2026-05-30, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
I det hyreshus i nyklassicism vi bor i sedan urminnes så hälsar de flesta men det finns flera män och ngn kvinna, alla i 25-årsåldern med rygga och hipsterpaltor av Grunge-snitt som är moltysta och ser rakt igenom oss när vi som en inkarnation av hr Marc Levergood med ett varmt leende säger "God morgon" till dem i trapphuset lr i elevatorn.

Bor du på Frederiksberg?
Citera
2026-05-30, 22:19
Avslutad
Jag känner nog av rätt bra och hälsar på alla, eller nästan alla. Några byter jag ett par ord med ibland. Nån enstaka gång har det blitt mer än så.

Så långt som möjligt vill jag hålla det på den nivån, men skulle nån granne behöva hjälp så skulle jag nog ställa upp. Det har jag också gjort. Naturligtvis är det beroende på vad det gäller. Men det är bra folk allihop.

Skulle någon inte vilja hälsa så skulle jag respektera det, men förstår att det känns trist om ingen vill göra det. Ingen jättegrej för mig, men ändå trist. Det är nog bara en trappuppgång jag varit med om det, så personligen så skulle jag inte säga att det är normalt.
Citera
2026-05-30, 22:51
Medlem
Det här är en sådan sak som är helt annorlunda i städer och på landsbygden. I städer är det som du beskriver men på landet det motsatta.

Här kom grannen med en stor skål risgröt som välkomstgåva några dagar efter vi flyttat in. Vi inte bara hälsar utan kan utan att tveka eller skämmas be om hjälp med något. Sedan hjälper man givetvis tillbaka i den mån man kan den dagen grannen vill ha hjälp. Man håller utkik efter utbölingar som kan vara tjuvar. Kollar proaktivt med den gamla änkan om hon behöver hjälp med något. Man kanske bjuder in till grillfest emellanåt. Ofta jagar eller fiskar man tillsammans. Tipsar om bra svamp- eller bärställen.

Finns inga krav att umgås och man kan självklart inte vara vän med alla i bygden. Men alla vinner på att man är trevliga och hjälps åt så gått det går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in