2026-05-16, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Så här skrev du häromdagen:

”Ja, man hinner inte läsa allt.”

Och nej, det gör man inte. Man hinner inte ens läsa allt du skriver eftersom du fullständigt spammar denna tråd likt någon med Tourettes. Nu har jag då tvingats att läs ditt ordflöde för att se om jag missat något, som det jag missade när jag inte hade kollat upp FUP:en. Men jag vete fan om jag har missat något nu.

Det jag hittar är en länk till ett dokument du länkat till med följande kommentar:

”Här är för övrigt en av Sahlgrenskas rutiner där Kokainhydroklorid ingår. Rutinen är aktiv.”

I detta dokument finns bl a en ”plocklista” över läkemedel. Där hittar man:

”Ev. Kokainhydroklorid-Adrenalin 4 % + 0,02 %”

Senare i dokumentet beskrivs en del rutiner kring en operation. Där står det:

”Infiltationsanestesi och eventuellt Kokainhydroklorid-Adrenalin 4% + 0,02% på hjärntork”

Och av detta verkar du dra följande slutsatser.

”…men att påstå att sådana mediciner inte finns, som du gör, är en direkt lögn. De är till och med
rutinmässiga.”

”Du har som sagt fel, igen. Och som den obildbara person du är klarar du inte ens av att inse det.
Kokainhydroklorid finns i flera sjukhus läkemedelsförråd och är del av aktuella operationsrutiner.”

”Lustigt att Uppsala region har det i sitt läkemedeslförråd och att Sahlgrenska Sjukhuset har det i sina rutiner om det nu inte förekommer inom svensk sjukvård! Som jag skrev igår skulle jag få lite mer info idag. Här är en rutin från Sahlgrenska där kokainhydroklorid ingår.”

Att denna substans har funnits tillgänglig på olika sjukhus (däribland Sahlgrenska) är obestridligt, liksom att substansen som synes i det dokument du länkat till, kan användas fortfarande idag, är lika sant det. Men frågan är om den verkligen används och lagras idag?

På bägge ställen substansen/beredningen nämns så står det även ”eventuellt”. Vilket vi väl kan vara överens om innebär att de som genomför operationen har en frihet att själva välja om de vill använda läkemedlet eller ej. Att välja bort det sedan kan ju bero på diverse saker och en sådan sak kan ju vara tillgänglighet. Jag hittar bara att den enda som har tillhandahållit läkemedlet i Sverige de senare åren är APL och går man in och tittar på deras produktregister så hittar jag inte produkten numera.

https://www.apl.se/samhallsuppdraget/vart-produktregister?mode=bokstavsordning&char=K#produk ter

Och kikar jag på e-Hälsomyndighetens siffror över läkemedelsförbrukning de senare åren kan jag inte heller hitta produkten (eller någon av de WHOATC som kokain är klassat som). Detta tycker jag tyder på att man kanske har slutat använda denna substans och istället använder sig av andra som man tycker är mer effektiva.

Så, du har helt klart rätt i att kokain används som läkemedel. Du har även rätt i att det gjorts så även i Sverige. Men huruvida det har använts under låt säga 2025 är en annan fråga. Liksom huruvida det finns kvar i de läkemedelsförråd ute i landet där det helt klart har funnits.

Jag säger inte att det inte står en flaska eller två på Sahlgrenska. Jag säger inte heller att de inte går att skaka fram fler flaskor om så skulle behövas. Men jag tvivlar på att det är så och du har iaf inte bevisat att det är så med det dokument du letade upp (jag hittade f ö en inventarielista från 2024 där produkten fanns på ett sjukhus i Sverige). Och att det skulle användas rutinmässigt är definitivt inte korrekt.

Vad gäller relevans sedan. Inget ovan är ju relevant för den kommande tingsrättsförhandlingen eftersom Katja inte hävdat att hon skulle kunnat få i sig kokain via en operation. Ändå finner du, jag och många andra ett visst nöje att tjafsa om det. Och media vet vad vi gillar att tjafsa om och de letar ofta upp saker och ting som inte kommer att tas upp i en rättegång, som en åklagare int brytt sig om och liknande. Ibland hittar ju media t o m saker som åklagare och polis har missat. Av den anledninge är allt som har med Katjas alkoholvanor och framförallt hur hon hade druckit det där dygnet av intresse för oss, dvs allmänheten. Att åklagaren torrt konstaterat att alkoholen inte är av relevans för honom, det är en annan sak. Så skilj på vad som är relevant för den juridiska processen och vad som är relevant för allmänheten att gotta sig i och grotta ner sig i.

TL;DR men du verkar till sist ha fattat att kokainhydroklorid (=kokain) förekommer på svenska sjukhus. Bra där.
Citera
2026-05-16, 12:43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
TL;DR men du verkar till sist ha fattat att kokainhydroklorid (=kokain) förekommer på svenska sjukhus. Bra där.

Jag tror att det också krävs en kontext när man påpekar sådant. Det är helt korrekt att det går att tillverka ett lokalbedövande medel med kokain som verksamt medel (ihop med adrenalin, kärlsammandragande) i situationer där det finns kontraindikationer på (till exempel) Lidokain.

Däremot används det mycket sällan, så sällan att det tillreds på ordination. Att det skulle användas, rent praktiskt, är därför inte särskilt troligt.

Det är ungefär så man kan skapa en situation där "alla har rätt", samtidigt. Sannolikhet att medlet HAR använts, mycket nära noll, sannolikhet för att medlet SKULLE KUNNA användas är ett (1) (eftersom det går att framställa, vid behov).

Det är här omdöme, praxis, sannolikheter och vetskap om hur läkemedel används kan nyansera påståenden av typen "Kan mycket väl vara frågan om...).
Citera
2026-05-16, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror att det också krävs en kontext när man påpekar sådant. Det är helt korrekt att det går att tillverka ett lokalbedövande medel med kokain som verksamt medel (ihop med adrenalin, kärlsammandragande) i situationer där det finns kontraindikationer på (till exempel) Lidokain.

Däremot används det mycket sällan, så sällan att det tillreds på ordination. Att det skulle användas, rent praktiskt, är därför inte särskilt troligt.

Det är ungefär så man kan skapa en situation där "alla har rätt", samtidigt. Sannolikhet att medlet HAR använts, mycket nära noll, sannolikhet för att medlet SKULLE KUNNA användas är ett (1) (eftersom det går att framställa, vid behov).

Det är här omdöme, praxis, sannolikheter och vetskap om hur läkemedel används kan nyansera påståenden av typen "Kan mycket väl vara frågan om...).

Trams, hydroklorid är del av svenska sjukhus operationsrutiner, som jag har visat. Jag vet också att det förekommer i vissa sjukhus läkemedelsförråd, som jag har nämnt tidigare. Du behöver inte tro mig om du inte vill och kan skriva vad som helst, men det förändrar inte faktum som jag visat med rutinen jag länkade.

Nu vet vi att Katja inte hävdar något sådant, vilket var uppenbart redan från början. Men påståendena om att det inte finns något sådant är helt enkelt inte sanna. Att det sedan ska försöka bortförklaras i all evighet är bara trams. Det finns.
Citera
2026-05-16, 13:48
Avslutad
Citat:
Trams, hydroklorid är del av svenska sjukhus operationsrutiner, som jag har visat. Jag vet också att det förekommer i vissa sjukhus läkemedelsförråd, som jag har nämnt tidigare. Du behöver inte tro mig om du inte vill och kan skriva vad som helst, men det förändrar inte faktum som jag visat med rutinen jag länkade.

Nu vet vi att Katja inte hävdar något sådant, vilket var uppenbart redan från början. Men påståendena om att det inte finns något sådant är helt enkelt inte sanna. Att det sedan ska försöka bortförklaras i all evighet är bara trams. Det finns.

Är hydroklorid, dvs. salt som bildas när saltsyra reagerar med en organisk bas, något som används på svenska sjukhus?

Du går från klarhet till klarhet TM. Det kanske var kokainhydroklorid du menade? Eller så var det inte det? Det ämne som du tidigare felaktigt har hävdat används frekvent inom svensk sjukvård. Det är nämligen någonting helt annat än hydroklorid.

Det gäller att ha koll på sina kemiska beteckningar. Genom att blanda ihop kokainhydroklorid med hydroklorid visar du att du har noll koll på läkemedel eller kemi.

Var det kokainhydroklorid eller hydroklorid som du syftade på när du tidigare i tråden uppgav dig ha koll på vad som förvaras i läkemedelsförråd? Klargör gärna.

Som vanligt, well played, TM.
Citera
2026-05-16, 14:28
Medlem
Citat:
det är du som behöver lära dig läsa.
Ingenstans har jag skrivit det du påstår.

Testerna utförs varken av polis eller åklagare, de utförs av RMV!
Jag tror den du kommenterar syftade på vem/vilka som de facto ser till att blod, hårtester, urin osv kan skickas in till de olika institutioner (RMV, NFC eller andra) som sedan analyserar dem. Att säga att ett hårtest eller urinprov utförs av polis är väl lika semantiskt fel som att säga att t ex RMV utför dem. Någon ser till att det tas ett prov (vilket kan vara t ex läkare eller polis) av något slag. Någon annan analyserar dessa prov. Säger man att RMV utför proven låter det som att det är de som samlar in det som ska analyseras, samt analyserar detta.
Citera
2026-05-16, 14:32
Medlem
Citat:
DET visste jag innan och utan att behöva googla. Som jag skrev någonstans tidigare så har jag en viss insyn i detta. Och det var just av det skälet jag reagerade när du hävdade att man använde detta preparat mer eller mindre rutinmässigt vid vissa operationer samt att det även i skrivande stund fanns ute i diverse läkemedelsförråd.

Jah skriver som du brukar göra nästan varje dag. Lär dig läsa, för jag har aldrig påstått att det inte kan förekomma på svenska sjukhus. Men som sagt, min bild (som styrks av en del källor) är att substanssen har fasats ut.

ATT kokain kan användas som läkemedel och så gjorts på svenska sjukhus hade du inte behövt jobba så hårt för att bevisa. Beviset fanns ju på så mycket närmre håll. :-)

(FB) Kokainhydroklorid -adrenalin
Citera
2026-05-16, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RussianFederation
Jag tror du har fel.

Om det hade funnits andra så hade hon säkert hotat dem med att det skulle komma ut, för att få stöd från partiet i utbyte.

Men de kunde kasta ut henne på studs.
Hon verkar inte ha någon hållhake de är rädda för.

Om du förstår mitt resonemang. Jag är seriös.

hon fick ju sitta kvar till 22 mars, och lämnade på eget bevåg då hon fick ett erbjudande av ett annat parti, startat av gamla SDare.

det är alltså 4 månader efter SDs kandidat till posten som justitieminister kört av vägen med droger och alkohol i blodet och en påse kokain i handväskan.

Så hon kastades inte ut.
Och hon lämnade inte på studs.
Hade antagligen suttit kvar idag om hon inte fått ett annat erbjudande.

Tycker det kan verka som att flera i partitoppen ansåg att det var bättre att partiet fick ta den eventuella smällen i anseende än att gå in och stöta sig med Katja direkt.
Citera
2026-05-16, 20:59
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
hon fick ju sitta kvar till 22 mars, och lämnade på eget bevåg då hon fick ett erbjudande av ett annat parti, startat av gamla SDare.

det är alltså 4 månader efter SDs kandidat till posten som justitieminister kört av vägen med droger och alkohol i blodet och en påse kokain i handväskan.

Så hon kastades inte ut.
Och hon lämnade inte på studs.
Hade antagligen suttit kvar idag om hon inte fått ett annat erbjudande.

Tycker det kan verka som att flera i partitoppen ansåg att det var bättre att partiet fick ta den eventuella smällen i anseende än att gå in och stöta sig med Katja direkt.
Hon lämnade SD 29 januari enligt media och Chat GPT.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/d4wmwq/katja-nyberg-utesluten-ur-partiet-kan-inte-petas-fran-justitieutskottet
https://www.gp.se/politik/katja-nyberg-lamnar-sverigedemokraterna.0a1b8a65-1bf9-4dbb-8030-6ea47c6036df
https://www.etc.se/inrikes/sd-ledamot-sparkas-ut-fraan-insynsraad
ChatGPT summering nedan.
Citat:
Katja Nyberg lämnade enligt egen uppgift Sverigedemokraterna den 29 januari 2026 efter samtal med partiledningen.

Det finns samtidigt uppgifter om att hon blev utesluten ur partiet/riksdagsgruppen kort därefter, men det datum som tydligt anges i rapporteringen är alltså 29 januari 2026, då hon meddelade att hon lämnar SD
Senast redigerad av Pandalina4 2026-05-16 kl. 21:07.
Citera
2026-05-16, 21:38
Medlem
Tror ni Katja snortar extra hårt nu när hela hennes liv gått i spillror? Tomma bag-in-boxar och ziplockpåsar överallt i hennes bostad?

Gjorde polisen en husrannsakan när hon åkte fast eller är det något som bara sker när en vanlig knegare åker dit?
Senast redigerad av Snabbluder 2026-05-16 kl. 21:47.
Citera
2026-05-16, 22:03
Medlem
Trolleholm702s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Men sluta tjata om den där jävla "råttan".Katja har aldrig nämnt nån råtta, det var åklagaren som raljerade om det i pressen.

Sen vet väl varenda kotte att hamnar du i diket av nån anledning ska man ALLTID hävda att man väjt för någonting, förslagsvis en hund, då ingen vill köra över en hund.

Då undanröjer man att lagföras för vårdlöshet eller somnat vid ratten t.ex

Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Jag har inte läst FUP:n men jag litar på dig.

Kvarstår ändå att hamnar men i diket ska man hävda att man väjt för något.

Hur tänker man när man säger åt andra-som faktiskt HAR läst FUP:en- att sluta tjata om något som ”aldrig hänt” när man själv inte ens bemödat sig att läsa FUP:en?
Citera
2026-05-16, 22:35
Medlem
Hon skulle behöva riktig vård eller cold turkey men den är tuff.

Om hon hade sunt förnuft kvar så skulle hon sagt upp alla uppdrag, sökt vård och satsat på att reparera sig själv och relationer.

Men det verkar ha spårat lite?

Hon röstade för mer massinvandring med Miljöpartiet och har gått med i något Kalle Anka-parti. Pajasvarning!

Någonting säger mig att vi inte fått de sista rubrikerna för henne. Alla rubriker som inte går ut på att hon söker vård, kommer vara till hennes nackdel.

Det finns bara EN lösning Katja, SÖK VÅRD

Citat:
Ursprungligen postat av Snabbluder
Tror ni Katja snortar extra hårt nu när hela hennes liv gått i spillror? Tomma bag-in-boxar och ziplockpåsar överallt i hennes bostad?

Gjorde polisen en husrannsakan när hon åkte fast eller är det något som bara sker när en vanlig knegare åker dit?
Citera
2026-05-16, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Hon lämnade SD 29 januari enligt media och Chat GPT.

Va Chat GPT påstår och det katten skiter kan du lägga i samma hög...

Från 13e februari:

Riksdagsledamoten Katja Nyberg har sagt i en intervju med Epoch Times att hon lämnar Sverigedemokraterna och blir politisk vilde.

Men nu berättar hon att hon faktiskt inte har lämnat partiet.

https://kvartal.se/nyheter/artiklar/jag-ar-inte-en-politisk-vilde/cG9zdDo2MjgzMA

Det Katja säger är väl iofs i samma kategori som Chat GPT men just detta (andra och totalt motsägelsefulla mot det hon sagt tidigare) påstående backades då upp av SDs gruppchef, och hon satt alltså kvar i SD fram till 22 mars då hon lämnade partiet och strax efter gick med i Heja Sverige, eller va det nya "nationalistiska" partiet kallar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in