2026-05-14, 13:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Det är ju så du uppfattas, inte bara av mig eller hur?

Hur du eller någon annan uppfattar något gör inte att verkligheten ändras och att jag har påstått något annat än jag har. Det är alltid problemet med personer som dig att ni inte kan skilja på sanning och lögn och er subjektiva uppfattning och den objektiva verkligheten och tyvärr så drar Flashback och i synnerhet trådar som handlar om övergrepp åt sig ett antal sådana personer. Sedan får ni illusioner om att tillhöra något slags majoritet. Så är inte fallet.

Citat:
Alltså man blir en aning äcklad hur du desperat vill frånta rektorn ansvar för vad han gjort, nånting är så fel i ditt resonemang och du verkar inte gillra förstå det ens? Mycket bedrövligt och rentav skrämmande att läsa det du skriver att flickan fråntas rätten att ha sex med vem hon vill, när det är rektorn som inte får ha sex med vem han vill och är åtalad? Kan du vränga till det lite mer tror du eller ska du börja fatta poängen snart?

Jag har inte fråntagit rektorn något som helst ansvar. Jag tycker absolut att han har gjort kraftigt fel och att det skall få rättsliga och samhälleliga konsekvenser. Så grejen är fortfarande det här med att du har svårt att skilja på sanning och lögn och vad folk verkligen tycker och vad du inbillar dig.
Citera
2026-05-14, 14:37
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissPencil
Der måste för övrigt vara ganska bekvämt att avfärda alla som säger emot dig som ideologiskt motiverade på ett eller annat vis.
Vad det nu kan vara för ideologi. Att vara emot pedofiler är väl i stort sett alla ganska överens om.

De flesta människor har någon form av ideologi, uttalad eller inte. Personligen är jag kraftigt färgad av liberalism och libertarianism där jag utgår från människors negativa rättigheter och möjlighet till fria val. Vilket påverkar vad jag anser i det här fallet. Den ideologin jag syftar på är i mångt och mycket raka motsatsen. Det handlar inte bara om övergrepp mot barn utan om hela lagstiftningen kring denna typ av brott öht. Ja, jag tror att det är en väldigt liten minoritet som försvarar pedofili som berättigat. Jag gör det inte heller. Tyvärr går mycket av diskussionen här ut på att diskutera vanföreställningen att jag på något sätt skulle gjort det, vilket är en direkt lögn.

Jag vänder mig inte alls mot alla som säger emot mig eller har någon annan åsikt. Jag vänder mig emot råttor som ljuger om att andras åsikter eller falskt vill framställa dem som något annat än de är. Det är inte bara allmänt obehagligt och ohederligt utan fördummar och förstör diskussionen.

Citat:
Den stora missen du gör, trots att det påpekats för dig tidigare, är att det inte är BO:s sexliv som måste kontrolleras.
Hon är offret här. Hon har inte gjort något fel. Hon har blivit utsatt för brott.
Däremot kan man argumentera för att rektorns sexliv ska kontrolleras, eftersom han tydligen inte kan göra det på egen hand.
Det är han som gjort fel. Han har medvetet manipulerat och groomat en ung tjej som är hans elev. Han ska kunna hålla sig ifrån sånt.
Även om det hade varit tjejen som varit pådrivande, vilket det är helt uppenbart för alla som läst FUP att det inte var, så hade han varit tvungen att kunna säga nej.
Det hade inte varit att kontrollera tjejens sexliv, det hade varit normal självkontroll.
Att säga nej tack till någon är inte att kontrollera dennes sexliv.
Nu får samhället kliva in istället. Inte mot tjejen, utan mot våldtäktsmannen.

Du får förstå att det här är rätt uppenbart för nästan alla. Det är inte konstigt att folk säger emot dig. Det är inte för att dom saknar principer, moral, eller är med i någon "nymoralistisk ideologi", eller vad du nu vill använda för ad hominem för att avfärda folk med.
Det är för att nästan alla tycker att det är skitäckligt med gamla gubbar som sätter på småflickor, och det är nästan lika äckligt när någon förmildrar eller ursäktar såna handlingar.
Det ser fan inte bra ut, för det finns ganska få anledningar till att försvara sånt om man inte själv vill göra något liknande.

Jag har inte försvarat rektorns handlingar. Det är kvalificerat struntprat som bygger på rena lögner Att du drar en sådan slutsats visar mycket tydligt att du är ideologiskt driven och anser dig berättigad att ljuga fritt, som jag redan konstaterat. Din slutkommentar är inte något utslag för sunt förnuft och det är inga normala människor som fäller sådana kommentarer baserat på sådan logik. Det är en råttas handling, en råttas ord och en råttas logik. Med risk för att förolämpa riktiga råttor. Bara en feg liten obehaglig gnagare sysslar med sådant från skydd av sin anonymitet.

Du låtsas att du inte fördömer flickans handlingar, eller lägger någon skuld på henne men det är precis det du gör genom det slags fördömande av henne förhållande med rektorn.
Citera
2026-05-14, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Haha, tänk att som vuxen man "dejta" en 15-åring och klaga på att hon är omogen.

Han sätter ju dit sig själv ganska hårt där. Det visar ju bara på att han hade tydlig insikt om att det var ett utnyttjande. Och inte kan skylla på "mogen för sin ålder" och annat de brukar skylla på.
Citera
2026-05-14, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Hur du eller någon annan uppfattar något gör inte att verkligheten ändras och att jag har påstått något annat än jag har. Det är alltid problemet med personer som dig att ni inte kan skilja på sanning och lögn och er subjektiva uppfattning och den objektiva verkligheten och tyvärr så drar Flashback och i synnerhet trådar som handlar om övergrepp åt sig ett antal sådana personer. Sedan får ni illusioner om att tillhöra något slags majoritet. Så är inte fallet.

Jag har inte fråntagit rektorn något som helst ansvar. Jag tycker absolut att han har gjort kraftigt fel och att det skall få rättsliga och samhälleliga konsekvenser. Så grejen är fortfarande det här med att du har svårt att skilja på sanning och lögn och vad folk verkligen tycker och vad du inbillar dig.

Oj så desperat du blivit, är det inte dags för dig att inse att jag aldrig kommer hålla med dig, frågan är om någon kommer göra det?
Citera
2026-05-14, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Haha, tänk att som vuxen man "dejta" en 15-åring och klaga på att hon är omogen.

Jo, men precis...
Hon kom någon dag till hans arbetsplats. Och efter det skällde han ut henne via meddelande att det var omoget gjort av henne. Vid detta tillfälle bad han sin kollega säga till målsägande att gå.
Citera
2026-05-14, 15:43
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
De flesta människor har någon form av ideologi, uttalad eller inte. Personligen är jag kraftigt färgad av liberalism och libertarianism där jag utgår från människors negativa rättigheter och möjlighet till fria val. Vilket påverkar vad jag anser i det här fallet. Den ideologin jag syftar på är i mångt och mycket raka motsatsen. Det handlar inte bara om övergrepp mot barn utan om hela lagstiftningen kring denna typ av brott öht. Ja, jag tror att det är en väldigt liten minoritet som försvarar pedofili som berättigat. Jag gör det inte heller. Tyvärr går mycket av diskussionen här ut på att diskutera vanföreställningen att jag på något sätt skulle gjort det, vilket är en direkt lögn.

Jag vänder mig inte alls mot alla som säger emot mig eller har någon annan åsikt. Jag vänder mig emot råttor som ljuger om att andras åsikter eller falskt vill framställa dem som något annat än de är. Det är inte bara allmänt obehagligt och ohederligt utan fördummar och förstör diskussionen.

Jag har inte försvarat rektorns handlingar. Det är kvalificerat struntprat som bygger på rena lögner Att du drar en sådan slutsats visar mycket tydligt att du är ideologiskt driven och anser dig berättigad att ljuga fritt, som jag redan konstaterat. Din slutkommentar är inte något utslag för sunt förnuft och det är inga normala människor som fäller sådana kommentarer baserat på sådan logik. Det är en råttas handling, en råttas ord och en råttas logik. Med risk för att förolämpa riktiga råttor. Bara en feg liten obehaglig gnagare sysslar med sådant från skydd av sin anonymitet.

Du låtsas att du inte fördömer flickans handlingar, eller lägger någon skuld på henne men det är precis det du gör genom det slags fördömande av henne förhållande med rektorn.
Om tjejen hade fungerat som de flesta i hennes ålder så skulle hon aldrig acceptera ett sånt här förhållande och allra minst med sin rektor.
Så varför skulle hon hålla till godo med en gammal rektorgubbe?
Hon är värd något mycket bättre.
Citera
2026-05-14, 15:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Oj så desperat du blivit, är det inte dags för dig att inse att jag aldrig kommer hålla med dig, frågan är om någon kommer göra det?

Nej, alla håller med dig. Du är måttstocken för en sund människosyn och alla håller med dig om allt. Din moral delas av alla människor. Kan vi enas om det och skippa detta infantila och improduktiva tankeutbyte?
Citera
2026-05-14, 16:01
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Om tjejen hade fungerat som de flesta i hennes ålder så skulle hon aldrig acceptera ett sånt här förhållande och allra minst med sin rektor.
Så varför skulle hon hålla till godo med en gammal rektorgubbe?
Hon är värd något mycket bättre.

De flesta människor gör stora misstag i sitt kärleksliv. Ingen påstår väl att tonåringar skall ha sexuell frihet och självbestämmande för att de inte kommer att begå misstag? I teorin är det säkert bättre om du får bestämma över vem, var och hur hon skall ha sex. Är det därför ett ideal enligt din mening?
Citera
2026-05-14, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Du har så rätt så.

Inte bara kallade han henne omogen utan även "inte seriös". Han blev sur och gjorde slut då hon berättade om intresse för en kille i sin egen ålder. Herregud, han en 50-årig rektor, hon en högstadietjej med ADHD.

Det finns en här som dagligen tapetserar tråden med hypotetiska argument kring vad 15-årsregeln innebär.

Vi andra inser vad som ingår i en rektors arbetsbeskrivning.

Den här rektorn är en skithög rakt igenom. Utnyttjar hänsynslöst en elev, tidigare gjort samma sak med annan elev, bedrar sin sambo som han bedrog sin ex-fru med. (i bil på samma undanskymda plats där han och eleven var. Det stället kände sambon A till och körde dit. Med onda aningar eller visshet om vad som försiggick på platsen.)

Gillar att tjejen får ett rejält skadestånd! Även om det kanske minskar en del i hr.
Gillar också att verkligheten kom i kapp rektorn. Han sket i det blå skåpet, sabbade sin karriär, förstörde för andra och sitter nu där han ska sitta!
Heja tjejen!

Läser man deras konversationer, så ser man riktigt hur han manipulerar henne och håller på. Att han kallar henne saker och skäller ut henne, är väl en del i denna manipulation. Att få henne henne för sig själv, som sin lilla sexdocka. Varvat med sexuella meddelanden och hjärt-emoijis. Etc.

Yes, hon behöver detta rejäla skadestånd. Hon har ju missat mycket av skolgången (och haft sex med honom istället, vilket han har groomat henne till). Pengarna kommer hon behöva. Men viktigast av allt är att han fick ett fängelsestraff.
Citera
2026-05-14, 16:11
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Läser man deras konversationer, så ser man riktigt hur han manipulerar henne och håller på. Att han kallar henne saker och skäller ut henne, är väl en del i denna manipulation. Att få henne henne för sig själv, som sin lilla sexdocka. Varvat med sexuella meddelanden och hjärt-emoijis. Etc.

Yes, hon behöver detta rejäla skadestånd. Hon har ju missat mycket av skolgången (och haft sex med honom istället, vilket han har groomat henne till). Pengarna kommer hon behöva. Men viktigast av allt är att han fick ett fängelsestraff.
Ja, det hela är verkligen tragiskt.
Önskar att hon en dag finner en kille som är bra för henne. Det är hon värd.
Citera
2026-05-14, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja, det hela är verkligen tragiskt.
Önskar att hon en dag finner en kille som är bra för henne. Det är hon värd.

Mycket tragiskt!
Tycker rejält synd om tjejen!
Och om rektorns barn... Måste vara hemskt även för dem att deras pappa har groomat en tjej som bara är några få år äldre än dem. Och att hela Vingåker känner till detta.

Många det är synd om i denna härva... Många liv som rektorn har sargat. Genom sitt egoistiska och brottsliga handlande.

Yes! Tjejen förtjänar verkligen någon som älskar henne på riktigt och är rädd om henne. Hon verkar vara en trofast och lojal tjej. Hon behöver en snäll kille.
Citera
2026-05-14, 16:48
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
De flesta människor gör stora misstag i sitt kärleksliv. Ingen påstår väl att tonåringar skall ha sexuell frihet och självbestämmande för att de inte kommer att begå misstag? I teorin är det säkert bättre om du får bestämma över vem, var och hur hon skall ha sex. Är det därför ett ideal enligt din mening?
Om tjejen hade varit någon i min närhet och hon hade berättat om ”sin relation med rektorn” så hade jag gjort allt för att hjälpa henne att avsluta relationen. Jag hade försökt att prata med henne på ett sätt som förhoppningsvis hade fått henne att inse hur dåligt detta var henne. Jag hade aldrig varit tyst och låtit detta fortgå med förhoppning om att ”hon skulle lära sig av sina misstag”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in