Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Nu tror jag att vi möjligen talar förbi varandra. Eller skjuter på olika mål.
Det finns en mänsklig psykologi och social praktik gällande ansvar och utdelande av klander och beröm, som är nyttig och bör praktiseras trots att det inte finns ansvar eller möjlighet att förtjäna något i ontologisk eller kompatibilistisk mening. Om detta verkar vi vara överens.
I förbifarten nämnde jag att känslans inre resonans är vidskeplig. Det jag menade var att det som mänskligt motiverar att exempelvis dela ut eller insupa beröm och ta ledning av sådant är en känsla av att det kan förtjänas i en högre, ontologisk, mening. Instrumentet beröm fungerar på människan eftersom hon alltså har en, som jag kallar det, vidskeplig grundkänsla för saken. Vilken inte går att frigöra sig från.
Och lika bra är väl det. Jag vet inte om det var det du invände mot?
OK, låt mig då förtydliga hur jag uppfattade skiljelinjen för att förklara vad jag ”opponerade” mig emot. 😊
För mig räcker det att människor faktiskt har psykologiska kapaciteter såsom konsekvenstänkande, självreglering och mottaglighet för sociala incitament för att ansvar ska vara ett verkligt och meningsfullt fenomen på mänsklig och social nivå. Om en person har relevant autonomi kan sociala sanktioner, incitament och proportionerliga konsekvenser påverka framtida beteende både hos individen och i samhället i stort. I den meningen fyller ansvarsutkrävning främst en preventiv och beteendereglerande funktion snarare än att uttrycka någon metafysisk skuld eller “förtjänst”. Ansvar blir därför ett användbart socialt fenomen, ungefär som pengar.
Så som jag uppfattade dig (kanske felaktigt) är att ansvar i praktiken fungerar, men att dess psykologiska drivkraft ytterst bygger på en falsk känsla av metafysisk förtjänst, och att den mänskliga upplevelsen av ansvar därför innehåller ett illusionärt eller vidskepligt element. Det jag invände emot var att detta nödvändigtvis måste utgöra grunden för att ansvarsbegreppet ska vara meningsfullt och användbart.
Det jag skulle hålla med dig om, givet att jag återgett din position korrekt, är att din beskrivning förmodligen stämmer för hur en betydande andel av befolkningen förhåller sig till ansvar, sannolikt på grund av en kombination av evolutionärt programmerade intuitioner kring rättvisa och kulturella traditioner kring skuld och förtjänst. Den funktionella synen på ansvar överlappar ofta med ansvar baserat på metafysisk förtjänst i praktiken, men det finns också viktiga skillnader, t.ex. hur vi hanterar människor med lägre grad av autonomi. Jag tycker att dessa skillnader är tillräckligt viktiga för att vi bör utforma samhällsbygget utifrån en mer funktionell än metafysisk förståelse av ansvar.