla. Alla vågar inte ifrågasätta utan blir kvar i tron och tror att de gör sitt bästa när de indoktrinerar sina barn.

Det är komplext. Jag vet hur svårt det var för mig att släppa indoktrineringen och önskar inte mina föräldrar den resan.

Däremot behöver ämnet lyftas och det gör det mer och mer nu. Tex finns 24 maj där religions trauma uppmärksammas.

Det går inte helt skydda barn i kristna miljöer men med att människor som skadats vågar berätta så kanske kristna låter sina barn vara mer ifred.
Men det är komplext. Föräldrar vill sina barn väl.
Citera
2026-05-17, 10:04
Medlem
Citat:
Alltså det är ju inte så som kristendomen menar, du hamnar inte i helvetet för att du "råkar" välja fel religion, istället hamnar du där om du aktivt förnekar och föraktar gud. Det räcker då inte att bara gissa fel, utan du måste vara en aktiv motståndare, vilket är en helt annan sak.

Notera att många ateister har en slags "gud är elak buhuhuhuh" attityd, om du släpper den attityden, men fortfarande inte tror gud finns, så tror jag att dina chanser att slippa helvetet stiger upp som en stege.

Då kommer jag hamna i helvetet för jag aktivt förnekar den kristna Guden. Tandgnissel i evighet för jag inte lyckas förmå mig att tro på honom.

Jag har varit i helvetet och blivit upplyst. Det finns inget evigt helvete även om det kan kännas så i stunden.

Men Gud beskrivs ju elak så det är ju inte konstigt att en del ateister upplever beskrivna gudar så.

Men som sagt, jag är inte ateist.
Citera
2026-05-17, 10:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
De tror ju att det är det rätta och ville väl. Så även de vuxna i kyrkan. Likväl blev vi tvångsmatade.

Det handlar om deras rädsla. Alla vågar inte ifrågasätta utan blir kvar i tron och tror att de gör sitt bästa när de indoktrinerar sina barn.

Det är komplext. Jag vet hur svårt det var för mig att släppa indoktrineringen och önskar inte mina föräldrar den resan.

Däremot behöver ämnet lyftas och det gör det mer och mer nu. Tex finns 24 maj där religions trauma uppmärksammas.

Det går inte helt skydda barn i kristna miljöer men med att människor som skadats vågar berätta så kanske kristna låter sina barn vara mer ifred.
Men det är komplext. Föräldrar vill sina barn väl.
Alltså jag tror för att vara ärlig att det bara är du som är helt vilse och bär på hat på grund av personliga anledningar. Antagligen är dina föräldrar lyckliga och känner inte något problem över sin kristendom, de går med leenden medans du går bananas om "indoktrinering" och ser det som ditt livs uppdrag att ta deras glädje ifrån dom och andra.

Uppenbarligen så är det ju du som har ett problem med kristendom, inte dom. Kan det kanske vara så att problemet ligger hos dig, och att de faktiskt försöker med stor kärlek att hjälpa dig, men du kämpar emot som en sprattlande kanin?
Citera
2026-05-17, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det finns många orättfärdiga domare.
Så då är även Gud orättfärdig när han mördar spädbarn?

Citat:
Golanhöjderna är ett exempel på en buffertzon vars syfte är att slippa attacker, eller att Israel har mer tid att skjuta ner missiler
Och att de fördrev över 90% av folket som bodde där var helt legitimt? Vore det inte snarare grannländerna som behöver buffertzoner för att skydda sig mot de långt mer frekventa israeliska angreppen?
Citat:
Det är ett problem för USA just nu. Deras krigsfartyg i sundet utanför Iran hinner inte försvara sig mot attacker från Iran pga närheten till Iran.
Då kanske de inte skulle angripit Iran? Varför tycker du synd om angriparen? För att USA är en kristen nation?
Citat:
Samma sak med Gaza och Libanon, där Israel har utökat den demilitariserade zonen för att Hizbollahs raketer når långt in i Israel. Om Libanons regering hade rensat ut Hizbollah hade de sluppit Israels bombningar och ockupation. I stället utlyste regeringen tre dagars landssorg när Nasrallah dödades. Så det är inte bara Iran som stödjer terrorister.
Israel bombar Libanon massivt och dödar civila på löpande band, och det försvarar du. Du står för kristendomens allra mörkaste sida när du stödjer de israeliska terroristerna och deras övervåld. Ironiskt nog hatar ju massor av israels judar å sin sida kristna.

Hizbollah grundades som svar på Israels ockupation av Libanon 1982. Samma år som massakern i Sabra och Shatila du bekvämt nog valde att inte ha någon åsikt om. Israel skapar med sitt våld motståndsrörelser och sen använder de dessa som ursäkt för att eskalera våldet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in