2026-05-14, 02:36
Medlem
Tavastehuss avatar
Kanada har alltså bara en spelare tror jag som inte spelar i NHL. Är inte guldet redan säkrat?
Citera
2026-05-14, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Kanada har alltså bara en spelare tror jag som inte spelar i NHL. Är inte guldet redan säkrat?

Överlägset lag på pappret. Men det ska ju som alltid spelas om det.
Citera
2026-05-14, 07:43
Medlem
Vi får hoppas att Wallstedt och Johansson ansluter efter Wilds uttåg. Vore klara förstärkningar för Tre Kronor.

Edit: Brodin är uppsatt som ”OUT” och JEE som ”DTD”. Ser det dock som osannolikt att JEE hinner bli tillräckligt frisk och får klartecken från klubben, även om det inte är helt uteslutet. Gustavsson blir väl aktuell först om Wallstedt inte kommer.

Edit 2. JEE var tydligen på is och var aktuell för att spela en ev match 6 eller 7.
Senast redigerad av AcademicDream 2026-05-14 kl. 08:08.
Citera
2026-05-14, 08:06
Medlem
Juniorverksamheten går som tåget med JVM och u18 guld. Framtiden ser sjukt bra ut för svensk hockey men om Hallam inte vill pratas om i samma andetag som Garpen innan nästa "guldålder" även på seniorsidan så måste det bli minst final här.
Skeptisk dock.
Citera
2026-05-14, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Juniorverksamheten går som tåget med JVM och u18 guld. Framtiden ser sjukt bra ut för svensk hockey men om Hallam inte vill pratas om i samma andetag som Garpen innan nästa "guldålder" även på seniorsidan så måste det bli minst final här.
Skeptisk dock.

Förväntningarna är låga men kul att se juniorerna.

Tänk en förstakedja i World Cup 28 om/när dessa tagit ytterligare steg:

Stenberg - Carlsson - Raymond
Citera
2026-05-14, 09:37
Medlem
En reflektion:

Unger Sörrum var med i VM 2024 som junior. Han har gjort det bra i AHL 66 poäng på 72 matcher. Han även gjort debut i NHL med en assist i sitt enda framträdande. Nu har jag inte stenkoll på honom, men är det inte så att han nog lider av att Canes är ett så pass bra lag och att han är stöpt i samma form som flera andra i Canes. Svår konkurrenssituation med andra ord.

Min poäng är Unger Sörrum knappast är en sämre spelare idag än för två år sen, tvärtom. Tre Kronors VM-lag 2024 var väl också ansett som ett av de bästa någonsin på pappret? Intressant att han platsade då och inte nu… Sen är det kanske så att ledningen tänker att ”potten” unga spelare är ”full” till detta mästerskap? Men när jag tänker på det blir jag lite irriterad och känner att de inte har koll.
Senast redigerad av AcademicDream 2026-05-14 kl. 09:41.
Citera
2026-05-14, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus

Åkte ut mot Danmark förra året så man gör nog bäst i att spela om det först innan man delar ut alla medaljerna
Citera
2026-05-14, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcademicDream
En reflektion:

Unger Sörrum var med i VM 2024 som junior. Han har gjort det bra i AHL 66 poäng på 72 matcher. Han även gjort debut i NHL med en assist i sitt enda framträdande. Nu har jag inte stenkoll på honom, men är det inte så att han nog lider av att Canes är ett så pass bra lag och att han är stöpt i samma form som flera andra i Canes. Svår konkurrenssituation med andra ord.

Min poäng är Unger Sörrum knappast är en sämre spelare idag än för två år sen, tvärtom. Tre Kronors VM-lag 2024 var väl också ansett som ett av de bästa någonsin på pappret? Intressant att han platsade då och inte nu… Sen är det kanske så att ledningen tänker att ”potten” unga spelare är ”full” till detta mästerskap? Men när jag tänker på det blir jag lite irriterad och känner att de inte har koll.

Håller med dig fullständigt om FUS. Men tyvärr spelar han slutspel i AHL så honom får de dessvärre inte loss.

Åren 2017-2019 var väl bland de bästa trupperna i nutid man haft. 2024 var det lite mixat om jag inte minns fel, med NHL, SHL och Europa.
Citera
2026-05-14, 11:18
Medlem
Semifinal är godkänt för Sveriges del...
Men VM tar Kanada iår..
Klart bästa laget
Nyligen förstärkt med Kapten Crosby
Citera
2026-05-14, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Håller med dig fullständigt om FUS. Men tyvärr spelar han slutspel i AHL så honom får de dessvärre inte loss.

Åren 2017-2019 var väl bland de bästa trupperna i nutid man haft. 2024 var det lite mixat om jag inte minns fel, med NHL, SHL och Europa.

Den lilla detaljen

Ja, kanske. Det var nog backsidan som kanske var bäst någonsin med Hedman, Karlsson, Dahlin och Brodin i spetsen.
Citera
2026-05-14, 13:40
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcademicDream
Överlägset lag på pappret. Men det ska ju som alltid spelas om det.

Citat:
Ursprungligen postat av apophis
Åkte ut mot Danmark förra året så man gör nog bäst i att spela om det först innan man delar ut alla medaljerna
Om de stöter på Finland eller Tjeckien i slutspelet kan det bli spännande. Sverige och USA kommer aldrig vinna mot Kanada när det gäller.

Gruppspelsmatchen imorgon är en annan fråga för första matchen är alltid första matchen. Sverige spelade oavgjort mot Norge en gång, om det var 1993? Det kan alltså gå hursomhelst.

Tippar San Marino-siffror imorgon. Typ 6-1 till Kanada.
Citera
2026-05-14, 14:08
Medlem
Hade varit kul med wallstedt, brodin och Eriksson-Ek. Wild hade verkligem behövt de 2. Dock är brodin alltid skada så troligt att han inte kommer. Gustavsson är ju ingen mening att ta med 🤣

Äh. Låt dom köra, dom som är. Tycker inte vi ska peta juniorer iaf. De behöver rutin.

Kanada vinner ändå och Finland 2a
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in