2026-05-15, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/har-simmar-kottatarna-mot-linus-bat-javlar/

Här simmar köttätarna mot Linus' båt: "jävlar"

"köttätarna" är här alltså späckhuggare. Jag har även sett kvällstidningarna använda ordet om t.ex. krokodiler. Det är så pinsamt uppenbart att det är en Google-översättning av ordet "predator"... som inte bör översättas med "köttätare" (för det är många andra typer av djur också, som inte jagar så hänsynslöst, eller som bara äter redan döda djur). "rovdjur" är bättre, eller med någon förstärkning typ "farligt rovdjur" eller "lömskt rovdjur".
Undviker slaskpressen, men man kan väl förhoppningsvis åtminstone glädjas över att rovdjuren inte kallas mördarval i artikeln?

Genitiv-s-varianten är inte jättevanlig i svensk text, de flesta klarar sig utmärkt utan det, man förstår sammanhanget. Men inte fel att skriva så.
Senast redigerad av Lillajag4ever 2026-05-15 kl. 07:19.
Citera
2026-05-15, 09:17
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillajag4ever
Undviker slaskpressen, men man kan väl förhoppningsvis åtminstone glädjas över att rovdjuren inte kallas mördarval i artikeln?

Genitiv-s-varianten är inte jättevanlig i svensk text, de flesta klarar sig utmärkt utan det, man förstår sammanhanget. Men inte fel att skriva så.

"mördarval"!

Jag hade visst satt dit genitivapostrofen utan att tänka, Expressen hade inte gjort det. Jag tycker att den ska vara där för klarhetens skull. Det finns ett problem med namn som slutar på "s" på svenska, just för att det kan bli oklart när folk inte skriver ut genitivapostrofen när namnet ska stå i genitiv.
Citera
2026-05-16, 00:53
Medlem
MaxQuiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Borde det inte vara...
Det borde vara mångfasetterad
Citera
2026-05-27, 22:08
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
"mördarval"!

Jag hade visst satt dit genitivapostrofen utan att tänka, Expressen hade inte gjort det. Jag tycker att den ska vara där för klarhetens skull. Det finns ett problem med namn som slutar på "s" på svenska, just för att det kan bli oklart när folk inte skriver ut genitivapostrofen när namnet ska stå i genitiv.

Gick för att skriva något om en video på SvT och så såg jag din fina signatur och kunde låta bli att kommentera. Det saknas bara ett litet "n" på slutet så "الملايي" ska alltså vara "الملايين" (Du får gärna kopiera och kilstra in mitt ord här direkt). Väldigt fint annars.

Nu till min kommentar:

Kan tänka mig att det här redan tagits upp hur många gånger som helst, men här har vi ännu ett exempel på hur fel det kan bli när SVT AI-textar: i stället för att skriva att någon kritiserat Wolds uttalande blev det att personen kritiserat ”våldsuttalande”. Ungefär 1.5 minut in i videon. Cirka 1:30 in i videon.
Citera
2026-05-28, 01:37
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Gick för att skriva något om en video på SvT och så såg jag din fina signatur och kunde låta bli att kommentera. Det saknas bara ett litet "n" på slutet så "الملايي" ska alltså vara "الملايين" (Du får gärna kopiera och kilstra in mitt ord här direkt). Väldigt fint annars.

Nu till min kommentar:

Kan tänka mig att det här redan tagits upp hur många gånger som helst, men här har vi ännu ett exempel på hur fel det kan bli när SVT AI-textar: i stället för att skriva att någon kritiserat Wolds uttalande blev det att personen kritiserat ”våldsuttalande”. Ungefär 1.5 minut in i videon. Cirka 1:30 in i videon.

Tack, jag ändrade till engelska i stället, för jag såg precis att det är förbjudet att ha signaturer på andra språk än de skandinaviska + engelska. Arabiska blir smått och plottrigt och svårläst, men det är väl för att man inte är van.

Jo, man tycker ju att de borde ha någon som kollar igenom översättningen i alla fall, innan den publiceras, även om de använder AI.
Citera
2026-06-02, 21:23
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Korsfararborgen Beaufort i södra Libanon kallas för "slott".
Citera
2026-06-30, 09:29
Medlem
Dranghoffs avatar
I Kulturnytt i P1 berättade den unge uppläsaren att papyrusrullar har påträffats i Herculanéum [sic]. Reser inte unga människor på en obligatorisk grand tour längre och lär sig uttal av berömda namn? Redan på mellanstadiet berättade min fröken om sitt besök i Herculáneum och Pompeji, den europeiska civilisationens två viktigaste städer för kunskap om historiska förhållanden. Vad berättar mellanstadiefröknar för sina elever i dag?
Citera
2026-07-25, 09:24
Medlem
MaxWalters avatar
I dagens Skånska Dagbladet på nätet kan man läsa följande:

”Efter 27 år vid katetern får Fredrik Andersson för andra gången utmärkelsen Årets lärare i Sjöbo.”
Citera
2026-08-01, 17:52
Moderator
Kyrpators avatar
Men vad är det för stolpskott på Ekot som sitter och pratar om de spanska ex-klaverna i Marocko, med betoning på ex? Fattar de inte att ordet är en pendang till enklav, med betoning på klav? Eller analogt med konklav, för den delen. Och det skall definitivt inte vara någon paus mellan ex- och klav.
Citera
2026-08-02, 10:05
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Men vad är det för stolpskott på Ekot som sitter och pratar om de spanska ex-klaverna i Marocko, med betoning på ex? Fattar de inte att ordet är en pendang till enklav, med betoning på klav? Eller analogt med konklav, för den delen. Och det skall definitivt inte vara någon paus mellan ex- och klav.
Haha, gick in här för att skriva samma sak.
Även nyheterna kl 10 innehöll samma grotesk, dessutom upprepades ordet ännu fler gånger. Har inte SR språkvetare och filologer som stämmer av journalisternas uttal? Eller ens en vanlig folkskollärare som kunde påtala saken? Hisnande vilken kass språkkänsla och allmänbildning yngre generationer svenskar verkar ha.
Citera
2026-08-02, 22:29
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Haha, gick in här för att skriva samma sak.
Även nyheterna kl 10 innehöll samma grotesk, dessutom upprepades ordet ännu fler gånger. Har inte SR språkvetare och filologer som stämmer av journalisternas uttal? Eller ens en vanlig folkskollärare som kunde påtala saken? Hisnande vilken kass språkkänsla och allmänbildning yngre generationer svenskar verkar ha.

Jag får det bestämda intrycket att de tolkar prefixet ex- som före detta snarare än yttre. Det är Spaniens före detta klaver, liksom.
Citera
2026-08-03, 08:34
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag får det bestämda intrycket att de tolkar prefixet ex- som före detta snarare än yttre. Det är Spaniens före detta klaver, liksom.

Så kan det vara. De kanske tror att det är samma klav som i G-klav och basklav. Men man kan ju tänka på Vatikanens berömda exterritoriella basilikor i Rom (Laterankyrkan m fl) för att fatta principen.

Men håll i er: för en halv minut sedan upprepades misstaget av morgonens nyhetsuppläsare, denna gången en ung herre.
Senast redigerad av Dranghoff 2026-08-03 kl. 08:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in