2026-05-10, 22:26
Medlem
stilichos avatar
Jag utgår ifrån att detta är en trolltråd. Men i fall TS eller någon annan snorunge läser så beakta följande:

Att fälla stora träd är alltid farligt. Att fälla stora träd utan utbildning och/eller erfarenhet är betydligt farligare. Att fälla stora träd utan utbildning/erfarenhet mitt i mörkaste natten är extremt farligt. Min högst subjektiva uppfattning är att du har bättre chanser att överleva på den ukrainska fronten. Och ukrainarna betalar dessutom 4000 euro i månaden, betydligt mer än du kommer få ut för veden du eventuellt lyckas få ut ur skogen.
Citera
2026-05-10, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jag äger ingen skog men hade det varit helt omöjligt att såga ner lite träd och sälja som privatperson på typ blocket?

Tex skulle jag kunna hyra ett släp och sen dra ut nånstans mitt i natten och såga lite stockar.

Vad får man för en tall eller gran som är 30-50cm i diameter?

Skall du bara sälja andras träd för pengar är det bättre att du säljer dom på rot.
"Självplock" för din kund. Mindre jobb för dig, mindre risk. Bara peka ut och casha in.
Citera
2026-05-10, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palle-Kuling-
Batteridriven motorsåg skulle jag gissa att han har tänkt sig.

Min åsikt om detta är att det är en väldigt dålig idé. Om man skall göra något olagligt så finns det nog väldigt få saker som har ett mer ogynnsamt förhållande mellan nerlagt arbete, förtjänst, risken att åka fast och hur mycket problem man kan råka ut för om man åker fast.

De flesta privata markägare idag har åtelkameror på infartsvägarna till sin mark. Möjligtvis att det skulle kunna fungera i domänskog, men hur ska han ens få på ett helt träd på släpkärran? Detta luktar trollning.

Dålig idé visst.

Jag bor granne med några 100 hektar Sveaskog, har tagit lite ved där efter deras gallring
Känns ganska ofarligt.
Citera
2026-05-10, 23:29
Avslutad
Jag känner en som äger väldigt väldigt många hektar och säljer gran och dylikt, tror inte han hade brytt sig om du stal en gran eftersom han själv snor sin gran varje jul - det hör till julen brukar han skämtsamt säga. Men lycka till att sälja gran på blocket
Citera
2026-05-11, 01:15
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
De flesta som äger skog är feta 60 plussare som ingen annan än deras fru är rädd för.

Ja då vet du inte mycket om bönder!
Citera
2026-05-11, 01:19
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Gräv och glöm är bara en våldsrunkdröm små impotenta töntar utan något som helst våldskapital har.
I verkliga världen så låter man försäkringsbolag och polisen lösa sånt här.

Nej, det gör man inte för av de får man ingen hjälp, det är så lätt att någon trillar och slå sig eller blir vådaskjuten i jakttider!
Citera
2026-05-11, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Har du sett nått kul nån gång?

Inte något så roligt som en person som sågar ner ett av mina träd!

Bara en massa djur!
Citera
2026-05-11, 08:36
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Inte något så roligt som en person som sågar ner ett av mina träd!

Bara en massa djur!

Vid en fiskesjö stod jag o pissa framför en vildssvinskamera , efter ett tag kom markägaren med bil o sa att han fick massa bilder på urinerade öldrickande fiskare o peka ut vart den satt - den var osynlig nästan

Jaja snart har du TS sågandes ned en trolltall av riksintresse i din skog på bild
Citera
2026-05-11, 09:02
Medlem
Roidberts avatar
Min spontana tanke är att du kommer behöva dras med typen av tattare som hänger på Facebook Marketplace om du försöker sälja svart,.d.v.s. du får räkna med 100kr för ved värd 2000kr om du har tur.
Citera
2026-05-11, 11:24
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Det har dom inte.
Har du 50 hektar skog så kommer du inte märka om jag drar dit mitt i natten och sågar bort några träd.
Du behöver gå precis där jag sågat ner dom för att märka det.

Mina hundar skulle nog upptäcka dig, och tro mig du vill inte att dom gör det - inte jag heller. För det slutar inte bra.
Citera
2026-05-11, 12:21
Medlem
John-Roccas avatar
Att TS pratar om "stockar" och "hela träd" och inte benämningar som "ved", "virke" eller "timmer" utan att ens specificera träslag tyder på att hen troligtvis aldrig ens varit i närheten av skogsbruk. Vad går det att fälla för träd med en elektrisk motorsåg? Knappast något fint sågtimmer som går att få bra betalt för.

Mitt tips är att sätta upp lappar på anslagstavlor om att du erbjuder dig att röja sly åt folk mot veden som betalning. Då får du öva på att såga i dagsljus och slippa stressen.
Sen kan du med gott samvete testa på Blocket vad ditt arbete kan generera i kronor.
Citera
2026-05-11, 18:30
Medlem
Citat:
1. Jag döljer regskyllten
2. Jag kör med el motorsåg.
Björn är jag inte rädd för, kanske älg

Vem ska betala för batteri-sågen och de extra batterier du kommer behöva?
Vad kostar det att hyra ett släp som kan frakta två ton (Två avverkningsmogna tallar)
Har du bil eller ska du hyra den med?
Vilken dragvikt klarar din bil?
Är du enormt stark och vältränad? Det frestar på att lyfta, bära och lasta 2 ton manuellt.
Har du utrustning såsom huggkrokar, brytjärn m.m. eller ska du hyra det med?
Vem är din tänkta köpare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in