2026-05-15, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
nej det är inget svårt, jag kan vara ärlig nu, min syster sålde hanson sport i åre till hennes avlidne makes tvillingbror, han betalade kontant i euro min syster hade inga problem o hantera dessa miljoner.

Nu har ni även något o googla o förstå det är sant.

Det är en myt att kontanter ska utgöra ett problem när man redan har pengar.

Det finns undantag såklart om du har bra bankkontakter och banken kan följa hela kedjan gärna från samma kontor som levererat sedlarna stenkoll på ursprunget osv , men normalt är det svårt att få in sedlar i banksystemet
Citera
2026-05-15, 20:42
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Kommer få lite arv från min mor som jag högaktar och vår relation är fin.
Det är inte småpengar.
Hur kan jag förhindra att dessa sprids till mina barn som inte alls är rättfärdiga till sånt, när jag dör. Måhäna varit en dålig förälder, men barnen ska inte få leva och knarka på andras pengar.
Måste jag spendera upp dem, eller ge bort till någon organisation för att lösa detta? Svensla lagar är ju inte enkla kring detta kring arv, man kan kan inte ge till vem man vill i testamente.

Är det finansiella tillgångar kan du lägga kapitalet i en kapitaförsäkring och sen skriva vem du vill som förmånatagae. Är det fasta tillgångar som nostade kan du belåna dem till skorstenen och placera likviden i en kapitalförsäkring.

För din kapitalförsäkring gäller från början ett så kallat standardförordnande för vem som ska vara förmånstagare. Standardförordnandet innebär att förmånstagaren i första hand är maka/make/registrerad partner eller sambo, i andra hand barn och i tredje hand arvingar. Detta gäller till dess att du skriftligen ändrar det. Du kan när som helst ändra ett förmånstagarförordnande och det går även att skriva ett eget förordnande.
Tillåtna förmånstagare
Förmånstagare till en kapitalförsäkring kan vem som helst vara.
Citera
2026-05-15, 21:07
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Nej det är en del i helheten hur man förflyttar pengar över tid, det är inte så att jag kommer dö i morgon, men om 20-30år, ännu bara 54 år, men vill göra bröstarvingar arvslösa, dvs jag vill ge dessa till den som betyder mest i livet. Som TS även hen verka ha en anledning varför fördela arvet.

Vi är inte ensamma om att vilja styra våra arv, i regel känner man inte sina barn, man har tappat kontakten via vårdnadstvist, via aliering osv, detta har inte svenska systemet något skydd emot.

Det är just genom detta man väljer att fördela om arvet, har man ingen kontakt eller ens känner varandra finns ingen anledning o ge arv mer än till dessa personer som finns i ens liv, dessa som betyder något, man umgås med har en relation till.

Man planerar alltså redan i tid för detta just genom att man blivit sårad i livet av detta som tidigare hänt, detta är vaför man lär sig i tid hur man ska göra o man har tiden på sin sida, genom vårdnadstvist o aliering vet man systemet är inte schyst, det ger en en orsak att inte själv vara schyst.

Varav man använder dessa system för att fördela pengarna till dom som betyder mest, samt det är mycket enklet när man vet hur man ska göra.
Det är ganska komiskt att du tror det fungerar så men okej.
Citera
2026-05-15, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Det är ganska komiskt att du tror det fungerar så men okej.
Nej det är för jag vet att det fungerar, min mamma låna mig pengar 2019, 200k, jag hade ett hus som inte belv färdigställt för besikting, dessa 200k gjorde jag kunde besikta o få huset slutbesiktat.

Jag sålde sedan huset 2 år efter, frågade mamman om kontinummer, mamma svara behåll pengarna.

Man ska ändå utgå vi är 4 syskon, visst mamma har pengar o inga lån på sitt hus, men dessa pengar betalades bara ut, ingen dvs ingen inte ens banken fråga vart dessa pengar kom ifrån.

Hur ska mina 3 andra syskon kunna bevisa mamma har gett mig 200k?
Citera
2026-05-15, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Nu varken farsa eller ensam. Stackars lilla unge som förväntar sig stöd ovanifrån när man växt upp och valt ett skitliv.

Tråden handlar om att du vill göra dina barn arvslösa men du är inte farsa?

Jag förväntar mig ingenting och det tror jag inte dina barn, imaginära eller inte, gör heller. 😁
Citera
2026-05-16, 11:05
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Nej det är för jag vet att det fungerar, min mamma låna mig pengar 2019, 200k, jag hade ett hus som inte belv färdigställt för besikting, dessa 200k gjorde jag kunde besikta o få huset slutbesiktat.

Jag sålde sedan huset 2 år efter, frågade mamman om kontinummer, mamma svara behåll pengarna.

Man ska ändå utgå vi är 4 syskon, visst mamma har pengar o inga lån på sitt hus, men dessa pengar betalades bara ut, ingen dvs ingen inte ens banken fråga vart dessa pengar kom ifrån.

Hur ska mina 3 andra syskon kunna bevisa mamma har gett mig 200k?
Det kan dom se den dagen din mamma dör och dom får fullmakt över hennes konton.
Citera
2026-05-16, 13:14
Medlem
Citat:
Det kan dom se den dagen din mamma dör och dom får fullmakt över hennes konton.
Nej, man har bank sektetess, man får inte sitta o kartlägga någons liv via kontoutdrag. samt banker spara bara transaktioner i 10år.

Mitt ex jobbar på nordea, hon fick pengar av sina föräldrar på liknande sätt, det var ett arv från mammans syster som föräldrar gav henne, man fråga om dom var tvungen o skriva gåvobrev men mitt ex sa nej, sedan tog det bara några år dog mamman, något år til dog pappan, kvar var arvet, hennes syster hade inte fått några pengar, men dessa mitt ex fått var det ingen som hitta eller ens reflektera över.

Vad man får är vad som finns kvar på alla konton, man får inte transaktioner. Man har ingen bank bevakning som kartlägger våra liv som många verka tro.
Citera
2026-05-16, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Säg att du varit en usel pappa utan att säga det. En vidrig person också, av allt att döma.
Man kan inte vara en usel pappa om man inte får träffa sina barn, man är ingen pappa alls för vi känner inte varandra, vi kan mötas på stan o inte veta om vem vi är för varandra.

Varav det är lika o rikta arvet o skydda arvet till dom som betyder något för en i livet, varför ska den man ev lever med behöva sälja bostaden för att lösa ut arvingar? som ingen av oss känner eller ens har en relation till, barn har redan gjort sitt val, genom valet känner vi inte varanda.

Barnen kommer klara sig fint utan arvet, mer kontigt folk utgår att man ska få ett arv.
Citera
2026-05-16, 15:19
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Nej, man har bank sektetess, man får inte sitta o kartlägga någons liv via kontoutdrag. samt banker spara bara transaktioner i 10år.

Mitt ex jobbar på nordea, hon fick pengar av sina föräldrar på liknande sätt, det var ett arv från mammans syster som föräldrar gav henne, man fråga om dom var tvungen o skriva gåvobrev men mitt ex sa nej, sedan tog det bara några år dog mamman, något år til dog pappan, kvar var arvet, hennes syster hade inte fått några pengar, men dessa mitt ex fått var det ingen som hitta eller ens reflektera över.

Vad man får är vad som finns kvar på alla konton, man får inte transaktioner. Man har ingen bank bevakning som kartlägger våra liv som många verka tro.
Pengar försvinner inte spårlöst i den digitala världen bara för din systers mammas bror inte kan se att pengar betalats ut.

Det är samma visa varje gång. Mammas kompis kusin bla bla häng dig bara

Vi kan summera att man inte kan göra någon arvlös genom att betala ut pengar och tro transaktionen försvinner spårlöst. Den där storyn om din mammas kusins bästa vän är skit dåligt exempel. Lägger dina ord i en kattlåda med bajs
Citera
2026-05-16, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Ge inte pengarna till en stor organisation som cancerfonden eller Rädda barnen o dylikt.
Då går nästan allt till löner och arvoden till styrelsen.
Du kan absolut skänka till lokala fotbollsföreningen eller liknande, där är det eldsjälar som jobbar för de lokala barnen.
Har du inga trevliga grannbarn eller barn till någon bekant?
Det hade väl varit en fin gärning att ge det eller de barnen en fin start i livet?

Ett mycket bra svar!

Det finns också små organisationer i olika länder som tar hand om övergivna djur. Där behövs det pengar och det är alltid riktiga fina eldsjälar som driver dessa djurhem.

Att ge pengar till Rädda barnen eller Röda korset är värre än att bränna upp pengarna. Det är mycket bättre att bränna allt på kokain, sprit och luder som förövrigt är en mycket utmärkt ide också.
Senast redigerad av Snabbluder 2026-05-16 kl. 20:14.
Citera
2026-05-17, 00:25
Medlem
mingtians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Då får man tänka på att generaldirektören för Barncancerfonden har en månadslön på 99.000 kr, cirka 1,2 miljoner i årslön.

Irrelevant just nu. Ta fram siffror på hur mycket de får in och hur mycket som går till arvoden och löner så är det inte i närheten av "nästan allt".
Citera
2026-05-17, 07:23
Medlem
Citat:
Pengar försvinner inte spårlöst i den digitala världen bara för din systers mammas bror inte kan se att pengar betalats ut.

Det är samma visa varje gång. Mammas kompis kusin bla bla häng dig bara

Vi kan summera att man inte kan göra någon arvlös genom att betala ut pengar och tro transaktionen försvinner spårlöst. Den där storyn om din mammas kusins bästa vän är skit dåligt exempel. Lägger dina ord i en kattlåda med bajs
Samma visa från folk som tror annat, varför ska man ens skriva gåvobrev om alla har tillgång till transaktioner? man skriver gåvobrev just för man inte kan gå bak och titta vad någon har fått.

Det är min egna mamma som har betalat över pengarna till mig, mamma tog hand om hennes föräldrars arvsdelning när mormor o morfar gick bort, man gör boupptecking själv o delar därefter upp arvet mellan bröstarvingarna, svårare är det inte, det är inte så man får 40 års kontouttdrag o sitta titta på, man får vad som finns på kontona.

Mitt ex jag har barnen, hennes pappas pengar var borta när han dog, hur Olle trollat bort pengarna vet ingen av mitt ex eller hennes syskon, enda man konstatera är att pengarna fanns inte där. enda man kan mistänka är att han gett vidare dessa till sin bror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in