2026-05-10, 13:27
Medlem
Jag äger ingen skog men hade det varit helt omöjligt att såga ner lite träd och sälja som privatperson på typ blocket?

Tex skulle jag kunna hyra ett släp och sen dra ut nånstans mitt i natten och såga lite stockar.

Vad får man för en tall eller gran som är 30-50cm i diameter?
Citera
2026-05-10, 13:34
Medlem
Riksreptilens avatar
Björkved tar lite tid, att få till säljbart skick för skogshyenor men är nog det smidigaste att sälja av sedan.

Medan den torkar blir det november och då är det dags att besöka närmsta julgransodling.
Citera
2026-05-10, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jag äger ingen skog men hade det varit helt omöjligt att såga ner lite träd och sälja som privatperson på typ blocket?

Tex skulle jag kunna hyra ett släp och sen dra ut nånstans mitt i natten och såga lite stockar.

Vad får man för en tall eller gran som är 30-50cm i diameter?

Nej inte omöjligt men ska du såga för hand, ved ska torka ingen köper blöt ved på blocket! Du kommer få några bönder efter dig där på natten i mörkret, det kan göra ont! Ved köper man i m3!
Citera
2026-05-10, 14:00
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej inte omöjligt men ska du såga för hand, ved ska torka ingen köper blöt ved på blocket! Du kommer få några bönder efter dig där på natten i mörkret, det kan göra ont! Ved köper man i m3!

Zigenaren fattar inte att folk har koll på sina marker

🪦

Haha
Citera
2026-05-10, 14:21
Medlem
WetCigarettes avatar
Det ska nog gå an. Skulle föreslå julgranar. Där kan du tjäna dig en hacka.
Citera
2026-05-10, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Vem fan pratar om ved?
Stockar och hela träd menar jag.

Sen, vem fan är ute mitt i natten i skogen annan än jag? Ingen
Citera
2026-05-10, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Zigenaren fattar inte att folk har koll på sina marker

🪦

Haha

Det har dom inte.
Har du 50 hektar skog så kommer du inte märka om jag drar dit mitt i natten och sågar bort några träd.
Du behöver gå precis där jag sågat ner dom för att märka det.
Citera
2026-05-10, 14:50
Medlem
448s avatar
Citat:
Det har dom inte.
Har du 50 hektar skog så kommer du inte märka om jag drar dit mitt i natten och sågar bort några träd.
Du behöver gå precis där jag sågat ner dom för att märka det.

En enstaka kommandoräd funkar kanske men finns massa facebookgrupper på landet med samverkansnack o så så watch out

Jag roade mig som elitens man i ett sådant område o tjuvfiska bäcköring - hela byn jagade mig men blev aldrig fångad - dom använde t.o.m sina jaktradios som jag avlyssnade 🤣

Gilliesuit o taktiska militärgrejer o nightvision höll mig combat superior on the battlefield

Så folk har koll mer än vad du tror , jag känner markägare som har åtelkamera dold så dom ser trafik på sina averkansvägar osv
Citera
2026-05-10, 15:08
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Hur skall du göra med ljudet då?
I tyst landsbygd mitt i natten så skulle ljudet från ditt sågande höras överallt.
Citera
2026-05-10, 15:15
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
I tyst landsbygd mitt i natten så skulle ljudet från ditt sågande höras överallt.

Finns ju elsågar numera men TS kommer inte få det lätt 👍

Han måste jobba över stora geografiska områden för o inte snärjas av ilskna markägare
Citera
2026-05-10, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet

Batteridriven motorsåg skulle jag gissa att han har tänkt sig.

Min åsikt om detta är att det är en väldigt dålig idé. Om man skall göra något olagligt så finns det nog väldigt få saker som har ett mer ogynnsamt förhållande mellan nerlagt arbete, förtjänst, risken att åka fast och hur mycket problem man kan råka ut för om man åker fast.

De flesta privata markägare idag har åtelkameror på infartsvägarna till sin mark. Möjligtvis att det skulle kunna fungera i domänskog, men hur ska han ens få på ett helt träd på släpkärran? Detta luktar trollning.
Citera
2026-05-10, 15:55
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palle-Kuling-
Batteridriven motorsåg skulle jag gissa att han har tänkt sig.

Min åsikt om detta är att det är en väldigt dålig idé. Om man skall göra något olagligt så finns det nog väldigt få saker som har ett mer ogynnsamt förhållande mellan nerlagt arbete, förtjänst, risken att åka fast och hur mycket problem man kan råka ut för om man åker fast.

De flesta privata markägare idag har åtelkameror på infartsvägarna till sin mark. Möjligtvis att det skulle kunna fungera i domänskog, men hur ska han ens få på ett helt träd på släpkärran? Detta luktar trollning.

Haha , jävligt dålig profit är väl i klass med såna som snor blybatterier o säljer - lär inte ge många spänn i vinst
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in