2025-12-19, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
För att han är rasist och tyckte det var roligt skoja om. Du får en till chans komma med konkreta bevis. Gör du inte de så är de ingen idé skriva här igen.

Det finns ju inget rasistiskt med det så vad menar du?
Citera
2025-12-20, 06:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Svårt att bevisa något när inlägg som bevisar att citatet existerar censureras bort.

Att du påpekar att Lasse Anrell tagit med citatet i sin bok är i stort sett så långt ifrån ett bevis på att citatet uttryckts av Arne Hegerfors som man kan komma.

Citat:
Samma sak gäller antagligen på flera medier.

Varför skulle "flera medier" censurera bort detta harmlösa citat och samtidigt behålla andra citat som är mångdubbelt värre? Varför är inte dessa också bortcesurerade?

Citat:
Varför skulle Lasse Anrell, högt ansedd journalist, bara hitta på det om det inte fanns?

Lasse Anrell har inte hittat på det. Det påstådda citatet hade publicerats på andra ställen ett halvår innan Aftonbladet gjorde det.
Citera
2025-12-20, 13:51
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Är ju nu helt uppenbart för alla att det finns en agenda från högre makter att censurera bort detta citat. 2 av mina inlägg där jag kommer med bevis som talar för citatet har nu blivit raderade.

Verkar helsnurrigt att SVT sitter och pratar om det här citatet med Arne om de nu vill få det att falla i glömska.
Citera
2025-12-20, 14:20
Moderator
zanteras avatar
Det finns ingen agenda om att begrava något, om folk faktiskt hittar några bevis eller ett klipp på citatet (och inte den där AI videon där Hegerfors säger "Kamerunien" som snurrade för något tag sedan) så för all del. Men diskussionen står och trampar vatten och det blir mängder med inlägg som inte tillför något mer till diskussionen eller tar oss närmare någon form av bevis.

Vill folk fortsätta att tro att citatet har sagts men att CIA eller SÄPO har brytit sig in hemma hos varje Svensson som hade matcherna på VHS och bandat över så får de såklart tro det. Men de 'bevisen' som prestenterats nyligen är bara upprepningar av sånt som tagits upp tidigare och bevisar ingenting i sammanhanget.

Att Arne sagt själv att han fått det berättat för sig att han sa citatet men att han inte minns det själv. Att Anrell har publicerat citatet i en bok. (Vore ju första gången i världshistorien som något falskt har publicerats i en bok) Eller att folk varken kan enas om vilken match eller vilket mästerskap citatet kom ifrån.

Till sist, att vi moderatorer ibland rensar inlägg som trams/off topic är helt naturligt. Se det som att varje inlägg ska tillföra något till tråden, och när det blir "Nä!" "Jo!" "Nä!" så tillför det inget längre. Som sagt om man nu tror att citatet existerar så det är det okej men denna tråden har existerat i 10 år, det kommer in nya personer då och då som hävdar samma sak, ingen lyckas bevisa något och sen upprepning igen. Att folk blir sura beror inte på att de vill begrava någon hemlighet utan snarare att de hört alla rövarhistorier som existerar.

/mod
Citera
2025-12-21, 20:15
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Här är matchen i sin helhet. Var god och tala om vilken matchminut den sekvensen förekommer.

https://www.plus.fifa.com/en/player/148b95cd-586f-4711-94b0-eb08a93b7b0e?catalogId=52cf9d5b-d34f-40cc-8fb3-4343548e1e7c

Bänken tycks inte vara med vid 3-2 där heller.

Nu orkar jag inte kolla på två timmar fotboll, men man ser snabbt att det tycks ha funnits enbart fyra kameror eller något sådant. Den som filmar bänkar gör det alltid från "gräsrotsnivå". Man ser en packe ansikten i något som nästan är i profil. Någon större överblicksbild på "bänkar" finns därför förmodligen inte.

Eftersom det inte finns vid 3-2 får man väl åtminstone konstatera att Arne kom ihåg fel, för sådan makt kan väl svt inte ha, så att de kan klippa även sändningar från utlandet.

Personligen minns jag ett par ord från Arne i en tredje gruppspelsmatch som handlade om att några var ledsna - men jag minns inte mellan vilka lag, eller ens vilket år, men jag skulle gissa på 90 eller 94. Saken var då att man inte berättade hur det gick i den parallella matchen, men att Arne ändå kommenterade folk på läktaren. Dessa hade då just fått höra att det andra resultatet betydde att deras land för tillfället var borta från slutspelet, och Arne sade ungefär så här, "och vad de där minerna betyder får ni räkna ut själva".

Alltså, handlade det den gången inte om spelare alls, utan om fans, och de kan mycket väl ha varit blekfisar. Jag minns inte ens om det var ett lag från Afrika, eller var det var från, men orden har fastnat.
Citera
2025-12-26, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
SVT kan inte censurera KB och privata VHS-band.

Det har ju inte dykt upp några privata VHS-band. Tyvärr. Ingen verkar ha lyckats spara en privat inspelning av denna utsändning.
Citera
2025-12-26, 07:15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Det har ju inte dykt upp några privata VHS-band. Tyvärr. Ingen verkar ha lyckats spara en privat inspelning av denna utsändning.

Jodå. Läs i den senaste sammanfattningen.
Citera
2025-12-26, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jodå. Läs i den senaste sammanfattningen.

Ah, det hade jag missat.

Hoppas att jag läst den senaste versionen av sammanfattningen: (FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Där finns en länk till detta inlägg, där det talas om en VHS-inspelning: (FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Är det den du syftar på?
Citera
2026-05-14, 12:31
Medlem
Hittade en tråd på Facebook med det gamla vanliga (snackade om det i skolan dagen efter osv) men första gången jag åtminstone ser en hänvisning till en youtubelänk som har tagits bort.

” Det är rätt tramsigt, egentligen
Det SAS, och vi som var med skrattade gott (kanske mest av överraskningen)
Men ni som inte var med får gärna tro nåt annat

Letat i SVTs arkiv?! 🤔
Den som verkligen vill veta kan ju alltid försöka komma in i SMDB på kungliga biblioteket
Där finns det lagrat: 001501245

Finns också en gammal YouTube-länk som numera tagits bort:
https://www.youtube.com/watch?v=S3L7_L4h8_8

Citatet var väl om jag minns rätt sagt ungefär i 109e minuten i förlängningen i kvartsfinalen”
Citera
2026-05-14, 13:13
Medlem
Solklart fall av mandela effekt. Kom ihåg att man skämtade om det i tonåren.
Han menade inget rasistiskt med kommentaren..
Senast redigerad av Deballerur 2026-05-14 kl. 13:15.
Citera
2026-05-14, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart

Fast hur många sparar inspelningar av nån random fotbollsmatch för ~35 år sedan där Sverige inte var med?
Det är inget bevis för att citatet inte skulle existera.
Citera
2026-05-14, 16:23
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-6-7
Hittade en tråd på Facebook

Här är tråden för de som är intresserade av samma oupphörliga dravel och övertygelse som här på Flashback:

https://www.facebook.com/groups/558262805101870/posts/2056047441990058/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in