2026-05-15, 14:59
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Men du kommer ju leva på din mors pengar eftersom du är hennes barn. Så då får du ju så fint donera hela summan till valfri organisation utan att röra en endaste krona om du ska leva utifrån dina egna budord.

Mumbo kanske har en bättre relation till sin mor än barnen till Mumbo.
Citera
2026-05-15, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Då får man tänka på att generaldirektören för Barncancerfonden har en månadslön på 99.000 kr, cirka 1,2 miljoner i årslön.

Fd partiledare för folkpartiet Bengt Westerberg blev styrelseordförande för röda korset och plockade ut en Jaguar som förmånsbil. Sånt gör en verkligen sugen på att skänka pengar till de "fattiga"
Citera
2026-05-15, 15:25
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jag vet inte hur han gjorde. Syftet var väl att Fideikommisset inte skulle sprittras upp utan bevaras i sin helhet.
Ja, jag tror det är sådana undantag man valt att göra. När det finns kulturhistoriskt arv särskilt, så är en uppdelning enligt moderna arvsrätten olämpligt.
Citera
2026-05-15, 15:53
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Kommer få lite arv från min mor som jag högaktar och vår relation är fin.
Det är inte småpengar.
Hur kan jag förhindra att dessa sprids till mina barn som inte alls är rättfärdiga till sånt, när jag dör. Måhäna varit en dålig förälder, men barnen ska inte få leva och knarka på andras pengar.
Måste jag spendera upp dem, eller ge bort till någon organisation för att lösa detta? Svensla lagar är ju inte enkla kring detta kring arv, man kan kan inte ge till vem man vill i testamente.
Jag gissar att det beror lite på hur gammal du är. Är det "för nära döden" så blir det svårare.
Citera
2026-05-15, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Finns fall gropar med detta, man måste göra det i godtid innan man går bort, annars riskera jämkning via kap14 §7, sedan via 7kap §4.

Enklast är just skuldebrev, du kan ha köpt en ny bil, lånat av din sambo, betalat mer vid köp bostaden osv, denna skuld kan man sedan reglera o förlänga vart 10år o den gäller o går inte klandra.

Det är väl lätt att klandra om man inte är supernoga med att betala räntor och verkligen kan bevisa att de här sakerna är köpta med lånta fjädrar, motparten kommer garanterat gå igenom bouppteckning osv
Citera
2026-05-15, 16:15
Avstängd
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ja barnen blir arvslösa ifall man gör som jag berätta, samt om man förstår sig på GDPR att banken inte har rätt o spara dina transaktioner längre än en viss tid.

För att förstå hur man ska göra måste man kunna hela kedjan från man förde över pengarna tills själva arvet ska fördelas.

Börja som sagt med GDPR hur länge banken får spara dina uppgifter, genom detta finns det inget bevis kvar med tiden, föruom om man själv är så dum att man skriver ett gåvobrev.

Men ett skuldebrev består, man kan skriva denna via olika enkla saker så den hålls aktiv hela tiden, dvs hur man betalar ränta, genom vilka sätt, som ex betala matkostnader eller andra utgifter i gengäld, som defenitivt inte behöver stämma överens med verkligheten.
Nej man gör inte sina barn arvlösa genom att köpa en bostad och tro sambon ska få behålla den när man dör
Citera
2026-05-15, 16:21
Medlem
Så jävla enkelt svar, du kan aldrig göra dina bröstarvingar arvlösa. Betala för din värdelösa uppfostran. Riktiga livet är inte som i film där man kan exkludera ett barn genom testamente.
Senast redigerad av Bib-bo 2026-05-15 kl. 16:24.
Citera
2026-05-15, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det är väl lätt att klandra om man inte är supernoga med att betala räntor och verkligen kan bevisa att de här sakerna är köpta med lånta fjädrar, motparten kommer garanterat gå igenom bouppteckning osv
Probelemet är att du står för kostnaden, försäkring täcker inte arvstvist, på så sätt är det inte så enkelt, vi alla vet det dra snabbt stora belopp när det gäller advokater, förorar du rakt av står du även för motpartens kostnader.
Citera
2026-05-15, 16:49
Medlem
Citat:
Probelemet är att du står för kostnaden, försäkring täcker inte arvstvist, på så sätt är det inte så enkelt, vi alla vet det dra snabbt stora belopp när det gäller advokater, förorar du rakt av står du även för motpartens kostnader.

Jag är inte jurist, men har du lite tid på dig, vet inte hur många år? och vill göra någon arvslös och inte äger fast egendom så är det rätt lätt att sätta in rubbet i en kapitalförsäkring med förmånstagare, går helt utanför bouppteckningen och arvsrätt.

Det gjorde en släkting till oss, i det fallet räckte 2 år tydligen , det var ingen idé att driva någon process.
Citera
2026-05-15, 16:57
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Så jävla enkelt svar, du kan aldrig göra dina bröstarvingar arvlösa. Betala för din värdelösa uppfostran. Riktiga livet är inte som i film där man kan exkludera ett barn genom testamente.
Inga problem att göra bröstarvingar arvlösa. Testatorns vilja går först.

Dock kan bröstarvingar jämka enligt ÄB 7 kap. 3 § och få ut sin laglott.
Citera
2026-05-15, 16:57
Medlem
feemaxxxs avatar
Se till att planera för din ålderdom. Hitta ett privat alternativ istället för ett dassigt socce-ålderdomshem där du blir behandlad sämre än en fånge på anstalten. Det är dyrt... pengarna kommer att blåsas bort snabbt.
Citera
2026-05-15, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Nej man gör inte sina barn arvlösa genom att köpa en bostad och tro sambon ska få behålla den när man dör
Jo det är enklare än du tror, döm om min förvåning, mitt första ex har jag ännu ett gemensamt konto med, ni vet dessa som man snabbt förflytta pengar inom sina egna konton, man ska även tänka mitt ex jobbar inom nordea.

Vad som hände nu 18 år senare var mycket lustigt, helt plötsligt ser jag pengar på på ett av mina konton, jag flyttar över dessa till ett annat konto, tar ca 1 vecka o mitt ex ringer upp, men din jävla idiot, tog du mina pengar!!! Hahaha, kunde jag skratta,men du som är personlig bankman på nordea borde sett vi ännu har detta konto, nej det synns inte, det gör det inte för mig heller. dvs detta gemensamma konto tar bara 1sec o föra över pengar på o det registeras inte, det räknas som man flyttar sina egna pengar.

Om jag nu ska lära ut mer hur man gör arvingar arvslösa via enkla metoder?

Men det är via detta konto man finasiera över arv på ex sin nya familj, just för banken/lagen ser detta som ett gemensamt konto, där allt delas lika, men inte vad som köps, ex jag kan köpa en dyr födelsedags present, ett guldhalsband, men använt det gemensamma konto o det räknas som sambons enskilda gåva, oavsett om det enbart är jag som fyller på konto. dvs likande med min nordea ex, inte ens hon kunde se även om hon är inne i systemet internt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in