2026-05-11, 15:58
Medlem
Bilderberg78s avatar
Jag gillar stekt ris med stekt ägg. en typiskt peruansk fattigmans mat när jag var antropolog i Anderna på 90-talet.
Citera
2026-05-11, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Om jag säger att alla viktiga beslut som folk har tagit var av deras fria vilja, men som inte kunde ha blivit annorlunda, är jag då en determinist eller någon som förespråkar fri vilja?

Varför skulle något viktigt beslut kunna ha blivit annorlunda om man vid just dessa tillfällen bara följde sin vilja?

Exempel: Om jag är extremt sugen på att köpa en båt och gör det, varför skulle jag då kunna ha köpt en motorcykel istället vid samma ögonblick som jag bestämde mig för att beställa båten?
Då är du väl precis som jag en illasinnad lögnare, som genom att påstå att världen är vad den ser ut att vara, vill göra envar ansvarig för sina egna livsval.
Citera
2026-05-11, 17:10
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Du tycks fortfarande söka efter ett slags “ytterligare ingrediens” i ansvarsbegreppet något bortom de faktiska kapaciteter och relationer som utgör mänskligt handlande och att det är därför kompatibilismen framstår som otillräcklig för dig.

När du frågar hur variation i funktioner kan “bygga ansvar”, så är svaret: på samma sätt som variation i funktioner bygger kompetens överhuvudtaget. Vi accepterar utan problem att intelligens, omdöme, impulskontroll och rationalitet finns i grader och ändå är verkliga egenskaper hos personer. Ansvar är inte något separat metafysiskt lager ovanpå detta, utan en normativ praktik som riktar sig mot just sådana egenskaper.

Det innebär inte att någon “förtjänar” sina grundförutsättningar i någon ultimativ mening. Ingen har skapat sig själv från intet. Men därav följer inte att ansvarsbegreppet kollapsar. Det räcker att agentens handlingar faktiskt uttrycker agentens egna motiv, värderingar, överväganden och karaktär på det sätt som gör socialt och moraliskt gensvar meningsfullt.

Du verkar vilja pressa kompatibilisten till att antingen:
1.acceptera ett starkt metafysiskt “ultimt ansvar”, eller
2.reducera allt till ren instrumentell administration.

Detta är ett falskt dilemma. Våra ansvarspraktiker är både naturliga och normativa. De är inte bara “verktyg” i behavioristisk mening, eftersom de bygger på ömsesidigt erkännande mellan skälkänsliga agenter. Men de kräver inte heller ett övernaturligt själv som står utanför kausaliteten.

Din parallell till rättshandlingsförmåga är snarare en styrka än ett problem. Fri vilja är inte en mystisk inre gnista utan en utvecklad förmåga hos vissa system att navigera världen genom reflektion, framförhållning, självkontroll och respons på skäl. Det är exakt därför juridiska och moraliska praktiker överhuvudtaget fungerar.

AI-exemplet illustrerar också detta. Om vi verkligen hade två artificiella agenter med människolik förståelse, självmodellering och normkänslighet, där den ena konsekvent stod emot vissa impulser och den andra inte, så ja — då vore skillnaden mellan dem moraliskt relevant. Inte därför att någon av dem “valt sina grundparametrar”, utan därför att deras handlingar fortfarande springer ur deras respektive agentstruktur.
“står redo att dela ut förtjänt beröm respektive klander”, här laddar du “förtjänst” med en stark straff innebörd. För mig handlar beröm och klander inte om metafysisk återbetalning från universum, utan om hur vi som moraliska agenter förhåller oss till varelser vars handlingar uttrycker deras omdöme och karaktär.

Angående illusionerna tror jag egentligen inte att vi är så långt ifrån varandra som diskussionen kanske antyder.
Det centrala är: illusioner kan korrigera vår förståelse av hur fri vilja fungerar utan att eliminera fenomenet fri vilja som sådant. Precis som den heliocentriska världsbilden förändrade vår förståelse av solens rörelse utan att eliminera fenomenet dag och natt.

Så jag tror han skulle säga att du fortfarande behandlar kompatibilistisk fri vilja som om den försökte rädda någon traditionell metafysisk “ultim frihet”, när dess poäng snarare är att visa varför den typen av frihet aldrig var den relevanta frågan till att börja med.

Vilket är vad Dennett menar i citatet jag ofta tagit upp ”the varieties of free will worth wanting”

Jo, kompatibilismen bygger metafysiskt ansvar, alltså något bortom psykologi och social praktik. Jag ifrågasätter bygget, såväl att det skulle hålla ihop som att det skulle behövas. Och påpekar det orimliga i att hålla en funktions kalibrering ansvarig för sin funktions kalibrering och utdela förtjänt beröm respektive klander till funktionens kalibrering för dess funktions kalibrering.

Nej, det räcker inte att någon vill något, som denne någon för övrigt inte råder över, för att kvalificera till fri vilja.

Det räcker inte heller att någon besitter adekvat verklighetskontakt, det vill säga rättshandlingsförmåga, för att kvalificera till fri vilja.

Ok, när den AI som kalibrerats på så vis att den sannolikt inte inhiberar impuls P i praktiken inte inhiberar impuls P, så bör man stå redo att dela ut det förtjänta klandret. Jag avvisar detta.

Vi har säkert liknande syn på illusioner och det indirekta vis vi står i kontakt med omvärlden på. Det blir i sådana fall lite förvånande att det hela tiden återkommer att det inte går att uppfostra barn osv om det inte finns annat ansvar än psykologiskt och möjlighet att dela ut beröm och klander annat än som verktyg. Jag menar ju att denna vår känsla består oavsett vad vi kommer fram till om saken intellektuellt. Därav mina paralleller till andra illusioner vi obekymrat framlever i även efter att vi blivit varse att det är illusioner och liknande. Ansvarskänslan är nyttig.

Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Roerlig styr nästan alltid in fri vilja och ansvar till en moralfilosofisk diskussion.
Men detta är inget självklart. Ansvar kan finnas utan koppling till förtjänst.
Själv kommer jag ifrån existentialismen där ansvar snarast är mer ontologiskt än juridiskt eller moraliskt.
Även kompatibilister som Dennett beskriver ansvar som ett självständigt begrepp med flera funktioner, inte enbart som bärare av moralisk förtjänst.

Nja, jag skulle snarare mena att Roerlig gör det omvända, det vill säga separerar fri vilja från moral. Det som avgör handlingars riktighet är, enligt min mening, nytta och den saken rubbas inte av hur det ligger till med fri vilja. En vanlig hållning hos såväl förespråkare som förnekare av fri vilja är annars att hur det förhåller sig är moraliskt relevant, kanske till och med avgörande. Jag påstår dock att det är politiskt och filosofiskt relevant att ingen kan förtjäna sin belägenhet.

Hur skulle ansvar (i annan mening än strikt praktiskt) kunna vara frikopplat från möjlighet för den handlande att kunna förtjäna exempelvis klander (annat än instrumentellt)?

Vid förespråkande av "ontologiskt" ansvar åberopas det den ständige Dennett skulle kalla magi och det torde vara inkompatibelt med kompatibilism.
Citera
2026-05-11, 17:20
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyNewLives
Svag emergens som du menar allt biologiskt liv erfar. Stark emergens och fundamentala erfarenheter är magi eftersom metafysik ignoreras.

Begreppen bör kunna förklaras funktionellt.

Ett skolboksexempel på emergens är väl vattnets blöthet. Kan i princip härledas till vattenmolekylers interaktion.

Vad skulle stark emergens innebära? Att en viss massa vattenmolekyler får fri vilja och som inte ens i princip kan reduceras till underliggande nivå?
Citera
2026-05-11, 17:52
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
OK, låt mig då förtydliga hur jag uppfattade skiljelinjen för att förklara vad jag ”opponerade” mig emot. 😊

För mig räcker det att människor faktiskt har psykologiska kapaciteter såsom konsekvenstänkande, självreglering och mottaglighet för sociala incitament för att ansvar ska vara ett verkligt och meningsfullt fenomen på mänsklig och social nivå. Om en person har relevant autonomi kan sociala sanktioner, incitament och proportionerliga konsekvenser påverka framtida beteende både hos individen och i samhället i stort. I den meningen fyller ansvarsutkrävning främst en preventiv och beteendereglerande funktion snarare än att uttrycka någon metafysisk skuld eller “förtjänst”. Ansvar blir därför ett användbart socialt fenomen, ungefär som pengar.

Så som jag uppfattade dig (kanske felaktigt) är att ansvar i praktiken fungerar, men att dess psykologiska drivkraft ytterst bygger på en falsk känsla av metafysisk förtjänst, och att den mänskliga upplevelsen av ansvar därför innehåller ett illusionärt eller vidskepligt element. Det jag invände emot var att detta nödvändigtvis måste utgöra grunden för att ansvarsbegreppet ska vara meningsfullt och användbart.

Det jag skulle hålla med dig om, givet att jag återgett din position korrekt, är att din beskrivning förmodligen stämmer för hur en betydande andel av befolkningen förhåller sig till ansvar, sannolikt på grund av en kombination av evolutionärt programmerade intuitioner kring rättvisa och kulturella traditioner kring skuld och förtjänst. Den funktionella synen på ansvar överlappar ofta med ansvar baserat på metafysisk förtjänst i praktiken, men det finns också viktiga skillnader, t.ex. hur vi hanterar människor med lägre grad av autonomi. Jag tycker att dessa skillnader är tillräckligt viktiga för att vi bör utforma samhällsbygget utifrån en mer funktionell än metafysisk förståelse av ansvar.

Jag är alldeles enig gällande att människan är evolutionärt försedd med psykologiska funktioner som mottaglighet för signaler om att korrigera beteende, att känna skam vid felsteg, inte vilja avvika från normer, uppleva harm vid andras normbrott osv.

Det utesluter inte att detta ytterst motiveras i en inre resonans av ansvarighet och förtjänst i högre mening. De psykologiska funktionerna känns ju som något och är påtagligt potenta. Det vill säga, detta är mer grundläggande än dessa funktioners kulturella uttryck. Även om kulturer och tiden modulerar dem.

Vilka som kan omfattas av exempelvis ansvar förändras eller evolverar kulturellt. Ett inslag i den civilisatoriska processen är att vissa typer av ansvarighet överges eller mildras. Men den inre motivationen (för exempelvis harm) kvarstår när det ansvar rådande kultur pekar ut praktiseras.

Ja, samhället bör givetvis byggas på en funktionell förståelse för ansvar och förtjänst. Vilket innebär kompromisser av motstående intressen. Det drar dels mot jämlikhetssträvanden när ingen i högre mening förtjänar sin belägenhet och dels mot upprätthållande av incitament, folklig legitimitet och effektivitet.
Citera
2026-05-11, 18:03
Medlem
Bilderberg78s avatar
Ni kan nu se mina senaste inlägg-> riset, den vita peruken, prästens kåpa lägger jag nu till-> metafysiken =

Ta bort ett fel!!!!
Citera
2026-05-11, 19:03
Medlem
Bilderberg78s avatar
Om jag ska nu vara "filosofisk" så heter tex kött med potatis i Peru på fattigmans -namn - inte pytt- i panna. Men blir exakt samma sak i praktiken. Deras "nationalrätt" är samma som "våran".

Den är även den dyraste på menyn, suffix El-pobre, den fattige....
Senast redigerad av Bilderberg78 2026-05-11 kl. 19:12.
Citera
2026-05-11, 20:31
Medlem
Bilderberg78s avatar
Och ni som AI-promptar i tråden (jag ser er), AI- ger sämste källkritiska källor hela tiden, vi kan ta ett år tillbaks. Detta för att AI citerar AI hela tiden tills den blir smörja.

Speciellt Wikipedia,. sluta citera det som en säker källa. tack. Det är inte typ 2020 längre. ..
Citera
2026-05-11, 21:21
Medlem
Bilderberg78s avatar
Intellektuell:

Min tolkning; var gång man läser något så är man öppen för att korrigera sina åsikter.
Citera
2026-05-12, 09:00
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag är alldeles enig gällande att människan är evolutionärt försedd med psykologiska funktioner som mottaglighet för signaler om att korrigera beteende, att känna skam vid felsteg, inte vilja avvika från normer, uppleva harm vid andras normbrott osv.

Det utesluter inte att detta ytterst motiveras i en inre resonans av ansvarighet och förtjänst i högre mening. De psykologiska funktionerna känns ju som något och är påtagligt potenta. Det vill säga, detta är mer grundläggande än dessa funktioners kulturella uttryck. Även om kulturer och tiden modulerar dem.

Vilka som kan omfattas av exempelvis ansvar förändras eller evolverar kulturellt. Ett inslag i den civilisatoriska processen är att vissa typer av ansvarighet överges eller mildras. Men den inre motivationen (för exempelvis harm) kvarstår när det ansvar rådande kultur pekar ut praktiseras.

Ja, samhället bör givetvis byggas på en funktionell förståelse för ansvar och förtjänst. Vilket innebär kompromisser av motstående intressen. Det drar dels mot jämlikhetssträvanden när ingen i högre mening förtjänar sin belägenhet och dels mot upprätthållande av incitament, folklig legitimitet och effektivitet.

Jag håller med om att det ena inte utesluter det andra. Min poäng är snarare att man inte logiskt behöver koppla ansvarsbegreppet till metafysisk förtjänst och fri vilja, även om du nog har rätt i att människor intuitivt ofta gör det och att synen på ansvar historiskt ofta grundats i denna intuition. För mig räcker det att koppla ansvar till människans autonomi, d.v.s. vår psykologiska kapacitet att rationellt överväga olika alternativ och handla utifrån dessa överväganden, väga konsekvenser, reglera vårt beteende och vara mottagliga för sociala incitament. I den meningen innebär ansvar att personen har tillräcklig autonomi.

Men vi tycks ligga ganska nära varandra i sak på synen av ansvar i praktisk bemärkelse.
Citera
2026-05-12, 11:02
Medlem
Bilderberg78s avatar
Och detta var del tre. Jag talat hela tiden om filosofi även om jag vet att inte alla ännu hängde med i detta resonemang. Men läs boken jag rekommenderade så förstår ni poängen..
Citera
2026-05-12, 12:43
Medlem
Bilderberg78s avatar
En väldigt långsökt hint till hur jag menar att det tyvärr fungerar på interwebben.

Folk tror att alla tänker (fel) precis som de själva gör. Speciellt på Flashback, eller inte? Jag är för gammal för Tiktok.
Det enda jag ser att gammal- media hela tiden måste förneka allt som dagens ungdom tror (fel) live 24/7.

https://www.youtube.com/watch?v=kVxJJqw9ahM&t=4s

Hantavirus är inte samma sak som Covid-19- orka..

Som sagt, måste alla inlägg innehålla högstadiet för att förklara hur ett inlägg ska tolkas var eviga gång?

Eller hjälp mig styra upp i tex denna i tråden som bara råkat bli ett experiment jag redan har startat omedvetet. Bättre än inget alls....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in