2026-05-15, 14:00
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Alltså. Nu är väl ändå måttet rågat? Borde det ens vara lagligt för en vuxen kvinna att klä sig såhär?

https://www.thehollywoodgossip.com/2026/05/taylor-swift-fans-attack-vogue-writer-following-olivia-rodrigo-comparison/

Låt oss tala om den vidriga trenden "baby doll", närmare bestämt - som i fallet ovan - när en vuxen kvinna har på sig en klänningsmodell som är uppenbart designad för en 2-åring.

Vad tycker ni andra? Själv fick jag extrema äckelkänslor. Det var som att titta på en toddler och bli kåt samtidigt - något som ju bara inte ska hända. Jag är trebarnsmamma!!! Jag tänder inte på barn.

Man blir ju onekligen kåt av en klänning som är kapad precis vid musen, men återigen: vuxna ska väl för f*n inte ha sånna här kläder, eller?

Den här outfitten kan jag däremot köpa, som koncept (inte som vara):

https://mgplabel.com/home/16880-dallene-puff-babydoll-dress-in-pink.html?srsltid=AfmBOop0_4FfOyesiVBV1P3yE_h_Fbu3 DagAQAyjja5nN 0B6-WNL6RJi

Att det är lite sexigt att klä sig som en oskyldig skolflicka må väl vara hänt. Men mode som rakt av är en kopia av det som 2- och 3-åringar har på sig?? USCH säger jag bara. Skulle vara intressant att höra vad ni andra tycker.
Det är nog mest du som har ett problem, som du inte vill erkänna så du projicerar det på andra.

Även om jag som äldre man kan tycka att det är LITE osmakligt, så är det ändå inget som på något vis lockar mig. Det uppfattas snarare som barnsligt än sexigt.

Så gå och prata med någon om dina problem, du lär ändå inte kunna ändra hur kändisar klär sig. Visat underbyxor på scen har många gjort sedan länge.
Citera
2026-05-15, 14:05
Medlem
bomhulls avatar
Hon skulle haft byxor eller kjol också. Ser för jävligt ut
Citera
2026-05-15, 14:29
Medlem
Citat:
Alltså. Nu är väl ändå måttet rågat? Borde det ens vara lagligt för en vuxen kvinna att klä sig såhär?

https://www.thehollywoodgossip.com/2026/05/taylor-swift-fans-attack-vogue-writer-following-olivia-rodrigo-comparison/

Låt oss tala om den vidriga trenden "baby doll", närmare bestämt - som i fallet ovan - när en vuxen kvinna har på sig en klänningsmodell som är uppenbart designad för en 2-åring.

Vad tycker ni andra? Själv fick jag extrema äckelkänslor. Det var som att titta på en toddler och bli kåt samtidigt - något som ju bara inte ska hända. Jag är trebarnsmamma!!! Jag tänder inte på barn.

Man blir ju onekligen kåt av en klänning som är kapad precis vid musen, men återigen: vuxna ska väl för f*n inte ha sånna här kläder, eller?

Den här outfitten kan jag däremot köpa, som koncept (inte som vara):

https://mgplabel.com/home/16880-dallene-puff-babydoll-dress-in-pink.html?srsltid=AfmBOop0_4FfOyesiVBV1P3yE_h_Fbu3 DagAQAyjja5nN 0B6-WNL6RJi

Att det är lite sexigt att klä sig som en oskyldig skolflicka må väl vara hänt. Men mode som rakt av är en kopia av det som 2- och 3-åringar har på sig?? USCH säger jag bara. Skulle vara intressant att höra vad ni andra tycker.

I ett någorlunda normalt, modernt land ingår att man som vuxen (kvinna) kan klä sig som man vill. Så nej, vi ska inte förbjuda vuxna människors val av kläder. Om du blir rasande av att en vuxen kvinna i ett sammanhang du inte ingår i har klätt på ett sätt du inte gillar så kanske du ska ta en paus från att konsumera den sortens artiklar. Rent konkret är det här något du får finna dig i om du inte vill emigrera till andra delar av världen, där såväl internet som den här sortens klädsel är förbjuden.

Det är ingen big deal i sammanhanget men jag blir ändå nyfiken på varför du använder det engelska uttrycket toddler istället för spädbarn?
Citera
2026-05-15, 14:38
Medlem
Citat:
Det ÄR obehagligt!!! Och det är ju precis det som är min poäng här. Vuxna ska inte klä sig som tvååringar.

Hur hade du mått om jag hade dykt upp på första dejten iklädd en tajt, randig sparkdräkt, sexig som fan och med napp i munnen? Det är helt enkelt inte rätt!

Du driver?

Och varför blir du upphetsad på något du tycker är så starkt kopplat till en 3-åring? Varför blir du så upphetsad av att se lite ben?

Jag ser en vuxen kvinna i en kort klänning. Jag blir inte upphetsad av det, men om jag skulle bli det så är det ju av/på kvinnan och inte att det är en ”barnklänning” enligt vissa.

Förresten så varför skulle en 3-åring få ha en så himla kort klänning men inte en vuxen kvinna som själv väljer sina kläder? Det gör ju inte de flesta 3-åringar.
Citera
2026-05-15, 14:38
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
I ett någorlunda normalt, modernt land ingår att man som vuxen (kvinna) kan klä sig som man vill. Så nej, vi ska inte förbjuda vuxna människors val av kläder. Om du blir rasande av att en vuxen kvinna i ett sammanhang du inte ingår i har klätt på ett sätt du inte gillar så kanske du ska ta en paus från att konsumera den sortens artiklar. Rent konkret är det här något du får finna dig i om du inte vill emigrera till andra delar av världen, där såväl internet som den här sortens klädsel är förbjuden.

Det är ingen big deal i sammanhanget men jag blir ändå nyfiken på varför du använder det engelska uttrycket toddler istället för spädbarn?

Jag håller med dig i sak. Det ändrar dock inte min åsikt om att det är vidrigt att klä sig i småbarnskläder.

Jag tycker att "spädbarn" låter för groteskt. Toddler känns mer passande då det låter exakt som det det betyder: någonting gulligt och lite småknubbigt.
Citera
2026-05-15, 14:39
Medlem
Citat:

Personen blir arg för att den blir kåt av en kort kort ”barnklänning” (enligt hens åsikt).

Hen blir alltså arg på sig själv och sin upphetsning, och att den kopplar kläderna till småbarn. Alltså den blir arg för att den blir upphetsad av sånt som den relaterar till småbarn.

Sunt att bli upprörd av det för det är fan vidrigt, och sjukligt. Men hen tar ut ilskan på en vuxen kvinna som valt en kort klänning… Istället för på sig själv.
Citera
2026-05-15, 14:41
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Du driver?

Och varför blir du upphetsad på något du tycker är så starkt kopplat till en 3-åring? Varför blir du så upphetsad av att se lite ben?

Jag ser en vuxen kvinna i en kort klänning. Jag blir inte upphetsad av det, men om jag skulle bli det så är det ju av/på kvinnan och inte att det är en ”barnklänning” enligt vissa.

Förresten så varför skulle en 3-åring få ha en så himla kort klänning men inte en vuxen kvinna som själv väljer sina kläder? Det gör ju inte de flesta 3-åringar.

Alltså alla går ju igång på olika saker. Jag tror de flesta - åtminstone män - blir kåta av en kvinna som nästan visar fittan 😁 det är ju liksom en naturlig instinkt. Inget konstigt alls.
Citera
2026-05-15, 14:42
Medlem
Citat:
Jag håller med dig i sak. Det ändrar dock inte min åsikt om att det är vidrigt att klä sig i småbarnskläder.

Jag tycker att "spädbarn" låter för groteskt. Toddler känns mer passande då det låter exakt som det det betyder: någonting gulligt och lite småknubbigt.

Du kan ha den åsikten. Jag vill bara höja ett varningens finger för att det kan bli svårt att praktiskt omsätta den till någon samhällsförändring, om det är det du är ute efter.

Toddler och spädbarn betyder f.ö samma sak. Att du använder det engelska uttrycket ger vissa signaler, men det är inte relevant i sammanhanget.
Citera
2026-05-15, 14:46
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Du driver?

Relevant fråga! Jag TROR inte de brukar vara så korta på barn. Kan ha fel, men jag tror de brukar gå ner till knäna, eller strax över.

Och OM de är korta så brukar nog bebisen i fråga ha vita kalasbyxor under. Sedan finns det ju en GIGANTISK skillnad mellan spädbarn och sminkade kvinnor, som är högst relevant i det här sammanhanget. Spädbarn är inte sexiga på samma sätt som en lättklädd kvinna - faktum är att de inte är sexuga över huvud taget. Jag har åtminstone aldrig sett en bebis med bara t-shirt eller klänning som slutar vid blöjan och tänkt: "Men shieeet, va sexigt!" Har du? 🙂

Kul att fråga skapar ett sånt starkt engagemang! Inte bara hos mig då. Haha
Citera
2026-05-15, 14:58
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det är nog mest du som har ett problem, som du inte vill erkänna så du projicerar det på andra.

Även om jag som äldre man kan tycka att det är LITE osmakligt, så är det ändå inget som på något vis lockar mig. Det uppfattas snarare som barnsligt än sexigt.

Så gå och prata med någon om dina problem, du lär ändå inte kunna ändra hur kändisar klär sig. Visat underbyxor på scen har många gjort sedan länge.

Nej herregud, det lockar mig verkligen inte 😆 det som gjorde mig lite spontankåt var bara att hon nästan visade fittan. MEN jag tror syftet med hela outfitten är just det, att chocka: man ska bli kåt av den skarpa kontrasten, den totala oskuldsfullheten i ett babyplagg, i kombination med det helt oväntade att man nästan ser en vuxenfitta. Äckligt säger jag, helt OK säger nån annan. Alla tycker vi ju olika här på Guds gröna jord...

Att söka professionell hjälp för att jag stör mig på hur vissa kändisar klär sig hade varit ett fruktansvärt slöseri med skattemedel. Jag tror jag avstår!
Citera
2026-05-15, 14:59
Medlem
Problemet sitter i ditt huvud, inte i klänningen. Att du associerar detta med sexualisering av små barn är både oroväckande och obehagligt. Det är dessutom en scenklädsel vi pratar om. Det finns många kvinnliga artister som är betydligt mer lättklädda än såhär, har du problem även med dom?
Citera
2026-05-15, 15:03
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Du kan ha den åsikten. Jag vill bara höja ett varningens finger för att det kan bli svårt att praktiskt omsätta den till någon samhällsförändring, om det är det du är ute efter.

Toddler och spädbarn betyder f.ö samma sak. Att du använder det engelska uttrycket ger vissa signaler, men det är inte relevant i sammanhanget.

Va, betyder toddler och spädbarn samma sak? Surprise surprise! Det visste jag redan. Förklarade precis att jag inte gillar ordet spädbarn (på svenska) då jag tycker att det låter groteskt. Toddler låter gulligare 🙂

Händer det dig ofta, att folk förklarar samma sak två gånger?

Jag är inte ute efter att skapa samhällsförändring i det här fallet, lille vän. Jag är ute efter att ha en kul /intressant diskussion på Flashback, och jag tycker det går rätt bra såhär långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in