2026-05-15, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Kommer få lite arv från min mor som jag högaktar och vår relation är fin.
Det är inte småpengar.
Hur kan jag förhindra att dessa sprids till mina barn som inte alls är rättfärdiga till sånt, när jag dör. Måhäna varit en dålig förälder, men barnen ska inte få leva och knarka på andras pengar.
Måste jag spendera upp dem, eller ge bort till någon organisation för att lösa detta? Svensla lagar är ju inte enkla kring detta kring arv, man kan kan inte ge till vem man vill i testamente.
Du borde städa upp dina misstag innan du skriver ett inlägg som detta.
Det står inte ett ord om anledningen till att ditt/flera barn vägras deras lagliga laglott.
Som förälder har du ett ansvar för deras uppfostran tillsammans med den man du förökade dig med.
Tänkte du inte på det i sänghalmen där bevisligen längtan till fotplantning var starkare än sunt förnuft.
Nu tar du dig i kragen och gör allt i din makt för att ställa dina felaktiga beslut till rätta.
Ok?
Citera
2026-05-15, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Jag är inte jurist, men har du lite tid på dig, vet inte hur många år? och vill göra någon arvslös och inte äger fast egendom så är det rätt lätt att sätta in rubbet i en kapitalförsäkring med förmånstagare, går helt utanför bouppteckningen och arvsrätt.

Det gjorde en släkting till oss, i det fallet räckte 2 år tydligen , det var ingen idé att driva någon process.
Man kan göra mycket själv. Det är inte svårt. Ren logik.
Citera
2026-05-15, 17:14
Medlem
Citat:
Jag är inte jurist, men har du lite tid på dig, vet inte hur många år? och vill göra någon arvslös och inte äger fast egendom så är det rätt lätt att sätta in rubbet i en kapitalförsäkring med förmånstagare, går helt utanför bouppteckningen och arvsrätt.

Det gjorde en släkting till oss, i det fallet räckte 2 år tydligen , det var ingen idé att driva någon process.
Poängen ä att du själv vill ha pengarna medans du är frisk, du vill inte placera dessa någonstan, annars är det enklast o bara beställa 500 euro sedlar o förvara i bankfack först i eget eller ett gemensamt för den du vill ge pengarna till, på så sätt är arvet helt säkrat till den andra personen, varför bråka med kapitalfösäkring? just för det finns enklare metoder.
Citera
2026-05-15, 17:25
Avstängd
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Jo det är enklare än du tror, döm om min förvåning, mitt första ex har jag ännu ett gemensamt konto med, ni vet dessa som man snabbt förflytta pengar inom sina egna konton, man ska även tänka mitt ex jobbar inom nordea.

Vad som hände nu 18 år senare var mycket lustigt, helt plötsligt ser jag pengar på på ett av mina konton, jag flyttar över dessa till ett annat konto, tar ca 1 vecka o mitt ex ringer upp, men din jävla idiot, tog du mina pengar!!! Hahaha, kunde jag skratta,men du som är personlig bankman på nordea borde sett vi ännu har detta konto, nej det synns inte, det gör det inte för mig heller. dvs detta gemensamma konto tar bara 1sec o föra över pengar på o det registeras inte, det räknas som man flyttar sina egna pengar.

Om jag nu ska lära ut mer hur man gör arvingar arvslösa via enkla metoder?

Men det är via detta konto man finasiera över arv på ex sin nya familj, just för banken/lagen ser detta som ett gemensamt konto, där allt delas lika, men inte vad som köps, ex jag kan köpa en dyr födelsedags present, ett guldhalsband, men använt det gemensamma konto o det räknas som sambons enskilda gåva, oavsett om det enbart är jag som fyller på konto. dvs likande med min nordea ex, inte ens hon kunde se även om hon är inne i systemet internt.
Så du använder ett konto där du för över pengar i realtid och tror barnen blir arvlösa? Okej
Citera
2026-05-15, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Ja, jag tror det är sådana undantag man valt att göra. När det finns kulturhistoriskt arv särskilt, så är en uppdelning enligt moderna arvsrätten olämpligt.

Jo, men det är ju en annan sak.Man kan ansöka om att låta fideikommisset fortsätta en generation till.
Citera
2026-05-15, 17:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
För 4 år sedan skrev du att du hade en dotter som är född 2015, alltså 10-11 år nu. Menar du att hon skulle "knarka upp" dina pengar? Är du ett tvättäkta troll?

Du får väl använda upp pengarna och tillgångarna då. Då finns där inget kvar sedan, den dagen du kolavippar.
Jag erkänner vitt och brett jag var ett troll då, men detta är real time story. Mådde inte så bra då, och hade lite fantasi. Kanske påverkat ungarna till vad de är just nu, i dunno.
Citera
2026-05-15, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Poängen ä att du själv vill ha pengarna medans du är frisk, du vill inte placera dessa någonstan, annars är det enklast o bara beställa 500 euro sedlar o förvara i bankfack först i eget eller ett gemensamt för den du vill ge pengarna till, på så sätt är arvet helt säkrat till den andra personen, varför bråka med kapitalfösäkring? just för det finns enklare metoder.

Sedlar är ju rätt svåra att få in i banksystemet, typ omöjligt om du inte har bra kriminella kontakter, verkar ju inte spela någon roll om du har underlag för allt. Hög risk.
Citera
2026-05-15, 17:59
Avstängd
Nu har jag läst igenom alla svar och inlägg här.
Många bra konkreta svar på hur man löser problemet. Munhuggning och att jag själv är problemet, det är en åsikt som jag tar med mig på vägen.
Sen kommer det in folk som vill blanda in pedofili i det hela - förstår inget alls.
Röstar för att tråden stängs as is, vill nån diskutera annat så gör så i andra forum.

// Mrs, Mr Mumbo - som faktiskt mår rätt bra idag, jämfört med för 4-5 år sen.
Citera
2026-05-15, 18:17
Medlem
Lyzzas avatar
Kolla upp arvsrätten i olika länder.

Googla meningen : land som gör att du kan göra dem arvlösa

Då får du en AI översikt över olika länder som du kan flytta till.
Citera
2026-05-15, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Så du använder ett konto där du för över pengar i realtid och tror barnen blir arvlösa? Okej
Nej det är en del i helheten hur man förflyttar pengar över tid, det är inte så att jag kommer dö i morgon, men om 20-30år, ännu bara 54 år, men vill göra bröstarvingar arvslösa, dvs jag vill ge dessa till den som betyder mest i livet. Som TS även hen verka ha en anledning varför fördela arvet.

Vi är inte ensamma om att vilja styra våra arv, i regel känner man inte sina barn, man har tappat kontakten via vårdnadstvist, via aliering osv, detta har inte svenska systemet något skydd emot.

Det är just genom detta man väljer att fördela om arvet, har man ingen kontakt eller ens känner varandra finns ingen anledning o ge arv mer än till dessa personer som finns i ens liv, dessa som betyder något, man umgås med har en relation till.

Man planerar alltså redan i tid för detta just genom att man blivit sårad i livet av detta som tidigare hänt, detta är vaför man lär sig i tid hur man ska göra o man har tiden på sin sida, genom vårdnadstvist o aliering vet man systemet är inte schyst, det ger en en orsak att inte själv vara schyst.

Varav man använder dessa system för att fördela pengarna till dom som betyder mest, samt det är mycket enklet när man vet hur man ska göra.
Citera
2026-05-15, 18:57
Medlem
Citat:
Sedlar är ju rätt svåra att få in i banksystemet, typ omöjligt om du inte har bra kriminella kontakter, verkar ju inte spela någon roll om du har underlag för allt. Hög risk.
nej det är inget svårt, jag kan vara ärlig nu, min syster sålde hanson sport i åre till hennes avlidne makes tvillingbror, han betalade kontant i euro min syster hade inga problem o hantera dessa miljoner.

Nu har ni även något o googla o förstå det är sant.

Det är en myt att kontanter ska utgöra ett problem när man redan har pengar.
Citera
2026-05-15, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Jag erkänner vitt och brett jag var ett troll då, men detta är real time story. Mådde inte så bra då, och hade lite fantasi. Kanske påverkat ungarna till vad de är just nu, i dunno.

Ja, du har med stor sannolikhet påverkat dina barn. Både genetiskt och socialt. Om du har pysslat själv med droger och elände och de nu gör detta.

Jag kan förstå att du inte vill att de ska ärva efter dig om pengarna enbart kommer gå till narkotika. Som de kanske rentav kommer dö av. Stark förståelse för detta.

Men om de inte drogar. Utan bara råkar vara influensers och allt det andra du skrev. Så ser jag faktiskt inget problem att du låter dina barn ärva dig. Det kan ju vara fint att de får arv efter dig som går till dem och till dina barnbarn. En sista hjälp från farsgubben, liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in