Citat:
Ursprungligen postat av
osthyvel86
Jag och min tjej hade inte varit tillsammans länge när jag gjorde slut. Det hade visat sig att hon hade ett drogmissbruk som jag försökta få henne att sluta med, men det var svårt. Hon sluta i alla fall med det hårdaste. Det visade sig också att hon hörde röster som sa åt henne att göra saker, och till slut var jag bara tillsammans med henne för att jag tyckte synd om henne. Nån gång mådde hon också så dåligt att hon gick ut för att hoppa framför ett tåg men lyckade övertala henne att gå hem. Till sist orkade jag inte med allt och jag försökte göra slut på så odramatiskt och milt sätt som möjligt, och hon blev svinledsen och tog massa tjack hon sa att hon hade slängt. Efter det kom hennes kompisar, och den första chocken verkade ha lagt sig. Några timmar senare skriver hon till mig och tackar mig för att jag fick henne att leva lite till, men att hon inte orkar mer nu. Jag svarade att hon skulle tänka på det och att hon har så mycket kvar att leva för, och att hon har familj och vänner som älskar henne. Hon svarade att hon inte har nån anledning att leva och att hon inte brydde sig hur mycket hennes familj skulle gråta. Att det är över nu och att ingen kunde stoppa henne. "Ha det bra nu". Det var det sista hon skrev.
Vet du ens att hon tog livet av sig? Kan ju lika gärna vara en manipulativ grej som hon säger i desperation för att få tillbaks dig.
Du förstår säkert att du inte har någon moralisk plikt att hjälpa denna person som redan från början var på väg mot undergång. Du hjälpte henne rentav en del genom att lägga en del tid på henne, det får räcka. Att du också skulle gå under genom att ta dig an henne, gör inte världen bättre. MEDBEROENDE kallar man det när en persons beroendeproblematik går ut över andra (vanligtvis en kärlekspartner).
Starkt att du dumpade henne. Ingen kan säga att du gjorde fel. Visst vore det trevligt om man kunde hjälpa alla sådana människor att bli rena och friska, fast det går ju å andra sidan inte.
Det bästa du kan göra (även för henne) är att blocka henne så att hon inte nästlar sig in i ditt liv igen. Det som hjälper henne bäst, och det ENDA som hade kunnat rädda henne, är att hon får sig en tankeställare och ser att hon MÅSTE sluta med knarket om hon ska kunna ha en normal kärleksrelation med någon.