Flashback bygger pepparkakshus!
Idag, 06:43
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Och varför skulle detta vara någon form av objektiv sanning? Varför skulle en match vara "avförd" bara för att nån anonym fb användare påstått sig inte hört citatet där? Nä det där duger inte! Ord står fortfarande mot ord, vissa påstår sig inte hört citatet medan andra påstår sig hört det så myten lever i allra högsta grad.

Det är flera som varit på KB för att leta efter citatet utan att hitta det. Den aktuella sekvensen där det skulle ha sagts är till och med avfilmad och postad här, men som du själv hör så sägs inte citatet. Det förekommer heller ingen inzoomning av bänken med deppade kamerunska spelare.
Citera
Idag, 07:10
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Helt säker på att jag sett det.. Spelarna på Kameruns bänk sitter liksom och hänger med huvudena (gamnackar) och kameran zoomar in och sveper i en diagonal vinkel längs bänken och då yttrar Arne det berömda citatet.

Här är matchen i sin helhet. Var god och tala om vilken matchminut den sekvensen förekommer.

https://www.plus.fifa.com/en/player/148b95cd-586f-4711-94b0-eb08a93b7b0e?catalogId=52cf9d5b-d34f-40cc-8fb3-4343548e1e7c
Citera
Idag, 07:41
Medlem
Jordgubbes avatar
Det ser mörkt ut här i tråden. Sjutusen inlägg och ingen hittat det.
Citera
Idag, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Här är matchen i sin helhet. Var god och tala om vilken matchminut den sekvensen förekommer.

https://www.plus.fifa.com/en/player/148b95cd-586f-4711-94b0-eb08a93b7b0e?catalogId=52cf9d5b-d34f-40cc-8fb3-4343548e1e7c
Al-Thar trollar med oss. Spelarna med "gamnackar", och en påståendet av en filmsekvens där kameran zoomar in och sveper över den Kamerunska avbytarbänken efter Linekers 3-2 mål, kommer från en intervju med Arne Hegerfors många år senare. Jag väntar fortfarande på att Al-Thar skall visa en video från 1990 med Arne där han påstår att detta har hänt, alternativt visa upp aktuell matchsekvens där Arne i direktsändning yttrar denna mening.
Citera
Idag, 10:16
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RachelMaddow
Al-Thar trollar med oss. Spelarna med "gamnackar", och en påståendet av en filmsekvens där kameran zoomar in och sveper över den Kamerunska avbytarbänken efter Linekers 3-2 mål, kommer från en intervju med Arne Hegerfors många år senare. Jag väntar fortfarande på att Al-Thar skall visa en video från 1990 med Arne där han påstår att detta har hänt, alternativt visa upp aktuell matchsekvens där Arne i direktsändning yttrar denna mening.

Hans enda argument är att den då demente Arne erkände det, efter tjat och hets.
Citera
Idag, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det är flera som varit på KB för att leta efter citatet utan att hitta det. Den aktuella sekvensen där det skulle ha sagts är till och med avfilmad och postad här, men som du själv hör så sägs inte citatet. Det förekommer heller ingen inzoomning av bänken med deppade kamerunska spelare.

Då var det fel sekvens du tittade på. Jag är 100% säker att jag sett sekvensen och hört citatet. Det fanns även ute på nån sida förut tror jag men blev förstås censurerat och borttaget. Svt censurerar i vanlig ordning.
Citera
Idag, 13:52
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Då var det fel sekvens du tittade på. Jag är 100% säker att jag sett sekvensen och hört citatet. Det fanns även ute på nån sida förut tror jag men blev förstås censurerat och borttaget. Svt censurerar i vanlig ordning.

Nej, det var inte fel sekvens. Det är när England tar ledningen med 3-2, vilket är där som Arne sa att han sa citatet. Varför skulle SVT censurera bort detta när det finns sändningar på SVTPlay som innehåller ordet "neger"? Hur skulle SVT ha kunnat censurera bort citatet från pliktexemplaren på KB? Hur har de kunnat göra inbrott i privata bostäder och censurera bort citatet från privata VHS-kassetter? Hur vet de vilka som bandade matchen?
Citera
Idag, 15:01
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag är 100% säker att jag sett sekvensen och hört citatet.

Det är det många i tråden som är men det är falska minnen.

Citat:
Det fanns även ute på nån sida förut tror jag men blev förstås censurerat och borttaget. Svt censurerar i vanlig ordning.

SVT kan inte censurera KB och privata VHS-band.
Citera
Idag, 20:54
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det ser mörkt ut här i tråden. Sjutusen inlägg och ingen hittat det.

En teori är som bekant att citatet härrör från den sekvens då Bosse Hansson säger "Här är det matt ..."

Då är avbytarbänken i bild?

Eftersom Arne ofta kommenterade kan individen ha trott att det var Arne.

Individen kan också ha blivit förvånad över vad som sades, och misstolkat det.

På den tiden kunde man inte spola tillbaka eller se i efterhand, utan VHS.

Du var hänvisad till ditt eget minne och din tolkning.
Citera
Idag, 20:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Inte på den tiden. Om du tittar i tidningar på KB kan du hitta liknande saker, under tidigt 90-tal.
Citera
Idag, 21:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Tycker folk istället borde sluta mata dessa troll med sida efter sida av samma gamla smörja.

Om ingen presenterat nåt nytt utan bara kommer med "JO MeN JaG VeT Att ArNE SadE DETta å De FinnS på Min FarfARS GamLA kAsSETT PÅ VinDEN" så är det bara att skita i denne.

Hur är det med övriga grodor i Anrells böcker? Har någon av dem hittats?

Vet att jag hörde en i alla fall, i direktsändning, den med "avdelning häst".

Kom ihåg att jag tänkte den tidens motsvarighet till "wtf".

Där har ni i alla händelser ett hästjobb, att hitta alla grodor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in