2026-05-15, 23:25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det här KAN vara något av det äckligaste jag läst på flashback.

Du uttalar dig om ett brottsoffer, en femtonårig flicka som blivit utsatt av den man som borde haft hennes bästa för ögonen.
Tillika en flicka med psykisk ålder 12-13 år. Som blivit groomad nåt så in i.

Skärp dig! Med både hängslen, livrem, korsett och slips. Skärp dig.

Dina kommentarer är helt missriktade.

Hon är femton år gammal. Hon har ingen psykisk ålder, den är påhittad. Hon är normalt begåvad, och normal på andra sätt, inte efterbliven på något sätt.

Mängder av flickor som har fyllt femton har haft och kommer att ha sex i Sverige, och det är enligt vad lagen sedan länge också stadgat för sexuellt självbestämmande.

Jag är inte upprörd över att en femtonåring bland andra femtonåringar har sex. Jag har ingen anledning att vara upprörd över det och jag anser i grunden inte att det är min sak, utan hennes egen. Det betyder inte att jag har något eget intresse av att hon skall ha sex. Jag försvarar femtonårsgränsen för sexuellt självbestämmande för att den är rimlig. Det finns inget som helst försvar för pedofili i det.

Hade flickan verkligen varit tolv år hade det varit en helt annan sak. Tre år gör en enorm skillnad här.

Med det sagt så instämmer jag att hon blivit utsatt för ett brott och att rektorn är en obehaglig typ som missbrukat sin ställning och groomat henne och att det är fel och bör få konsekvenser för honom både vad gäller arbete, socialt liv och sett som brott.
Citera
2026-05-17, 02:57
Medlem
Maulcas avatar
Dömd till fem års fängelse, och nu väntar vi på nästa huvudförhandling i Svea hovrätt. Det som lagts fram i tingsrätten och som domstolen bedömt är det som hittills gäller. M sitter kvar i häkte men är dömd, vilket betyder att han inte längre är oskyldig.
Det är så många spekulativa åsikter i denna tråden om hur och varför, gjort är gjort och då får man ta konsekvenserna av det. En vuxen man i medelåldern bör ha avsevärt bättre förstånd och konekvenstänk än vad som framkommit i målet.
Citera
2026-05-17, 12:32
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maulca
Dömd till fem års fängelse, och nu väntar vi på nästa huvudförhandling i Svea hovrätt. Det som lagts fram i tingsrätten och som domstolen bedömt är det som hittills gäller. M sitter kvar i häkte men är dömd, vilket betyder att han inte längre är oskyldig.
Det är så många spekulativa åsikter i denna tråden om hur och varför, gjort är gjort och då får man ta konsekvenserna av det. En vuxen man i medelåldern bör ha avsevärt bättre förstånd och konekvenstänk än vad som framkommit i målet.

Man är oskyldig till dess en dom vunnit laga kraft. Häktning beror på de vanliga häktningsgrunderna, som att man är misstänkt och det finns t ex flyktfara. Inte på att man är skyldig.

Det är troligt att rektorn kommer att dömas för våldtäkt även i högre instans. Dock är det möjligt och det finns nog t o m en viss sannolikhet att straffet kommer att sänkas något, dvs något år eller så. Men säkert är det inte.
Citera
2026-05-17, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalilasimbasang90
Och ingen har info ang A? Hur ställer hon sig till detta??

Hon bör inte jobba kvar som rektor för förskola om hon fortsätt tänkt ha relation med M….

Vad jag vet så kör A runt i Ms Polestar som ingenting har hänt.
Han har väl övertygat henne om att allt är påhitt 🤣
Verkar även helt övertygad om att han ska gå fri i HR.
Så A skulle de facto stängas av från sin tjänst som rektor då man starkt kan misstänka att hon varit möjliggörare i allt detta.
Varför följer hon annars efter M mitt ut i skogen till deras ”knullställe”…
Hela hon luktar skum lång väg 🤔
Citera
2026-05-17, 20:33
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissPencil
Om en person blir utnyttjad av någon i en extrem maktposition (som en rektor mot en elev), så är hela situationen och dynamiken i allra högsta grad osund, sjuk, och fel. Det är inte för att offret gör något äckligt, utan för att förövaren tvingar in offret i en skev och utnyttjande kontext.
​Det fanns inget jämställt och neutralt "förhållande" som går att isolera från rektorns handlingar. Relationen var utnyttjandet. Att du febrilt försöker rentvå själva "förhållandet" i ett dömt våldtäktsfall mot barn är exakt varför du får den kritik du får. Det handlar inte om att jag eller någon annan är amorala moralister(!), det handlar om att vi till skillnad från dig inte försöker relativisera ett sexbrott.

Det är riktigt att du inte relativiserar sexbrott och att det skiljer oss åt. Det är vettigt att skilja på hur allvarligt det ena brottet är jämfört med det andra, även i de fall båda brotten är allvarliga. Då relativiserar man rimligtvis också både vad gäller strafflängd och rubricering. Mycket spelar in om man gör sådana distinktioner.

Det är inte ett tecken på att man tillhör en majoritet i samhället om man vägrar relativisera i bedömningen av brott och straff.
Citera
Igår, 00:14
Medlem
MissPencils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är riktigt att du inte relativiserar sexbrott och att det skiljer oss åt. Det är vettigt att skilja på hur allvarligt det ena brottet är jämfört med det andra, även i de fall båda brotten är allvarliga. Då relativiserar man rimligtvis också både vad gäller strafflängd och rubricering. Mycket spelar in om man gör sådana distinktioner.

Det är inte ett tecken på att man tillhör en majoritet i samhället om man vägrar relativisera i bedömningen av brott och straff.

Tack, då har vi det svart på vitt: du erkänner öppet att du relativiserar sexbrott.

Du blandar ihop rättssystemets proportionalitetsprincip (att olika brott ger olika straff) med ditt eget högst personliga behov av att förminska ett specifikt brott.
Rätten har redan vägt in allt och landat i våldtäkt mot barn.

Jag nöjer mig där. Tråden ser tydligt att svensk domstol kallar det barnvåldtäkt, medan du tycker att det är ett sexbrott man bör relativisera. Tack för mig.
Citera
Igår, 14:57
Medlem
What?! Oroande att hon är rektor för våra barn. 💔
Citat:
Ursprungligen postat av DummerHunter
Så A skulle de facto stängas av från sin tjänst som rektor då man starkt kan misstänka att hon varit möjliggörare i allt detta.
Citera
Igår, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DummerHunter
A åkte antagligen efter M och BO för hon själv varit där och knullat med M när hon vänster prasslade med M. Hon visste tydligen vart han skulle åka. Verkar jätte skum den där A. Att hon får vara kvar i tjänst är ännu mer skumt. Tänk Er som har barn där hon är rektor och att hon som är så falsk ska kunna göra orosanmälan genom den ställning hon har i sin tjänst. Att inte Vingåkers kommun stänger av henne är i sig väldigt skumt.
Citera
Igår, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ojojvilkensoppa
A åkte antagligen efter M och BO för hon själv varit där och knullat med M när hon vänster prasslade med M. Hon visste tydligen vart han skulle åka. Verkar jätte skum den där A. Att hon får vara kvar i tjänst är ännu mer skumt. Tänk Er som har barn där hon är rektor och att hon som är så falsk ska kunna göra orosanmälan genom den ställning hon har i sin tjänst. Att inte Vingåkers kommun stänger av henne är i sig väldigt skumt.

Exakt så, för A går på Magnus berättelse om att han är oskyldigt dömd.
Han tillstår i sittande rätt ATT han haft sex med en elev (bara här skulle hon som rektor ta duktigt avstånd från honom), på vilka grunder han anser sig ha gjort det får stå för honom men det är förkastligt.
Han är inte dömd för att han haft sex med henne, han är dömd i förhållande till beroendeställningen.

Magnus är en narcissistisk psykopat av grandiosa mått.
A skall ur tjänst OMGÅENDE.
Ska kontakta Vingåkers kommun och se vad som kan göras.
Spyr på så korkade kvinnor.

Dessutom så står dom båda på huset, faller skadeståndet ut även i HR så ska 660.000 betalas.
Huset säljs och A får 0. Hon är så kodum så det liknar ingenting.
Senast redigerad av DummerHunter Igår kl. 15:48.
Citera
Igår, 15:28
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ojojvilkensoppa

Om kommunen skall avskeda henne måste dom ha saklig grund för det.
Hennes "brott" är ju bristande moral och ovilja att ta till sej vad han har gjort.

Kommer bli dyrt för kommunen att köpa ut henne. Tippar på en årslön.
Citera
Igår, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Om kommunen skall avskeda henne måste dom ha saklig grund för det.
Hennes "brott" är ju bristande moral och ovilja att ta till sej vad han har gjort.

Kommer bli dyrt för kommunen att köpa ut henne. Tippar på en årslön.

Kan ju bli uppsägning av personliga skäl, men som du säger så blir det en prislapp på det.
Det värsta är att hon själv har anmälningsplikt i situationer som denna, men om hennes mindset är att detta inte är brottsligt….då vidtar hon nog inte någon åtgärd.
Det insikt skulle jag säga utgör en säkerhetsrisk för barnen.
Hon, som rektor, har en ledande och förtroendeingivande roll, speciellt mot barnen.
Så hennes agerande skadar klart skolans förtroende och verksamhet.
Man har stängt av lärare/rektorer för bra mycket mindre än detta, så omöjligt är det inte.
Frågan är vad skolchefen har att säga om saken.
Citera
Igår, 15:45
Medlem
Varför skulle det bli dyrt för kommunen att avskeda A? Det här tydligt framkommit av FUP att A och M har knullat under arbetstid. Dessutom utnyttjat kommunens fordon. Detta borde väl vara skäl nog att avskeda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in