2026-05-14, 20:03
Medlem
Kommer få lite arv från min mor som jag högaktar och vår relation är fin.
Det är inte småpengar.
Hur kan jag förhindra att dessa sprids till mina barn som inte alls är rättfärdiga till sånt, när jag dör. Måhäna varit en dålig förälder, men barnen ska inte få leva och knarka på andras pengar.
Måste jag spendera upp dem, eller ge bort till någon organisation för att lösa detta? Svensla lagar är ju inte enkla kring detta kring arv, man kan kan inte ge till vem man vill i testamente.
Citera
2026-05-14, 20:06
Medlem
Det enklaste är väl att blåsa allt?
No brainer imo.
Citera
2026-05-14, 20:09
Medlem
Vad är anledningen till att du inte vill ge dina barn?
Citera
2026-05-14, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Det är inte småpengar.
Hur kan jag förhindra att dessa sprids till mina barn som inte alls är rättfärdiga till sånt, när jag dör. Måhäna varit en dålig förälder, men barnen ska inte få leva och knarka på andras pengar.
Måste jag spendera upp dem, eller ge bort till någon organisation för att lösa detta? Svensla lagar är ju inte enkla kring detta kring arv, man kan kan inte ge till vem man vill i testamente.

Men du kommer ju leva på din mors pengar eftersom du är hennes barn. Så då får du ju så fint donera hela summan till valfri organisation utan att röra en endaste krona om du ska leva utifrån dina egna budord.
Citera
2026-05-14, 20:14
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Det är inte småpengar.
Lev livet både med morsans och dina tillgångar så lär det inte finnas mycket kvar när det är dags för dig att lämna jordelivet.
Citera
2026-05-14, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Men du kommer ju leva på din mors pengar eftersom du är hennes barn. Så då får du ju så fint donera hela summan till valfri organisation utan att röra en endaste krona om du ska leva utifrån dina egna budord.
Detta är helt korrekt och ett sunt tänk.
Jag behöver inte hennes pengar, så allt går till nån vettig organisation.
Mina egna pengar som jag dock har, vill jag inte går inte går vidare. Det tar stopp här.
Citera
2026-05-14, 20:16
Medlem
Har du syskon eller sambo, en godvän, skriv ett skuldebrev att du fått låna dessa pengar av dessa, på så sätt rikta man ett arv ganska enkelt.
Citera
2026-05-14, 20:17
Medlem
NyaHenriksss avatar
Ge inte pengarna till en stor organisation som cancerfonden eller Rädda barnen o dylikt.
Då går nästan allt till löner och arvoden till styrelsen.
Du kan absolut skänka till lokala fotbollsföreningen eller liknande, där är det eldsjälar som jobbar för de lokala barnen.
Har du inga trevliga grannbarn eller barn till någon bekant?
Det hade väl varit en fin gärning att ge det eller de barnen en fin start i livet?
Citera
2026-05-14, 20:17
Medlem
Kom på att du kan ju använda dig av typ Monero om du vill gömma undan pengarna utan att spendera dom. Borde funka är min tanke.
Citera
2026-05-14, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Har du syskon eller sambo, en godvän, skriv ett skuldebrev att du fått låna dessa pengar av dessa, på så sätt rikta man ett arv ganska enkelt.
Tack, men tror barn går före ev. skuldebrev. Men har kanske fel.
Citera
2026-05-14, 20:21
Medlem
Citat:
Tack, men tror barn går före ev. skuldebrev. Men har kanske fel.
Du har helt fel, skulder betalas alltid i första skeende, det är ingen skillnad på banklån eller skuld till en vän, sambo, bekant, samt man har ingen konto historik som sträcker sig längre än ca 8år bak i tiden samt det råder även bank sektetess så man får inte rota hur man vill i bankkonton.
Citera
2026-05-14, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Du har helt fel, skulder betalas alltid i första skeende, det är ingen skillnad på banklån eller skuld till en vän, sambo, bekant, samt man har ingen konto historik som sträcker sig längre än ca 8år bak i tiden samt det råder även bank sektetess så man får inte rota hur man vill i bankkonton.
Tack, bra info.
Många bra svar, så tacksam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in