2026-05-17, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vilket land bor du i där domare dömer spädbarn till döden?

Det finns ingen sådan rätt att erövra land i krig, speciellt inte ett krig man själv startade, men jag har gett upp om att du skall ha någon moral.
Det finns många orättfärdiga domare. Vad gör de till exempel åt miljöförstöring, luftföroreningar som leder till döden? De vet vad lagen säger, men kan inte göra någonting åt det utan åtal eller stämning? Alltså dömer de spädbarn och alla andra till döden. Flera rättsinstanser i olika länder har beordrat regeringar att vidta åtgärder för att minska utsläpp m m efter att miljömuppar har stämt stater.

Det finns. Golanhöjderna är ett exempel på en buffertzon vars syfte är att slippa attacker, eller att Israel har mer tid att skjuta ner missiler. Det är ett problem för USA just nu. Deras krigsfartyg i sundet utanför Iran hinner inte försvara sig mot attacker från Iran pga närheten till Iran. Samma sak med Gaza och Libanon, där Israel har utökat den demilitariserade zonen för att Hizbollahs raketer når långt in i Israel. Om Libanons regering hade rensat ut Hizbollah hade de sluppit Israels bombningar och ockupation. I stället utlyste regeringen tre dagars landssorg när Nasrallah dödades. Så det är inte bara Iran som stödjer terrorister.
Senast redigerad av Bassiehof 2026-05-17 kl. 09:27.
Citera
2026-05-17, 09:26
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darth.LuciferV
Dan allsmäktige lös med sin frånvaro under Covid pandemin. Nu har han en ny chans att visa reella bevis. Han kan bota alla som har Ebola i Kongo och stoppa en ny pandemi. Men det kommer inte att ske. Jag förstår inte hur ni orkar försvara en illusion.
Om inte gud stoppar ebola i kongo så finns han inte? Vem eller vilka är det som ställer kraven för vad gud måste göra för att han ska finnas?
Citera
2026-05-17, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag har nu tänkt över detta lite ett tag, för att bättre kunna verbalisera mina tankar som jag inte riktigt visste hur jag skulle beskriva förut.

Jag förstår vad du menar, vissa delar av gamla testamentet kan kännas 'elaka', om man ser dom på ett visst sätt. Jag tar ett exempel som jag kom på, som jag tror någon använt som ett argument förut, delen där gud säger att de som rör berget som moses går upp på kommer att dö, och att de som samlar manna på söndagen kommer att dö.

Vissa kanske tänker då: hur kan gud döda folk för det? Det kan ju inte vara gott?

Det är en logisk slutsats, och den följer om man går efter vad vi vet om moral, och hur den fungerar på jorden. En människa som säger till en annan "rör du detta berg så dödar jag dig", är inte god.

Men vad som missas här är någonting viktigt, gud är inte en människa.

Det handlar inte om att komma med försvar för guds handlingar, att försvara honom mot anklagelser, utan det hela handlar om någonting väldigt annorlunda: Vem är jag, och vem är gud?

Att anklaga en människa, är inte samma sak som att anklaga en myra, och inte samma sak som att anklaga en hund heller. Hur giltig anklagelsen är är högst baserat på vad det är som du anklagar. För att kunna veta hur giltig anklagelsen är, måste vi först veta vad det är som vi anklagar och dens natur, annars är anklagelsen meningslös då vi har ingenting att förankra den vid.

Vi vet inte vad exakt gud är, vi är inte kapabla till att förstå hans natur. Hur kan du då anklaga någonting som du inte förstår?

Enligt kristendomen beskrivs gud som allsvetande och allsmäktig. Försök då att förstå löjligheten i att en människa, anklagar en allsmäktig allvetande varelse som den inte förstår för att agera omoraliskt. Hela konceptet är i sin grund, galenskap.

Så för att summera:

Det handlar inte om att försvara gud, att refutera dina ankagelser, utan om någonting annat:

Att acceptera din roll, och guds roll. Du är inte gud, är därmed inkapabel till att anklaga gud.

Men vad smidigt. Jag får inte tycka Gud beter sig ondskefullt....tex när han dödar Arons söner för att de offrar på fel sätt,.....för att han säger att han själv är allsmäktig? Har jag förstått dig rätt?

Jag ska säga att jag inte riktigt hängde med i ditt resonemang så du får gärna förtydliga om jag förstått dig fel.
Citera
2026-05-17, 09:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Men vad smidigt. Jag får inte tycka Gud beter sig ondskefullt....tex när han dödar Arons söner för att de offrar på fel sätt,.....för att han säger att han själv är allsmäktig? Har jag förstått dig rätt?

Jag ska säga att jag inte riktigt hängde med i ditt resonemang så du får gärna förtydliga om jag förstått dig fel.
Du får göra vad du vill, jag bara ifrågasätter giltigheten i att du kritiserar en varelse som är miljontals gånger smartare än dig.
Citera
2026-05-17, 09:32
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

Har du någonsin varit med om en situation som barn, där du tyckte dina föräldrar var elaka, men sen växte du upp och insåg att de hade rätt?
Citera
2026-05-17, 09:37
Medlem
Citat:
Ofta blir väl barn till kristna superateister för att trotsa sina föräldrar. Men ja, det finns en korrelation. Samtidigt är det mer komplicerat än så.
Man blir inte ateist för att trotsa sina föräldrar. Många blir heller inte ateister utan börjar tro på trevligare gudsbilder än de de blivit indoktrinerade med

Man försöker överleva från att blivit tvångsmatad med helvetes och demonlära från man var ett litet barn.

Ofta presenteras kristendomen som den absoluta sanningen och lämnar inget utrymme för kritiskt tänkande.

Jag lämnade inte tron för att trotsa mina föräldrar utan för att på något sätt göra denna värld begriplig.

Jag är också med i ett forum på Facebook där över 1000 medlemmarna tillsammans försöker navigera när man börjar ifrågasätta tro man blivit indoktrinerade med och ingen pratar om att trotsa sina föräldrar utan de försöker våga tänka själva vilket inte alltid är lätt när det handlar om att släppa rädsla att man hamnar i helvetet när man vågar börja tänka själv.
Citera
2026-05-17, 09:41
Medlem
Citat:
Du får göra vad du vill, jag bara ifrågasätter giltigheten i att du kritiserar en varelse som är miljontals gånger smartare än dig.
Att han skulle vara smartare än mig betyder ju inte att han är god.
Citera
2026-05-17, 09:43
Medlem
Citat:
Har du någonsin varit med om en situation som barn, där du tyckte dina föräldrar var elaka, men sen växte du upp och insåg att de hade rätt?
Så får det bara gå några år så kommer jag förstå att döda Arons söner knall fall när de offrade på fel sätt var det rätta och kärleksfulla att göra?
Citera
2026-05-17, 09:44
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Man blir inte ateist för att trotsa sina föräldrar. Många blir heller inte ateister utan börjar tro på trevligare gudsbilder än de de blivit indoktrinerade med

Man försöker överleva från att blivit tvångsmatad med helvetes och demonlära från man var ett litet barn.

Ofta presenteras kristendomen som den absoluta sanningen och lämnar inget utrymme för kritiskt tänkande.

Jag lämnade inte tron för att trotsa mina föräldrar utan för att på något sätt göra denna värld begriplig.

Jag är också med i ett forum på Facebook där över 1000 medlemmarna tillsammans försöker navigera när man börjar ifrågasätta tro man blivit indoktrinerade med och ingen pratar om att trotsa sina föräldrar utan de försöker våga tänka själva vilket inte alltid är lätt när det handlar om att släppa rädsla att man hamnar i helvetet när man vågar börja tänka själv.
Så personerna i denna grupp, är med i gruppen för att tänka själva? Förlåt jag vet inte om det var avsiktligt men när man formulerar det på det sättet låter det riktigt roligt.

Sen låter det där faktiskt som ett personligt problem, du skriver att du blivit tvångsmatad med helvetes och demonlära, låter som något det kanske finns terapi för. Jag vet inte vad jag ska säga riktigt, det finns säkert många med ateistföräldrar som blivit matade med att livet har ingen mening, vi är bara biologisk gegga och snart dör du. Det låter faktiskt inte heller så bra. Vad skulle du säga till en sån person?
Citera
2026-05-17, 09:44
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Så får det bara gå några år så kommer jag förstå att döda Arons söner knall fall när de offrade på fel sätt var det rätta och kärleksfulla att göra?
Ja kanske.
Citera
2026-05-17, 09:47
Medlem
Citat:
Så personerna i denna grupp, är med i gruppen för att tänka själva? Förlåt jag vet inte om det var avsiktligt men när man formulerar det på det sättet låter det riktigt roligt.

Sen låter det där faktiskt som ett personligt problem, du skriver att du blivit tvångsmatad med helvetes och demonlära, låter som något det kanske finns terapi för. Jag vet inte vad jag ska säga riktigt, det finns säkert många med ateistföräldrar som blivit matade med att livet har ingen mening, vi är bara biologisk gegga och snart dör du. Det låter faktiskt inte heller så bra. Vad skulle du säga till en sån person?
Man är med i den gruppen för att dela erfarenheten av att ha blivit indoktrinerade eller skadad i religiösa miljöer.

Nu är inte jag ateist men kristnas beskriver alltid ateister så märkligt.
Citera
2026-05-17, 09:48
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Att han skulle vara smartare än mig betyder ju inte att han är god.
För att vara ärlig så låter det ju faktiskt som att du tar ut ditt förakt för dina föräldrar på gud. Jag tror faktiskt jag hört eller läst att personer som haft dåliga pappor oftare blir ateister, eftersom de lärt sig att fadersgestalter = dåliga, och sen överför dom det tankesättet på gud som då är "fadern".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in