2026-05-16, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Rocca
Ok tack för upplysningen. Själv så vet jag att genomsnittssvensken ägen ungefär 2000 vinylskivor och majoriteten har åtminstone en dj-mixer för det har många vänner jag känner. Ungefär var tredje svensk äter veganskt och de flesta har åtminstone nån gång i livet varit i slagsmål med polisen. Jag vet också att det finns ungefär 300 000 skogsägare i Sverige och att du och dina släktingar är bekanta med majoriteten av dem.
Majoriteten av närståendes bekanta som äger skog sätter upp kameror. Inte majoriteten av alla skogsägare. Enligt statistik har ungefär 150 000 av dessa kameraövervakning för vilt. Dessa kameror fångar även annat, som brottslingar
Citera
2026-05-16, 17:50
Medlem
John-Roccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fall19
Majoriteten av närståendes bekanta som äger skog sätter upp kameror. Inte majoriteten av alla skogsägare. Enligt statistik har ungefär 150 000 av dessa kameraövervakning för vilt. Dessa kameror fångar även annat, som brottslingar

Nu vore det på sin plats med en källa på din "statistik" annars kommer jag fortsätta argumentera för att du ägnar dig åt anekdotisk bevisföring.
Citera
2026-05-16, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Rocca
Nu vore det på sin plats med en källa på din "statistik" annars kommer jag fortsätta argumentera för att du ägnar dig åt anekdotisk bevisföring.
Jag är inte ute efter argumentation med dig eller någon annan. Vill du stjäla träd och annat bråte i skogar är det upp till dig och alla andra som vill det. Jag upplyste enbart TS om att flertalet skogsägare har övervakning, vilket således kan göra att TS eller andra som ägnar sig åt stöld i skog kan bli tagna på bar gärning med hjälp av digitala medel. Men vill du fortfarande ha fakta och statistik kan kolla upp Skogsstyrelsen, naturvårdsverket och även nyhetssidor som rapporterar detta. En lätt googling och du har alla svar du söker Rovdjursansvarig i Svenska Jägarförbundet uttalar sig i SVT-nyheter. Länsstyrelsen har satt upp kameror som svenska forskare använder sig utav. Skogsväktare i PNW har även bekräftat antalet kameraövervakning ökat, för att nämna några ha en god läsning undrar du något mer vänd dig till nätet. Jag ska umgås med frugan och kidzen

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/allt-vanligare-med-kameraovervakning-i-skogen

https://www.sverigesradio.se/artikel/6268304
Citera
2026-05-16, 18:40
Medlem
Tror inte det är värt alla problem och risker på vägen.
Citera
2026-05-17, 23:47
Medlem
John-Roccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fall19
Jag är inte ute efter argumentation med dig eller någon annan. Vill du stjäla träd och annat bråte i skogar är det upp till dig och alla andra som vill det. Jag upplyste enbart TS om att flertalet skogsägare har övervakning, vilket således kan göra att TS eller andra som ägnar sig åt stöld i skog kan bli tagna på bar gärning med hjälp av digitala medel. Men vill du fortfarande ha fakta och statistik kan kolla upp Skogsstyrelsen, naturvårdsverket och även nyhetssidor som rapporterar detta. En lätt googling och du har alla svar du söker Rovdjursansvarig i Svenska Jägarförbundet uttalar sig i SVT-nyheter. Länsstyrelsen har satt upp kameror som svenska forskare använder sig utav. Skogsväktare i PNW har även bekräftat antalet kameraövervakning ökat, för att nämna några ha en god läsning undrar du något mer vänd dig till nätet. Jag ska umgås med frugan och kidzen

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/allt-vanligare-med-kameraovervakning-i-skogen

https://www.sverigesradio.se/artikel/6268304

"Jag är inte ute efter argumentation med dig eller någon annan", så inleder du ditt inlägg. Sen börjar ditt försök till argumentation.

Jag tycker inte heller att TS ska stjäla träd i skogen. Det låter helt vansinnigt att en ensam idiot ska vara ute på natten och göra något som är potentiellt livsfarligt för en väldigt liten vinning. Den saken är klar.

Men vi är inte klara med dina befängda påståenden. Hävdar du att flertalet av Sveriges skogsägare använder kameraövervakning så är det rimligt att du styrker det påståendet. Hade det handlat om "en lätt googling" så skulle du såklart få fram bättre länkar än en om att Jägarförbundet satt upp ett par hundra kameror och en tio år gammal nyhet om ytterligare 75 kameror.

Du föreslår att jag ska kolla upp fakta från Skogsstyrelsen. Jag rättar mitt tidigare påstående om 300 000 skogsägare till 350 000 efter en titt på deras hemsida.
https://www.skogsstyrelsen.se/statistik/fastighets--och-agarstruktur/

Du kanske kan tala om för mig vad Skogsstyrelsen skriver om övervakningskameror?

Skriv inte att du inte vill ha någon argumentation, då det inte är sant. Skulle det vara sant så skulle du såklart inte skriva något alls.

Räkna med att du kommer bli idiotförklarad när du använder dig av anekdotisk bevisföring och sen drar fram skitsiffror ur röven. Jag har aldrig påstått att vi inte har några kameror i skogen, men jag tvivlar starkt på att det handlar om 150 000 kameror.

(Jag har umgåtts med frugan hela helgen så jag har inte hunnit svara förrens nu).
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in