2026-05-12, 22:41
Medlem
osthyvel86s avatar
Jag och min tjej hade inte varit tillsammans länge när jag gjorde slut. Det hade visat sig att hon hade ett drogmissbruk som jag försökta få henne att sluta med, men det var svårt. Hon sluta i alla fall med det hårdaste. Det visade sig också att hon hörde röster som sa åt henne att göra saker, och till slut var jag bara tillsammans med henne för att jag tyckte synd om henne. Nån gång mådde hon också så dåligt att hon gick ut för att hoppa framför ett tåg men lyckade övertala henne att gå hem. Till sist orkade jag inte med allt och jag försökte göra slut på så odramatiskt och milt sätt som möjligt, och hon blev svinledsen och tog massa tjack hon sa att hon hade slängt. Efter det kom hennes kompisar, och den första chocken verkade ha lagt sig. Några timmar senare skriver hon till mig och tackar mig för att jag fick henne att leva lite till, men att hon inte orkar mer nu. Jag svarade att hon skulle tänka på det och att hon har så mycket kvar att leva för, och att hon har familj och vänner som älskar henne. Hon svarade att hon inte har nån anledning att leva och att hon inte brydde sig hur mycket hennes familj skulle gråta. Att det är över nu och att ingen kunde stoppa henne. "Ha det bra nu". Det var det sista hon skrev.
Citera
2026-05-12, 22:45
Moderator
OceanDeeps avatar
Relationer och samlevnad --> Relationsakuten
/Moderator
Senast redigerad av pbo 2026-05-13 kl. 17:19. Anledning: Ej Moderatorsmeddelande.
Citera
2026-05-12, 22:54
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Inget du kunde göra åt det. Du gjorde rentav mer än de flesta hade orkat.

Hur mår du?
Citera
2026-05-12, 22:55
Medlem
Vet du att hon faktiskt gjorde det då? Jag har dejtat flera som dragit till med det där och några veckor senare ser man henne med en ny snubbe, hur glad som helst.
Citera
2026-05-12, 22:56
Medlem
triptykens avatar
Det viktigaste här är att få stöd för dig

Kontakta grupper som https://spes.se/ för att hitta grupper eller stödsamtal.

Jag och andra kan berätta att det här inte på nåt sätt är på dig, det är inget du har skuld i - men det kan kännas som tomma ord och det är viktigt, enormt viktigt, för dig att komma i kontakt med grupper där man faktiskt vet vad man pratar om.
Citera
2026-05-12, 22:57
Moderator
tobess avatar
Nu vet jag inte riktigt vad din frågeställning är, men jag antar att den är i linje med om det var ditt fel?

Svaret är nej, det är det inte. Du gjorde egentligen mer än du behövde, och hur tragiskt det än må vara så är det inte din uppgift att sköta om henne resten av livet bara för att ni varit tillsammans i något skede.

/edit: Håller även med ovanstående, sök hjälp om du behöver det. Även om det inte är ditt fel så är det en tung börda att bära.
Citera
2026-05-12, 23:01
Medlem
CC75s avatar
Nej, hon tog INTE livet av sig för att du gjorde slut. Om du tror det, sök upp en psykolog som talar vett med dig och sluta upp med att se dig själv som ett "offer".

// CC
Citera
2026-05-12, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Nej, hon tog INTE livet av sig för att du gjorde slut. Om du tror det, sök upp en psykolog som talar vett med dig och sluta upp med att se dig själv som ett "offer".

// CC

Man får tänka precis som hon sa. Tack för att TS gav henne något hon tyckte var värt att leva för. Inte alla som har något sådant, men lever ändå. Tyck synd om dem istället.
Citera
2026-05-12, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osthyvel86
Jag och min tjej hade inte varit tillsammans länge när jag gjorde slut. Det hade visat sig att hon hade ett drogmissbruk som jag försökta få henne att sluta med, men det var svårt. Hon sluta i alla fall med det hårdaste. Det visade sig också att hon hörde röster som sa åt henne att göra saker, och till slut var jag bara tillsammans med henne för att jag tyckte synd om henne. Nån gång mådde hon också så dåligt att hon gick ut för att hoppa framför ett tåg men lyckade övertala henne att gå hem. Till sist orkade jag inte med allt och jag försökte göra slut på så odramatiskt och milt sätt som möjligt, och hon blev svinledsen och tog massa tjack hon sa att hon hade slängt. Efter det kom hennes kompisar, och den första chocken verkade ha lagt sig. Några timmar senare skriver hon till mig och tackar mig för att jag fick henne att leva lite till, men att hon inte orkar mer nu. Jag svarade att hon skulle tänka på det och att hon har så mycket kvar att leva för, och att hon har familj och vänner som älskar henne. Hon svarade att hon inte har nån anledning att leva och att hon inte brydde sig hur mycket hennes familj skulle gråta. Att det är över nu och att ingen kunde stoppa henne. "Ha det bra nu". Det var det sista hon skrev.

jaha,, då ringer du poilisen
Citera
2026-05-12, 23:37
Avslutad
Hon tog livet på sig på grund av narkotika, inte på grund av dig.
Citera
2026-05-12, 23:40
Medlem
osthyvel86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Inget du kunde göra åt det. Du gjorde rentav mer än de flesta hade orkat.

Hur mår du?
Tänker lite samma men ville få ut det bara, mår helt okej. Tack att du frågar
Citera
2026-05-12, 23:41
Medlem
osthyvel86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Det viktigaste här är att få stöd för dig

Kontakta grupper som https://spes.se/ för att hitta grupper eller stödsamtal.

Jag och andra kan berätta att det här inte på nåt sätt är på dig, det är inget du har skuld i - men det kan kännas som tomma ord och det är viktigt, enormt viktigt, för dig att komma i kontakt med grupper där man faktiskt vet vad man pratar om.
För mig löser det sig nog, men ska kolla in ändå. Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in