2026-05-16, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Ok, läsförståelse nolla, VART GÅR GRÄNSEN, var min fråga!
Kan jag stå på samma omnämnt torg och vråla att endast 10,000 dog, skulle folk garva eller skulle polisen komma

Tja, är det så svårt att förstå att det beror på….

Står du och vrålar som förintelseförnekare och nynazzar vanligen gör, utan mista seriösa stöd för det de vrålar. Så får du räkna med att ribban kan ligga rätt olika mot om man t ex på ett sansat sätt och med vetenskapliga seriösa och kontrollerbara grunder säger att den sedan länge vetenskapligt etablerade och allmänt vedertagna siffran ca 6 miljoner inte längre kan anses vara accceptabel utan att nya vetenskapliga undersökningar tyder på att en större revidering kan komma att ske, och man kan styrka detta med resultatet ny vetenskaplig seriös forskning. Och alltså inte bara står och påstår….
Citera
2026-05-16, 10:58
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Står du och vrålar som förintelseförnekare och nynazzar vanligen gör, utan mista seriösa stöd för det de vrålar. Så får du räkna med att ribban kan ligga rätt olika mot om man t ex på ett sansat sätt och med vetenskapliga seriösa och kontrollerbara grunder säger att den sedan länge vetenskapligt etablerade och allmänt vedertagna siffran ca 6 miljoner inte längre kan anses vara accceptabel utan att nya vetenskapliga undersökningar tyder på att en större revidering kan komma att ske, och man kan styrka detta med resultatet ny vetenskaplig seriös forskning. Och alltså inte bara står och påstår….

6 miljoner totalt eller i Auschwitz? Har ni bestämt er ännu hur många som gasades ihjäl där?
Citera
2026-05-16, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
6 miljoner totalt eller i Auschwitz? Har ni bestämt er ännu hur många som gasades ihjäl där?

Det torde inte vara dig omöjligt att på några få sekunder hitta vad historievetenskapen säger om detta, och med tanke på att du inte är med i diskussion i ämnet förintelsen för allra första gången så borde du veta det redan, så varför fråga….?
Citera
2026-05-16, 11:04
Avslutad
Citat:
Det torde inte vara dig omöjligt att på några få sekunder hitta vad historievetenskapen säger om detta, och med tanke på att du inte är med i diskussion i ämnet förintelsen för allra första gången så borde du veta det redan, så varför fråga….?
Jag undrar om det var 100 eller 200 personer.
Citera
2026-05-16, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavTrelleborg
Jag undrar om det var 100 eller 200 personer.

Med den grundläggande kunskapsnivån så får du nog ta lite eget ansvar och kolla med seriös historievetenskap vad den säger i saken. Jag tänker inte skedmata dig
Citera
2026-05-16, 11:06
Avslutad
Citat:

Tack för svaret!

Det var lite dit jag ville komma, eftersom det inte "finns någon siffra" där över/under i antal skulle utgöra ett brott så är ju denna lag godtycklig och i allra högsta grad flytande.

Så jag ser det som rättsosäkert och blir beroende på vem/vilka nämndemän och domare är i fall till fall.

Gillar inte att vi har lagar som är diffusa och ej kvantifierbara.

Sen kommer det inte vara så att lagen blir lika för alla, om en ansedd forskare säger 1,000,000 eller om en nazist vrålar det på ett torg, så kommer nog utfallet i en domstol bli olika.
Senast redigerad av Svensklord 2026-05-16 kl. 11:11.
Citera
2026-05-16, 11:11
Avslutad
Citat:
Med den grundläggande kunskapsnivån så får du nog ta lite eget ansvar och kolla med seriös historievetenskap vad den säger i saken. Jag tänker inte skedmata dig

Jag tänker inte skedmata mig själv, jag tar ansvaret för diskussionen och rätten att vara en idiot. Hur många var det, 100 eller 200?

Vad tänker du om att den första som dömts för HMF pga förintelseförringande var en person med minst sagt nedsatt omdöme bortom vad han själv kan påverka?
Citera
2026-05-16, 11:16
Medlem
Citat:
Tack för svaret!

Det var lite dit jag ville komma, eftersom det inte "finns någon siffra" där över/under i antal skulle utgöra ett brott så är ju denna lag godtycklig och i allra högsta grad flytande.

Så jag ser det som rättsosäkert och blir beroende på vem/vilka nämndemän och domare är i fall till fall.

Gillar inte att vi har lagar som är diffusa och ej kvantifierbara.

De allra flesta lagars tillämpning är inte endast svart eller vitt, det är därför vi demokratiskt prövar i rättssak där försvarare och åklagare får samla lägga fram sina fakta och argument etc och få dessa prövade mot varandra till dom faller.
Citera
2026-05-16, 11:20
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:

Ja, varför du och gelikar säger A och jag och gelikar säger B på ett diskussionsforum är minst sagt egendomligt.
Citera
2026-05-16, 11:24
Avslutad
Citat:
De allra flesta lagars tillämpning är inte endast svart eller vitt, det är därför vi demokratiskt prövar i rättssak där försvarare och åklagare får samla lägga fram sina fakta och argument etc och få dessa prövade mot varandra till dom faller.
Då blir det att hålla käften om antalet då ingen i förväg kan veta om det är ett brott eller inte och vips så har vi inskränkt människors rätt att yttra sig. Ja det är väl det samhället som vi kommer få, 1984.

Eller hur ser du på saken?
Citera
2026-05-16, 11:30
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fläskbak(kille)
Inte förbjudet, däremot korkat. Förstår inte hur man kan lägga ner sådan energi på att förneka detta fruktansvärda folkmord?

Exakt!

Frågan besvarades alltså för tjugo år sedan i tråden.
Citera
2026-05-16, 11:38
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Då blir det att hålla käften om antalet då ingen i förväg kan veta om det är ett brott eller inte och vips så har vi inskränkt människors rätt att yttra sig. Ja det är väl det samhället som vi kommer få, 1984.

Eller hur ser du på saken?

Prata på du om antalet OM du har relevant fakta och dokumentation som styrker ditt påstående om antalet.
Varför basunera ut att endast 200 dog när det är fastslaget att det ´handlade om ca 6miljoner människor som mördades?
Det har ju visat sig att det finns de som försöker ändra historien i efterhand, oftast av politiskt skäl, och jag tror det är detta man vill ha bort.

/VV
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in