2026-05-16, 21:31
Medlem
Finns villaområden där inte en jävel hälsar på varandra. Alla har sina egna "öar" i villaområden också. Som min farsa gör. Alla skötter sitt. Ett "hej" i månaden kanske

Generellt sett så sköter svensken sig själv. Punkt. Det är nog bara kultur.

Sedan finns ju "kollektiv" där finns en annan typ av social-cirkel. Mest studentliv osv.

Hyresrätt funkar om har rätt kemi. Man samlas ett gäng och grillar osv på baksidan varannan helg.
Citera
2026-05-16, 21:34
Medlem
Run3s avatar
Bor i bostadsrätt. Jag hälsar alltid på folk i trapphuset. Vissa stirrar bara framåt och hälsar inte tillbaka. Andra hälsar bara tillbaka för att man själv hälsade på dem, annars hade de inte sagt något.

Känns ganska märkligt dels att man är medlemmar i samma förening och därmed har gemensamt ägande över fastigheten, men ändå inte hälsar på varandra. Och dels känns det märkligt att man kan bo på samma våning som någon annan och ändå vara helt död i blicken när man passerar varandra. Jag förstår det i alla fall inte.

Men en del har jag fått bra kontakt med. Vissa kan jag stå och småprata med en stund när jag stöter på dem. Andra kanske man håller upp dörren för varandra, säger något skämtsamt i hissen med eller liknande. Så en del har ju social kompetens.

Men jag blir alltid förvånad över dem som inte ens söker ögonkontakt när man passerar varandra inomhus. Någon kille har jag hejat på många gånger vid det här laget, och han är fortfarande lika likgiltig och reagerar inte ens.
Citera
2026-05-16, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Kvalificerat skitsnack, som alla andra fördomar om svenskar.
Jag bor i invandrartätt lägenhetshus. Invandrarna här fattar inte ens att man förväntas hälsa på någon man möter i korridoren eller trappen. Det är extremt mycket "mind your own business", ungefär som invandrare beter sig ute på stan.

Förmodligen är detta socioekonomiskt betingat också, samt en effekt av den allmänna isolering som mångkulturen medför. Alla är sin egen ö när alla runtomkring en är från andra kulturer.

...öh nej. Tvärtom.
Människor blir mer sociala ju högre ekonomisk ställning de har. När kommunen gentrifierade mitt kvarter började facebook-grupper och kvartersfester dyka upp i takt med att medelklassen flyttade in i de renoverade/nybyggda husen. Ganska självklart egentligen, eftersom social kompetens är nära sammanbundet med ekonomisk framgång.
Min erfarenhet av svenskar, invandrare är mer sociala och bjuder gärna in en till deras hem även om de inte känner människan.

Ps, det är Al Pitcher som gillar att dra skämt om svenskar kom jag på och han har rätt i det mesta om oss.

Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Ta den om resan till Thailand också!
Har inte varit i Thailand så jag har tyvärr ingen story att dra om detta land och några erfarenheter därifrån..
Citera
2026-05-16, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Min erfarenhet av svenskar, invandrare är mer sociala och bjuder gärna in en till deras hem även om de inte känner människan.

Ps, det är Al Pitcher som gillar att dra skämt om svenskar kom jag på och han har rätt i det mesta om oss.

Har inte varit i Thailand så jag har tyvärr ingen story att dra om detta land och några erfarenheter därifrån..

Du kanske är retard?
"Ps, det är Al Pitcher som gillar att dra skämt om svenskar kom jag på och han har rätt i det mesta om oss. "

Jag vill inte håna någon.
Citera
2026-05-16, 21:42
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Folk i hyreslägenhet hälsar inte, folk i bostadsrätt hälsar oftare, folk i villa hälsar oftast. Det hänger samman med de ekonomiska förutsättningarna. Den som saknar socialt förstånd har svårare att tjäna ihop pengarna som krävs för eget ägt boende och fastnar i hyrt boende.
Anekdotiskt så stämmer det på mig. Jag är ambitiös och framgångsrik och hälsar på alla. Så det kan mycket väl vara så.
Citera
2026-05-16, 21:57
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinterMugg
Jag har bott i samma område i flera år men känner fortfarande inte mina grannar. Ingen hälsar på mig och det känns som att folk helst undviker kontakt.

Idag när jag var i soprummet stod några personer utanför och väntade. Så fort jag gick ut gick de in direkt utan att säga något. Det fick mig att känna mig ganska utanför och obekväm.

Är det här normalt nu för tiden? Är folk bara mer osociala idag eller har ni varit med om liknande?

Varför reflekterar du över en sådan bissar grej ?
Citera
2026-05-16, 22:05
Medlem
HBTKuks avatar
Det är märkligt. Jag morsar alltid på folk i mitt direkta närområde, på gården och liknande. Så blev jag uppfostrad, och tycker än i dag att det är trevligt. Det konstiga är snarare att inte låtsas om sina grannar.

I vissa fall har jag hälsat på någon och personen tittat på mig som om jag vore en nedstigen utomjording, och säger dessutom ingenting.
Citera
2026-05-16, 22:10
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Men jag blir alltid förvånad över dem som inte ens söker ögonkontakt när man passerar varandra inomhus. Någon kille har jag hejat på många gånger vid det här laget, och han är fortfarande lika likgiltig och reagerar inte ens.
Jag brukar tänka att det rör sig om något mentalt eller droger i sådana fall... han kanske bara är döv iofs...
Citera
2026-05-16, 22:21
Medlem
Citat:
Jag har bott i samma område i flera år men känner fortfarande inte mina grannar. Ingen hälsar på mig och det känns som att folk helst undviker kontakt.

Idag när jag var i soprummet stod några personer utanför och väntade. Så fort jag gick ut gick de in direkt utan att säga något. Det fick mig att känna mig ganska utanför och obekväm.

Är det här normalt nu för tiden? Är folk bara mer osociala idag eller har ni varit med om liknande?

Jag känner samtliga. Nej så jag skulle inte säga det är normalt.
Citera
2026-05-16, 22:25
Medlem
Citat:

Du trollar förstås. 😅
Eller jag hoppas du gör det?
Om inte så ta första steget och säg hej i förbifarten bara, det får grannarna att känna sig trygga med dig, säg ett hej när du går förbi. Dom kommer säga hej tillbaka, jag lovar. 😊
Citera
2026-05-16, 22:27
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Varför tror du alla svenskar bor inne i Centrala delar typ Södermalm?
Va?
Citera
2026-05-16, 22:33
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:

En del grannar sprider mycket falska rykten omkring sig. Sådant kan gör att övriga grannar undviker dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in