2026-05-16, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
vad menar du med att veta om de är dumma ?
jag brukar även hälsa på folk jag ser på stan efter jag sett de några ggr
Jag var otydlig. Håller med dig. Jag menade det du svarade en annan. Den hälsar inte för att folk är dumma. Hur kan den personen veta det när den inte ens hälsar? Mina ögon är jag som dig. Hälsar på folk.
Citera
2026-05-16, 20:53
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Folk i hyreslägenhet hälsar inte, folk i bostadsrätt hälsar oftare, folk i villa hälsar oftast. Det hänger samman med de ekonomiska förutsättningarna. Den som saknar socialt förstånd har svårare att tjäna ihop pengarna som krävs för eget ägt boende och fastnar i hyrt boende.

Absolut inte sant. Om du någonsin har bott med de längst ned i samhället skulle du veta att de hälsar, de frågar saker, de gör dig till din kompis vare sig du vill eller inte, de bjuder gärna in dig på kaffe kl 2 på natten. Absolut mest sociala människor som finns.
Citera
2026-05-16, 20:57
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Det är ett fullt normalt beteende här i Sverige tyvärr, svensken är rätt skygg av sig som person.

Kvalificerat skitsnack, som alla andra fördomar om svenskar.
Jag bor i invandrartätt lägenhetshus. Invandrarna här fattar inte ens att man förväntas hälsa på någon man möter i korridoren eller trappen. Det är extremt mycket "mind your own business", ungefär som invandrare beter sig ute på stan.

Förmodligen är detta socioekonomiskt betingat också, samt en effekt av den allmänna isolering som mångkulturen medför. Alla är sin egen ö när alla runtomkring en är från andra kulturer.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Absolut inte sant. Om du någonsin har bott med de längst ned i samhället skulle du veta att de hälsar, de frågar saker, de gör dig till din kompis vare sig du vill eller inte, de bjuder gärna in dig på kaffe kl 2 på natten. Absolut mest sociala människor som finns.

...öh nej. Tvärtom.
Människor blir mer sociala ju högre ekonomisk ställning de har. När kommunen gentrifierade mitt kvarter började facebook-grupper och kvartersfester dyka upp i takt med att medelklassen flyttade in i de renoverade/nybyggda husen. Ganska självklart egentligen, eftersom social kompetens är nära sammanbundet med ekonomisk framgång.
Senast redigerad av alternativtkonto11 2026-05-16 kl. 21:00.
Citera
2026-05-16, 20:59
Medlem
Citat:
Det är ett fullt normalt beteende här i Sverige tyvärr, svensken är rätt skygg av sig som person. Var väl någon komiker som skojade om svenskarna om just detta, svensken tar hellre en lång omväg än att möta en okänd person som man måste hälsa på, precis allt han sa stämde om svensken.

Jag själv hälsar gärna på grannar jag känner eller har hälsat på innan, har hälsat förut på folk jag inte har träffat men de bara stirrar på en eller hälsar inte tillbaka så jag drar mig för att hälsa på folk, gäller även folk på jobbet som arbetar i andra grupper än den man själv jobbar i, har svårt att hälsa på de då de inte hälsar tillbaka.

Invandrare hälsar gärna och jag är glad att jag har flertalet med invandrare som grannar, det gör det hela lite mindre stelt. Förr hade jag mest svenskar som grannar och inte ett ord mellan oss trots att vi bodde i samma trappuppgång.

Var med om årets kulturkrock när jag var i Nassau/Bahamas för 12 år sedan, är ute och går på morgonen varpå en äldre herre säger
”Good morning Sir”, jag själv fick inte fram ett ord. Och ändå så säger de att folk i Nassau tillhör top 10 när det gäller otrevligt folk, skulle nog hellre sätta svensken i topp på den listan.

Under de 3 veckor jag var där så var alla jag stötte på trevliga och hjälpsamma, tom den kriminelle personen jag stötte på var trevlig. Slutade med att jag bjöd han på bussresan och lite alkohol och han visade mig runt i staden och fick se ställen jag annars skulle ha missat.

Ta den om resan till Thailand också!
Citera
2026-05-16, 21:00
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Brukar alltid hälsa när jag möter folk i trapphuset (bostadsrätt), känslan är att de äldre är mer bekväma med att hälsa tillbaka medan de yngre nästan blir skrämda.

Samma sak i omklädningsrummet på mitt lilla kvartersgym.

Förstår att den sociala isoleringen ökar när folk inte längre vill eller vågar interagera med okända.

Exakt samma för mig. Har en teori att äldre som växte upp innan sociala medier och internet är betydligt mer socialt kompetenta och kan prata med folk man inte känner. Troligen för att man oftare var tvungen att interagera med främlingar i allt man gjorde.
Citera
2026-05-16, 21:00
Medlem
Citat:

Kaffe kl 2 på natten, hoppas hon var bra....
Citera
2026-05-16, 21:03
Medlem
Citat:
Det är ett fullt normalt beteende här i Sverige tyvärr, svensken är rätt skygg av sig som person. Var väl någon komiker som skojade om svenskarna om just detta, svensken tar hellre en lång omväg än att möta en okänd person som man måste hälsa på, precis allt han sa stämde om svensken.

Jag själv hälsar gärna på grannar jag känner eller har hälsat på innan, har hälsat förut på folk jag inte har träffat men de bara stirrar på en eller hälsar inte tillbaka så jag drar mig för att hälsa på folk, gäller även folk på jobbet som arbetar i andra grupper än den man själv jobbar i, har svårt att hälsa på de då de inte hälsar tillbaka.

Invandrare hälsar gärna och jag är glad att jag har flertalet med invandrare som grannar, det gör det hela lite mindre stelt. Förr hade jag mest svenskar som grannar och inte ett ord mellan oss trots att vi bodde i samma trappuppgång.

Var med om årets kulturkrock när jag var i Nassau/Bahamas för 12 år sedan, är ute och går på morgonen varpå en äldre herre säger
”Good morning Sir”, jag själv fick inte fram ett ord. Och ändå så säger de att folk i Nassau tillhör top 10 när det gäller otrevligt folk, skulle nog hellre sätta svensken i topp på den listan.

Under de 3 veckor jag var där så var alla jag stötte på trevliga och hjälpsamma, tom den kriminelle personen jag stötte på var trevlig. Slutade med att jag bjöd han på bussresan och lite alkohol och han visade mig runt i staden och fick se ställen jag annars skulle ha missat.
Intressant. Ja vi är skygga, men dom som får en att öppna någon har oftast fått en bra vän.
Citera
2026-05-16, 21:07
Medlem
Citat:

Korrekt om du menar de som är lägst ner i den sociala hierarkin. Men alla som bor i hyreslägenheter är inte halvalkisar, de flesta är bara socialt inkompetent arbetarklass.
Citera
2026-05-16, 21:10
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinterMugg
Jag har bott i samma område i flera år men känner fortfarande inte mina grannar. Ingen hälsar på mig och det känns som att folk helst undviker kontakt.

Idag när jag var i soprummet stod några personer utanför och väntade. Så fort jag gick ut gick de in direkt utan att säga något. Det fick mig att känna mig ganska utanför och obekväm.

Är det här normalt nu för tiden? Är folk bara mer osociala idag eller har ni varit med om liknande?

Hyresrätter eller bostadsrätter?
Citera
2026-05-16, 21:11
Medlem
NapoleonLaRues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinterMugg
Jag har bott i samma område i flera år men känner fortfarande inte mina grannar. Ingen hälsar på mig och det känns som att folk helst undviker kontakt.

Idag när jag var i soprummet stod några personer utanför och väntade. Så fort jag gick ut gick de in direkt utan att säga något. Det fick mig att känna mig ganska utanför och obekväm.

Är det här normalt nu för tiden? Är folk bara mer osociala idag eller har ni varit med om liknande?
Folk i lägenheter är såhär. Man blir förvånad till en början.
Citera
2026-05-16, 21:18
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Kaffe kl 2 på natten, hoppas hon var bra....

Finns ju faktiskt lägenhetshus av modell knarkarkvart där de boende kan sätta sig och dricka kaffe* ihop mitt i natten. Men då är det också boende som inte har några jobb att gå till på morgonen.

*Eller sprit. Eller skjuta upp heroin...
Citera
2026-05-16, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Finns ju faktiskt lägenhetshus av modell knarkarkvart där de boende kan sätta sig och dricka kaffe* ihop mitt i natten. Men då är det också boende som inte har några jobb att gå till på morgonen.

*Eller sprit. Eller skjuta upp heroin...

Gissar på det senare, men vem vet....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in