Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Jo, kompatibilismen bygger metafysiskt ansvar, alltså något bortom psykologi och social praktik. Jag ifrågasätter bygget, såväl att det skulle hålla ihop som att det skulle behövas. Och påpekar det orimliga i att hålla en funktions kalibrering ansvarig för sin funktions kalibrering och utdela förtjänt beröm respektive klander till funktionens kalibrering för dess funktions kalibrering.
Nej, det räcker inte att någon vill något, som denne någon för övrigt inte råder över, för att kvalificera till fri vilja.
Det räcker inte heller att någon besitter adekvat verklighetskontakt, det vill säga rättshandlingsförmåga, för att kvalificera till fri vilja.
Ok, när den AI som kalibrerats på så vis att den sannolikt inte inhiberar impuls P i praktiken inte inhiberar impuls P, så bör man stå redo att dela ut det förtjänta klandret. Jag avvisar detta.
Vi har säkert liknande syn på illusioner och det indirekta vis vi står i kontakt med omvärlden på. Det blir i sådana fall lite förvånande att det hela tiden återkommer att det inte går att uppfostra barn osv om det inte finns annat ansvar än psykologiskt och möjlighet att dela ut beröm och klander annat än som verktyg. Jag menar ju att denna vår känsla består oavsett vad vi kommer fram till om saken intellektuellt. Därav mina paralleller till andra illusioner vi obekymrat framlever i även efter att vi blivit varse att det är illusioner och liknande. Ansvarskänslan är nyttig.
Nja, jag skulle snarare mena att Roerlig gör det omvända, det vill säga separerar fri vilja från moral. Det som avgör handlingars riktighet är, enligt min mening, nytta och den saken rubbas inte av hur det ligger till med fri vilja. En vanlig hållning hos såväl förespråkare som förnekare av fri vilja är annars att hur det förhåller sig är moraliskt relevant, kanske till och med avgörande. Jag påstår dock att det är politiskt och filosofiskt relevant att ingen kan förtjäna sin belägenhet.
Hur skulle ansvar (i annan mening än strikt praktiskt) kunna vara frikopplat från möjlighet för den handlande att kunna förtjäna exempelvis klander (annat än instrumentellt)?
Vid förespråkande av "ontologiskt" ansvar åberopas det den ständige Dennett skulle kalla magi och det torde vara inkompatibelt med kompatibilism.
Jag tror fortfarande att du beskriver kompatibilismen som mer metafysiskt ambitiös än vad den faktiskt är. När du säger att kompatibilismen “bygger metafysiskt ansvar bortom psykologi och social praktik”, så är det just det jag försöker undvika. Det handlar snarare om att naturalisera ansvarsbegreppet — att visa hur ansvar kan vara verkligt utan att kräva ett kausalt obundet själv eller någon ultimat självskapelse.
Din formulering om att “hålla en funktions kalibrering ansvarig för sin funktions kalibrering” blir missvisande. Jag menar inte att ett system magiskt skapat sina egna egenskaper ur intet. Frågan är istället om systemet fungerar på ett sådant sätt att dess handlingar uttrycker dess egna överväganden, dispositioner, prioriteringar och respons på skäl. Det är där ansvar uppstår i kompatibilistisk mening.
Du återkommer hela tiden till att detta inte räcker för “fri vilja”. Men då verkar fri vilja samtidigt definieras så starkt att inget naturligt system någonsin skulle kunna kvalificera. Om varken vilja, självkontroll, verklighetskontakt, reflektion, konsekvenstänkande eller skälkänslighet räcker — vad återstår då egentligen av begreppet annat än någon form av metafysisk undantagsförmåga?
Det är därför jag skulle vända på frågan och undra varför din modell är mer rimlig än min? Modellen jag förespråkar försöker förklara faktiska mänskliga kapaciteter: varför människor kan hållas ansvariga, samarbeta, resonera normativt, ingå överenskommelser och modifiera sitt beteende genom reflektion och kritik. Din invändning verkar främst vara att detta inte når upp till någon starkare idé om “ultim kontroll”. Men varför anta att just den idén är det relevanta måttet?
Jag tycker också att det finns en koppling till existentialisterna. Sartre och andra existentialister menade ju inte heller att människan stod utanför kausaliteten eller skapade sig själv ur intet. Snarare betonade de att människan är en varelse som måste förhålla sig till sina handlingar, sina projekt och sitt liv som något den själv lever genom. Ansvar uppstår därmed inte ur metafysisk självskapelse, utan ur det faktum att människan är en reflekterande och självförhållande varelse som orienterar sig i världen genom val, tolkningar och handlingar.
På så vis finns faktiskt en viss parallell till Dennett: fri vilja handlar inte om att vara ett övernaturligt undantag från naturen, utan om vilken sorts varelse man är inom naturen. Dennetts “the varieties of free will worth wanting” ligger ganska nära den existentialistiska tanken att den relevanta friheten är den som faktiskt levs och utövas i mänskligt liv — inte någon hypotetisk absolut frihet bortom världen