2020-06-11, 20:28
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Beslutsfattandet är ju inte fritt. Det är antingen determinerat av allt som har skett tidigare eller helt slumpmässigt. I ingetdera fallet finns det något fritt. Är det slump är det ju inget som hjärnan som sådan rår över.

Ok, led det i så fall i bevis. Annars är det filosofi på högstadienivå.
Citera
2020-06-11, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Ok, led det i så fall i bevis. Annars är det filosofi på högstadienivå.

Det är bevisat. Det är inte svårare än just det jag skrev. Det är du och alla andra som påstår att det finns en fri vilja som måste bevisa att det finns själar eller liknande, vilket vore enda möjligheten för fri vilja att finnas.
Citera
2020-06-11, 20:53
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Det är bevisat. Det är inte svårare än just det jag skrev. Det är du och alla andra som påstår att det finns en fri vilja som måste bevisa att det finns själar eller liknande, vilket vore enda möjligheten för fri vilja att finnas.

Jag väljer att skriva "du argumenterar utan bevis". Voila. Valde det själv. Bevisa att det inte är mitt val att skriva detta.
Citera
2020-06-11, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Jag väljer att skriva "du argumenterar utan bevis". Voila. Valde det själv. Bevisa att det inte är mitt val att skriva detta.

Du envisas bara för att du tycker att det är en så fruktansvärt obehaglig tanke att du är en biologisk robot, precis som folk som helt utan bevis påstår att Gud finns, att de bland alla miljarder människor har fått den bästa partnern, att det råder verklig demokrati och andra livslögner som de flesta håller sig med för att stå ut.
Citera
2020-06-11, 21:23
Medlem
Jag kan inte hjälpa annat än att anse att vi har en fri vilja, för det är känslan. Frågan är då vad som driver vår vilja, det vill säga varför väljer vi alternativ A istället för B om vi hade kunnat välja B i samma ögonblick?
Senast redigerad av Heymid 2020-06-11 kl. 21:35.
Citera
2020-06-11, 21:27
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Du envisas bara för att du tycker att det är en så fruktansvärt obehaglig tanke att du är en biologisk robot, precis som folk som helt utan bevis påstår att Gud finns, att de bland alla miljarder människor har fått den bästa partnern, att det råder verklig demokrati och andra livslögner som de flesta håller sig med för att stå ut.
Du envisas bara för att du tycker att det är en så fruktansvärt obehaglig tanke att du bär eget ansvar, precis som folk som helt utan bevis påstår att Gud finns så baserar du din fatalistiska livslögn på fallasier och önsketänkande.
Citera
2020-06-11, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Du envisas bara för att du tycker att det är en så fruktansvärt obehaglig tanke att du bär eget ansvar, precis som folk som helt utan bevis påstår att Gud finns så baserar du din fatalistiska livslögn på fallasier och önsketänkande.

Inte alls. Jag tycker att det är vedervärdigt att det inte finns fri vilja, men det är sanningen, av de uppenbara skäl som jag har nämnt.
Citera
2020-06-11, 21:37
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Inte alls. Jag tycker att det är vedervärdigt att det inte finns fri vilja, men det är sanningen, av de uppenbara skäl som jag har nämnt.
Dina skäl är fallasier och fantasier utan bäring på verkligheten.

Du är medveten om att det finns en skillnad mellan filosofi och sofism?
Det du ägnar dig åt är det senare, och ingen seriös filosof tar sådan strunt på allvar.

Att du ser din smörja som ”uppenbar sanning” beror fullt och fast på dina bias.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2020-06-11 kl. 21:42.
Citera
2020-06-11, 21:43
Medlem
Citat:

Är man stängd för sanningen så är man det. Fri vilja är inget vi hittar på för att känna oss stolta, utan för att det är så det är. Sedan för att vi inte har en vetenskaplig förståelse är en annan, men faktum kvarstår att vi har ett fritt val i varje ögonblick. På samma sätt som människor besätter sig över att tro att det inte finns något efter döden.
Citera
2020-06-11, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Jag kan inte hjälpa annat än att anse att vi har en fri vilja, för det är känslan. Frågan är då vad som driver vår vilja, det vill säga varför väljer vi alternativ A istället för B om vi hade kunnat välja B i samma ögonblick?
Vill svara för att du vill på den frågan och utan att den handlingen är predeterminerad och att det går att välja mellan olika val där man inte drabbas av så stora konsekvenser.
Senast redigerad av TryggaRekan 2020-06-11 kl. 22:12.
Citera
2020-06-11, 22:11
Medlem
Antivalents avatar
Citat:

Läs lite vetenskapsfilosofi, främst Popper och angående falsiefierbarhet.

Jag är inte religös eller tror på Gud.
Citera
2020-06-12, 08:03
Medlem
Citat:

Hur vet du att det inte finns handlingar som inte väljs här och nu, det vill säga inte är styrda av tidigare handlingar? Här är ett exempel: Bara för att du inte kan föreställa Gud eller inte vet vem Gud är betyder det inte att denne inte finns. På samma sätt finns fri vilja vare sig du kan föreställa det eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in