2026-05-13, 18:50
Medlem
jtds avatar
Jag förstår din frustration, jag har varit i liknade sits. Jag satt med fulla restriktioner i 6 månader, blev friad för brottet som jag häktats för, dömd för ett annat brott man kunde påvisa efter utredning och det blir minst sagt du mot alla dina demoner där inne, särskilt med restriktioner. Sverige har kritiserats av Europarådet samt FN (Kritiken har främst kommit från FN:s kommitté mot tortyr) i tiotals år, gång på gång, för våra låga krav på häktning (i praktiken fungerar det såhär: vill åklagaren ha dig häktad så är du häktad) och avsevärt längre tider man sitter än andra EU länder, för att inte tala om restriktionernas karaktär, där du med vissa restriktioner mer eller mindre inte kan ha kontakt med någon alls i omvärlden förutom personalen på häktet och ett 30 minuter samtal som bandas (jag fick mitt första efter över 2 månader) i veckan. Givetvis kan du skicka och ta emot brev som dock ska godkänns och scannas av åklagaren, som därför i vissa fall kan ta flera veckor innan det når destination. Du bör också kunna någons adress i huvudet sedan tidigare för att skicka brev, och nummer för att söka om tillstånd att ringa. Kan du inte dessa så är det "too bad for you" (på papper, du kan ha en hjälpsam advokat).

Det sätter spår i mångas liv, för resten av dem, det har definitivt ärrat mig i alla fall, men jag tror att tanken är god i grunden teoretiskt vis, det blir ju dock indirekt som att man är skyldig tills att oskuld bevisats, istället för tvärt om. Det har väl för och nackdelar, som allt annat, oavsett påstått brott.

Lite information om internationell kritik:
I forskningssammanställningar som citerar CAT:s rapport, så är man mycket orolig för suicid (lyckade, samt försök till självmord, vid längre häktning, där statistik är mycket högre än snittet i världen).

Europarådets tortyrkommitté (CPT) har varit särskilt hård mot Sveriges användning av restriktioner och isolering och har framfört hård kritik i många år. Kommittén kritiserar även Sverige och beskriver isoleringen (restriktionerna), som i vissa fall kan pågå i år, som tortyr, då man under tiden inte får någon mänsklig kontakt.

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/14624745241296537?
https://unric.org/sv/kommitten-mot-tortyr-uppmanar-sverige-att-begransa-isolering-i-fangelser/
https://www.ohchr.org/en/hr-bodies/upr/se-index?
Senast redigerad av jtd 2026-05-13 kl. 18:54.
Citera
2026-05-13, 18:52
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Tror inte på TS historia. Han kan nog ha andra motiv att skapa en tråd som denna.

Varför skulle han ljuga om det? Det kan mycket väl stämma. Jag hörde från en som arbetetade med sexaulbrottlingar att psykologerna ansåg att cirka 20-30% av de dömda var feldömda. I den kategorin hittar du både oskyldiga och folk som skulle dömts för misshandel eller sexuellt utnyttjande som fått våldtäkt i domen.

Men 20-30% är ju en oerhört hög siffra. Sverige har blivit så feministiskt så att landet inte är rättssäkert längre . Hundratals och till och med tusentals män kan ha dömts oskyldigt eller felaktigt genom åren.
Citera
2026-05-13, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jo... det finns några av dom på sistonde.

Det finns så många oskyldig män på Flashback, hur många tror på det?
Citera
2026-05-13, 18:59
Medlem
För det första det låter helt otroligt. Man måste väl ha grunder för att någon ska sitta så länge utan bevis.

Du kan väl få skadestånd för detta om en våldtäktsman får 800.000kr så kan du nog få en slant också.
Citera
2026-05-13, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Om hon är narkoman, så är hon väl mindre trovärdig.
Men varför just anmäla dig?
Verkar du vara någon med mycket pengar?

Inte per automatik mindre trovärdig. Det kan också ligga TS till last att hon är "på glid", "extra sårbar", och detta kan han misstänkas ha utnyttjat.

Det finns tyvärr många exempel, har själv råkat ut för Farbror blås lögnaktighet.
Senast redigerad av christerst 2026-05-13 kl. 19:11.
Citera
2026-05-13, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
För det första det låter helt otroligt. Man måste väl ha grunder för att någon ska sitta så länge utan bevis.

Svar nej.
Alla män bör se dessa videos:

https://www.youtube.com/watch?v=2d_t1l64pRM

https://www.youtube.com/watch?v=diB2qErlVK8
Citera
2026-05-13, 19:11
Medlem
Belters avatar
Citat:
Tror inte på TS historia. Han kan nog ha andra motiv att skapa en tråd som denna.
Klart att han har. Det här är lögn, från början till slut.
Citera
2026-05-13, 19:28
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Klart att han har. Det här är lögn, från början till slut.

Oavsett om det är lögn eller ej - ingenting han skrivit har ju på något sätt varit icke möjligt att kunna ske.

Allt han skrivit är ju fullt möjligt att kunna ske och har säkerligen hänt redan många gånger, så det är ju inget anmärkningsvärt överhuvudtaget.
Citera
2026-05-13, 19:39
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuckerkorn
Var försiktiga därute! Man kan bli häktad i flera månader misstänkt för våldtäkt och sedan åtalad även fast du inte ens haft samlag eller ens gjort något sexuellt med/mot personen!

Detta hände nämligen mig när jag träffade en kvinna som var hemma hos mig.

Jag tror dessutom att jag hade KUNNAT bli dömd om inte min försvarare hade lyckats få fram viktig information till huvudförhandlingen.

Målsäganden var "trovärdig", "grät" och fick "panikångest" under första rättegångsdagen så att första rättegångsdagen fick skjutas upp. Jag som hade sett fram emot att det skulle börja så fick jag sitta häktad ännu längre bara på grund av "stackars" målsäganden.

Det fanns inte ens DNA från mig någonstans på eller i målsäganden, inga skador etc. Aldrig varit i belastningsregistret tidigare etc. Ändå frihetsberövad i över två månader.

Tänk om man hade dömts? Skadestånd för frihetsberövandet, visst.. Men det är en ganska klen summa och kompenserar inte direkt mot den enorma chock, panik och ångest man satt med i över två månader och chocken att för första gången i sitt liv bli gripen, detta när man ligger och sover i sängen, bli körd till en arrest, klä av sig naken, sätta på sig kriminalvårdens kläder, och för första gången i sitt liv bli frihetsberövad.

Att få sitta flera veckor utan ens en TV att titta på pga överbelastat häkte. Inte ens få se solljus. Gå runt på "promenad" i en liten fyrkantig instängd bunker.

Det värsta är nog att inte ha en aning om NÄR man kommer komma ut därifrån, OM man kommer bli dömd eller inte för något man inte ens har gjort!

Hoppet försvinner mer och mer för varje dag som går och för varje gång man för beskedet att åklagaren vill att man ska sitta fortsatt häktad bli man mer och mer nedbruten.

Några tankar eller frågor om detta? Har någon här på Flashback någon gång suttit oskyldigt frihetsberövad eller till och med blivit oskyldigt dömd för våldtäkt?

Vilka var de bevis som de tyckte räckte för häktning då?

Sverige är inte en rättsstat. Vem som hamnar i häkte avgörs av vilken "grupp" man tillhör, och vilka "grupperna" ska vara avgörs av marxismens så kallade makt-"analys" som i själva verket inte alls är någon analys utan ideologi och inlärda fördomar. En av grupperna är kön och då ska man hata män, enligt denna "värdegrund". Det är därför män kan häktas på lösa grunder medan kvinnor inte skulle häktas på lika lösa grunder. Det är därför som kvinnor får högre nyföretagarstöd än män. Olikhet inför lagen är på pappret olagligt men är samtidigt realitet. Som sagt - Sverige är inte en rättsstat längre. Polisen som skulle spela en så viktig roll, har blivit folkets fiender.
Citera
2026-05-13, 19:43
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuckerkorn
Några tankar eller frågor om detta? Har någon här på Flashback någon gång suttit oskyldigt frihetsberövad eller till och med blivit oskyldigt dömd för våldtäkt?

Finns nog många som råkat ut för liknande situationer men som inte kan vara öppna med det utan risk att identifieras. Försvarsadvokatens råd är att INTE gå ut med dessa saker även om man är oskyldig, eftersom rykten ändå kan uppstå genom den s k "viskleken".

Även om kontot är anonymt (såtillvida att få här heter sitt juridiska namn) vill man inte att det man outar sig med ska kopplas ihop med det andra man skrivit på Flashback genom åren, för då går det ofta ändå att koppla till personen ifall kombinationen är någorlunda unik.

Man hade kunnat starta ett speciellt konto enbart för att svara på din fråga, men det är väl fortfarande så att man måste vänta 10 dagar eller något sådant när man startar nytt konto här? Det orkar iallafall inte jag.
Citera
2026-05-13, 19:46
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Har du inget mer att berätta?
Varför skulle hon ljuga?

Ge litet detaljer.
Tjejer är så. Penisavund kallas det. Man vill hämnas på män och då vet man att kvinnliga tårar går hem hos de flesta.
Citera
2026-05-13, 19:52
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Jo det får man.
För varje dag man hålls frihetsberövad om det är längre än 24timmar har man rätt till ersättning för lidande om man sedan inte blir åtalad eller frikänns.
Utöver det har man rätt till ersättning för ekonomisk skada, som t.ex. förlorad arbetsinkomst.

Ersättningen man har rätt till för lidande följer en fast tabell.
1:a månaden 30 000kr.
2:a månaden fram till och med månad 6 ger 20 000kr/månad.

En person som blir häktat i 2månader och sedan släpps eller frikänns har alltså då rätt till 50 000kr i skadestånd för lidandet det innebär att sitta frihetsberövad.
Utöver det har man rätt till ersättning för ekonomisk skada, t.ex. förlorad arbetsinkomst.

Källa.
https://www.jk.se/skadestaand/frihetsberoevande/
Inte om häktning inte är uppenbart felaktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in