Citat:
Ursprungligen postat av
alternativtkonto11
Kvalificerat skitsnack, som alla andra fördomar om svenskar.
Jag bor i invandrartätt lägenhetshus. Invandrarna här fattar inte ens att man förväntas hälsa på någon man möter i korridoren eller trappen. Det är extremt mycket "mind your own business", ungefär som invandrare beter sig ute på stan.
Förmodligen är detta socioekonomiskt betingat också, samt en effekt av den allmänna isolering som mångkulturen medför. Alla är sin egen ö när alla runtomkring en är från andra kulturer.
...öh nej. Tvärtom.
Människor blir mer sociala ju högre ekonomisk ställning de har. När kommunen gentrifierade mitt kvarter började facebook-grupper och kvartersfester dyka upp i takt med att medelklassen flyttade in i de renoverade/nybyggda husen. Ganska självklart egentligen, eftersom social kompetens är nära sammanbundet med ekonomisk framgång.
Min erfarenhet av svenskar, invandrare är mer sociala och bjuder gärna in en till deras hem även om de inte känner människan.
Ps, det är Al Pitcher som gillar att dra skämt om svenskar kom jag på och han har rätt i det mesta om oss.
Citat:
Ursprungligen postat av
Krille10
Ta den om resan till Thailand också!
Har inte varit i Thailand så jag har tyvärr ingen story att dra om detta land och några erfarenheter därifrån..