2026-05-12, 11:08
Medlem
John-Roccas avatar
Frågan i rubriken är dåligt formulerad.
Nästan allt stöldgods säljs svart, men allt som säljs svart är inte stöldgods. TS undrar inte om hen kan undvika att betala skatt för avverkning i sin egen skog utan ifall hen kan komma undan med att tjuvhugga i någon annans.

Benämningen "träd" syftar för mig på hela levande träd med krona och rot. Det kan säkert finnas ett intresse för vissa sällsynta arter som du kan gräva upp i något arboretum sent om natten. Men det finns knappast någon svart marknad för vanliga tallar och granar uppgrävda i Norrland.

Går det att förtydliga rubriken så att det framkommer att det handlar om försäljning av stulet timmer och inte trädplantor och skattefiffel?
Citera
2026-05-12, 11:38
Medlem
Hobbybondes avatar
Klart det går. Iaf om du kollar upp vilka som är markägare först. Siktar man in sig på marker som ägs av de större skogsbolagen, kyrkan, staten så är det betydligt mindre risk att åka dit. Åker man ut på någon enslig plats på natten till sådana marker och använder en elmotorsåg för att fälla ett par björkar för att aptera och slänga upp på en släpvagn så tror jag nog att man har en skaplig chans att komma undan.

Är det värt det? Nä..
Att sälja två apterade stammar björk om 25cm diameter ger kanske en intäkt på 400 spänn.
Knappast värt ens bränslet för biltransporter, och sedan risken att åka dit
Citera
2026-05-13, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Rocca
Frågan i rubriken är dåligt formulerad.
Nästan allt stöldgods säljs svart, men allt som säljs svart är inte stöldgods. TS undrar inte om hen kan undvika att betala skatt för avverkning i sin egen skog utan ifall hen kan komma undan med att tjuvhugga i någon annans.

Benämningen "träd" syftar för mig på hela levande träd med krona och rot. Det kan säkert finnas ett intresse för vissa sällsynta arter som du kan gräva upp i något arboretum sent om natten. Men det finns knappast någon svart marknad för vanliga tallar och granar uppgrävda i Norrland.

Går det att förtydliga rubriken så att det framkommer att det handlar om försäljning av stulet timmer och inte trädplantor och skattefiffel?

Varför skulle man behöva sälja sin egen skog/träd svart?
Citera
2026-05-13, 07:57
Medlem
John-Roccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Varför skulle man behöva sälja sin egen skog/träd svart?

Av samma anledning som alla andra svarta affärer.
Nu kan vi konstatera att du ingenting vet om skogsbruk och inte heller förstår vad skatt är. Men du påstår att du kan köra bil? Jag gissar att du precis har lovlig ålder för att vara här och skriva, jag vill råda dig att låta dig växa några år till innan du försöker dig på att fälla andras träd ensam på natten.

Det finns ofarligare sätt att tjäna svarta pengar. Gå hem till bönderna du tänkt stjäla av och erbjud dom istället dina tjänster för en billig timpenning. Det är karaktärsdanande i din ålder att slita hårt en dag och sen gå hem med en sedel i handen frammåt kvällen.
Citera
2026-05-14, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Vem fan pratar om ved?
Stockar och hela träd menar jag.

Sen, vem fan är ute mitt i natten i skogen annan än jag? Ingen
Flertalet skogsägare har kameraövervakning.
Citera
2026-05-15, 14:40
Medlem
John-Roccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fall19
Flertalet skogsägare har kameraövervakning.

Vet du det eller tror du det? Det är klart att tekniken är mer lättillgänglig än någonsin, men jag har aldrig hört talas om någon som övervakar skogen. Inte i Norrland iallafall. Men jag kan ha fel.
Citera
2026-05-16, 00:26
Medlem
Citat:
Vet du det eller tror du det? Det är klart att tekniken är mer lättillgänglig än någonsin, men jag har aldrig hört talas om någon som övervakar skogen. Inte i Norrland iallafall. Men jag kan ha fel.
Vet det. Närstående släkting är skogsägare med många bekanta jägare och skogsägare över hela Sverige, där sätter majoriteten upp kameror, mest för att hålla koll på djuren men också för eventuella brottslingar
Citera
2026-05-16, 09:56
Medlem
John-Roccas avatar
Citat:
Vet det. Närstående släkting är skogsägare med många bekanta jägare och skogsägare över hela Sverige, där sätter majoriteten upp kameror, mest för att hålla koll på djuren men också för eventuella brottslingar

Ok tack för upplysningen. Själv så vet jag att genomsnittssvensken ägen ungefär 2000 vinylskivor och majoriteten har åtminstone en dj-mixer för det har många vänner jag känner. Ungefär var tredje svensk äter veganskt och de flesta har åtminstone nån gång i livet varit i slagsmål med polisen. Jag vet också att det finns ungefär 300 000 skogsägare i Sverige och att du och dina släktingar är bekanta med majoriteten av dem.
Citera
2026-05-16, 12:22
Medlem
Citat:
Ok tack för upplysningen. Själv så vet jag att genomsnittssvensken ägen ungefär 2000 vinylskivor och majoriteten har åtminstone en dj-mixer för det har många vänner jag känner. Ungefär var tredje svensk äter veganskt och de flesta har åtminstone nån gång i livet varit i slagsmål med polisen. Jag vet också att det finns ungefär 300 000 skogsägare i Sverige och att du och dina släktingar är bekanta med majoriteten av dem.
Majoriteten av närståendes bekanta som äger skog sätter upp kameror. Inte majoriteten av alla skogsägare. Enligt statistik har ungefär 150 000 av dessa kameraövervakning för vilt. Dessa kameror fångar även annat, som brottslingar
Citera
2026-05-16, 17:50
Medlem
John-Roccas avatar
Citat:
Majoriteten av närståendes bekanta som äger skog sätter upp kameror. Inte majoriteten av alla skogsägare. Enligt statistik har ungefär 150 000 av dessa kameraövervakning för vilt. Dessa kameror fångar även annat, som brottslingar

Nu vore det på sin plats med en källa på din "statistik" annars kommer jag fortsätta argumentera för att du ägnar dig åt anekdotisk bevisföring.
Citera
2026-05-16, 18:14
Medlem
Citat:
Nu vore det på sin plats med en källa på din "statistik" annars kommer jag fortsätta argumentera för att du ägnar dig åt anekdotisk bevisföring.
Jag är inte ute efter argumentation med dig eller någon annan. Vill du stjäla träd och annat bråte i skogar är det upp till dig och alla andra som vill det. Jag upplyste enbart TS om att flertalet skogsägare har övervakning, vilket således kan göra att TS eller andra som ägnar sig åt stöld i skog kan bli tagna på bar gärning med hjälp av digitala medel. Men vill du fortfarande ha fakta och statistik kan kolla upp Skogsstyrelsen, naturvårdsverket och även nyhetssidor som rapporterar detta. En lätt googling och du har alla svar du söker Rovdjursansvarig i Svenska Jägarförbundet uttalar sig i SVT-nyheter. Länsstyrelsen har satt upp kameror som svenska forskare använder sig utav. Skogsväktare i PNW har även bekräftat antalet kameraövervakning ökat, för att nämna några ha en god läsning undrar du något mer vänd dig till nätet. Jag ska umgås med frugan och kidzen

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/allt-vanligare-med-kameraovervakning-i-skogen

https://www.sverigesradio.se/artikel/6268304
Citera
2026-05-16, 18:40
Medlem
Tror inte det är värt alla problem och risker på vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in