2026-05-14, 18:52
Medlem
MissPencils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
De flesta människor har någon form av ideologi, uttalad eller inte. Personligen är jag kraftigt färgad av liberalism och libertarianism där jag utgår från människors negativa rättigheter och möjlighet till fria val. Vilket påverkar vad jag anser i det här fallet. Den ideologin jag syftar på är i mångt och mycket raka motsatsen. Det handlar inte bara om övergrepp mot barn utan om hela lagstiftningen kring denna typ av brott öht. Ja, jag tror att det är en väldigt liten minoritet som försvarar pedofili som berättigat. Jag gör det inte heller. Tyvärr går mycket av diskussionen här ut på att diskutera vanföreställningen att jag på något sätt skulle gjort det, vilket är en direkt lögn.

Jag vänder mig inte alls mot alla som säger emot mig eller har någon annan åsikt. Jag vänder mig emot råttor som ljuger om att andras åsikter eller falskt vill framställa dem som något annat än de är. Det är inte bara allmänt obehagligt och ohederligt utan fördummar och förstör diskussionen.

Jag har inte försvarat rektorns handlingar. Det är kvalificerat struntprat som bygger på rena lögner Att du drar en sådan slutsats visar mycket tydligt att du är ideologiskt driven och anser dig berättigad att ljuga fritt, som jag redan konstaterat. Din slutkommentar är inte något utslag för sunt förnuft och det är inga normala människor som fäller sådana kommentarer baserat på sådan logik. Det är en råttas handling, en råttas ord och en råttas logik. Med risk för att förolämpa riktiga råttor. Bara en feg liten obehaglig gnagare sysslar med sådant från skydd av sin anonymitet.

Du låtsas att du inte fördömer flickans handlingar, eller lägger någon skuld på henne men det är precis det du gör genom det slags fördömande av henne förhållande med rektorn.

Min poäng är att du försöker använda "ideologiskt driven" eller "ideologisk" som ett slags sköld för att avfärda dina motståndares argument. Du försöker framställa dig som något slags ensam "fritänkare" medan alla andra är förblindade av ideologi.
Får erkänna att den biten stämmer väl in på mina förutfattade meningar om någon som säger sig vara färgad av libertarianism.

Jag kan inte säga det tydligare än att jag lägger ingen som helst skuld på flickan. Hon har inte gjort något fel. All skuld ligger på våldtäktsmannen. Precis som jag förklarade förut.
Citera
2026-05-14, 19:25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Om tjejen hade varit någon i min närhet och hon hade berättat om ”sin relation med rektorn” så hade jag gjort allt för att hjälpa henne att avsluta relationen. Jag hade försökt att prata med henne på ett sätt som förhoppningsvis hade fått henne att inse hur dåligt detta var henne. Jag hade aldrig varit tyst och låtit detta fortgå med förhoppning om att ”hon skulle lära sig av sina misstag”.

Det är förvisso att ta t ex föräldraransvar. Men du är också medveten om att det finns föräldrar som utnyttjar det till att bestämma att deras döttrar t ex dejtar pojkar av fel religon? Eller öht?
Citera
2026-05-14, 19:41
Medlem
NAVYSEALTEAM6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Mycket tragiskt!
Tycker rejält synd om tjejen!
Och om rektorns barn... Måste vara hemskt även för dem att deras pappa har groomat en tjej som bara är några få år äldre än dem. Och att hela Vingåker känner till detta.

Många det är synd om i denna härva... Många liv som rektorn har sargat. Genom sitt egoistiska och brottsliga handlande.

Yes! Tjejen förtjänar verkligen någon som älskar henne på riktigt och är rädd om henne. Hon verkar vara en trofast och lojal tjej. Hon behöver en snäll kille.

Man kan ju undra vad han lider av, är han bipolär eller efterbliven på något sätt, att tro man kan komma undan med något liknande grisigt beteende, verkligen märklig och skum individ på en rektors position, hoppas han förlorar allt han har.
Citera
2026-05-14, 19:46
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det är förvisso att ta t ex föräldraransvar. Men du är också medveten om att det finns föräldrar som utnyttjar det till att bestämma att deras döttrar t ex dejtar pojkar av fel religon? Eller öht?
Religion är inget jag vill gå in på då detta är off topic.
Men jag är helt emot invandring av människor som inte kan anpassa sig till svenska förhållanden.
Men vi är väl alla ändå överens om att vi önskar tjejen i detta fall lycka till i livet.
Citera
2026-05-14, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NAVYSEALTEAM6
Man kan ju undra vad han lider av, är han bipolär eller efterbliven på något sätt, att tro man kan komma undan med något liknande grisigt beteende, verkligen märklig och skum individ på en rektors position, hoppas han förlorar allt han har.

Något märkligt är det ju med honom. Han blev ju arg på målsägande om hon kom till hans arbetsplats (när det inte passade för honom). Rädd att hon skulle avslöja något.
Citera
2026-05-15, 00:44
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissPencil
Min poäng är att du försöker använda "ideologiskt driven" eller "ideologisk" som ett slags sköld för att avfärda dina motståndares argument. Du försöker framställa dig som något slags ensam "fritänkare" medan alla andra är förblindade av ideologi.
Får erkänna att den biten stämmer väl in på mina förutfattade meningar om någon som säger sig vara färgad av libertarianism.

Det är som jag skrev inte det jag har vänt mig emot vad gäller dina argument utan att du ljuger om vad jag och andra påstår och insinuerar förolämpande saker utan minsta belägg eller orsak. Under det att du kritiserar saker från en föregivet moralisk position beter du dig på ett helt amoraliskt sätt. Vanliga vettiga människor som är emot pedofili och utnyttjande av unga och tycker mina argument är fel har inte det beteendet och det är inte heller dem och och deras argument jag vänder mig emot.

Citat:
Jag kan inte säga det tydligare än att jag lägger ingen som helst skuld på flickan. Hon har inte gjort något fel. All skuld ligger på våldtäktsmannen. Precis som jag förklarade förut.

Det går inte logiskt ihop att förhållandet som sådant var äckligt och osunt och att flickan inte deltagit i något äckligt och osunt av fri vija (eller vilka ord du valt för att uttrycka detta sentiment.) Jag anser inte hennes handlingar var äckliga och osunda. Därför är det rektorn som gjort fel, men av det följer inte att det sexuella förhållandet var äckligt och osunt i sig och följer att man bör hålla isär dessa två saker noggrant.
Citera
2026-05-15, 09:06
Medlem
MissPencils avatar
Citat:
Det går inte logiskt ihop att förhållandet som sådant var äckligt och osunt och att flickan inte deltagit i något äckligt och osunt av fri vija (eller vilka ord du valt för att uttrycka detta sentiment.) Jag anser inte hennes handlingar var äckliga och osunda. Därför är det rektorn som gjort fel, men av det följer inte att det sexuella förhållandet var äckligt och osunt i sig och följer att man bör hålla isär dessa två saker noggrant.

Om en person blir utnyttjad av någon i en extrem maktposition (som en rektor mot en elev), så är hela situationen och dynamiken i allra högsta grad osund, sjuk, och fel. Det är inte för att offret gör något äckligt, utan för att förövaren tvingar in offret i en skev och utnyttjande kontext.
​Det fanns inget jämställt och neutralt "förhållande" som går att isolera från rektorns handlingar. Relationen var utnyttjandet. Att du febrilt försöker rentvå själva "förhållandet" i ett dömt våldtäktsfall mot barn är exakt varför du får den kritik du får. Det handlar inte om att jag eller någon annan är amorala moralister(!), det handlar om att vi till skillnad från dig inte försöker relativisera ett sexbrott.
Citera
2026-05-15, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissPencil
Om en person blir utnyttjad av någon i en extrem maktposition (som en rektor mot en elev), så är hela situationen och dynamiken i allra högsta grad osund, sjuk, och fel. Det är inte för att offret gör något äckligt, utan för att förövaren tvingar in offret i en skev och utnyttjande kontext.
​Det fanns inget jämställt och neutralt "förhållande" som går att isolera från rektorns handlingar. Relationen var utnyttjandet. Att du febrilt försöker rentvå själva "förhållandet" i ett dömt våldtäktsfall mot barn är exakt varför du får den kritik du får. Det handlar inte om att jag eller någon annan är amorala moralister(!), det handlar om att vi till skillnad från dig inte försöker relativisera ett sexbrott.
Magnus är en psykopat och narcissist. En mycket manipulativ äcklig liten jävel. Han har förstört så många människors liv. Enligt FUP förstår han inte varför han sitter inne. Fruktansvärt uttalande från en så kallad välutbildad. Han ska sitta i minst 5 år och få ännu mer skadestånd att betala.
Citera
2026-05-15, 19:39
Medlem
MissPencils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ojojvilkensoppa
Magnus är en psykopat och narcissist. En mycket manipulativ äcklig liten jävel. Han har förstört så många människors liv. Enligt FUP förstår han inte varför han sitter inne. Fruktansvärt uttalande från en så kallad välutbildad. Han ska sitta i minst 5 år och få ännu mer skadestånd att betala.

Håller med.
Citera
2026-05-15, 19:50
Medlem
LuluBrooksies avatar
Det här KAN vara något av det äckligaste jag läst på flashback.

Citat:
I vågskålen ligger också att flickan har rätt till sexuellt självbestämmande som de vuxna nu tagit ifrån henne med hänvisning till att hon egentligen inte likt sina jämnåriga är femton år på riktigt och inte får ta beslut om att ha sex själv och med vem. Jag förstår vilka skäl som uppges till det, men jag är inte alls övertygad om att det är i hennes intresse, utan anser att hon utnyttjas som medel av människor med egna agendor och demoner att bekämpa.

Du uttalar dig om ett brottsoffer, en femtonårig flicka som blivit utsatt av den man som borde haft hennes bästa för ögonen.
Tillika en flicka med psykisk ålder 12-13 år. Som blivit groomad nåt så in i.

Skärp dig! Med både hängslen, livrem, korsett och slips. Skärp dig.
Citera
2026-05-15, 23:25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det här KAN vara något av det äckligaste jag läst på flashback.

Du uttalar dig om ett brottsoffer, en femtonårig flicka som blivit utsatt av den man som borde haft hennes bästa för ögonen.
Tillika en flicka med psykisk ålder 12-13 år. Som blivit groomad nåt så in i.

Skärp dig! Med både hängslen, livrem, korsett och slips. Skärp dig.

Dina kommentarer är helt missriktade.

Hon är femton år gammal. Hon har ingen psykisk ålder, den är påhittad. Hon är normalt begåvad, och normal på andra sätt, inte efterbliven på något sätt.

Mängder av flickor som har fyllt femton har haft och kommer att ha sex i Sverige, och det är enligt vad lagen sedan länge också stadgat för sexuellt självbestämmande.

Jag är inte upprörd över att en femtonåring bland andra femtonåringar har sex. Jag har ingen anledning att vara upprörd över det och jag anser i grunden inte att det är min sak, utan hennes egen. Det betyder inte att jag har något eget intresse av att hon skall ha sex. Jag försvarar femtonårsgränsen för sexuellt självbestämmande för att den är rimlig. Det finns inget som helst försvar för pedofili i det.

Hade flickan verkligen varit tolv år hade det varit en helt annan sak. Tre år gör en enorm skillnad här.

Med det sagt så instämmer jag att hon blivit utsatt för ett brott och att rektorn är en obehaglig typ som missbrukat sin ställning och groomat henne och att det är fel och bör få konsekvenser för honom både vad gäller arbete, socialt liv och sett som brott.
Citera
2026-05-17, 02:57
Medlem
Maulcas avatar
Dömd till fem års fängelse, och nu väntar vi på nästa huvudförhandling i Svea hovrätt. Det som lagts fram i tingsrätten och som domstolen bedömt är det som hittills gäller. M sitter kvar i häkte men är dömd, vilket betyder att han inte längre är oskyldig.
Det är så många spekulativa åsikter i denna tråden om hur och varför, gjort är gjort och då får man ta konsekvenserna av det. En vuxen man i medelåldern bör ha avsevärt bättre förstånd och konekvenstänk än vad som framkommit i målet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in