2026-05-13, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Finns många exempel, ex elefanten minns länge vem den fick hjälp av, genom det brukar den ströva till platsen där den blev räddad o visa upp sina ungar, likande med kråkor, hjälper man en sådan brukar den börja samla saker den lämnar där den via ansiktet känner igen vem det var som hjälpte den, valar har vi sett vra tacksamma när dykare hjälpt dessa.

Kråkfåglar är väldigt intelligenta, de kan ju tom "hold a grudge" samt skvallra till hela flocken att den här personen gillar vi inte. Om kråkorna lyfter vingarna och gungar så vet du att du är dömd för livet och att de hatar dig. Och det går i generationer.
Citera
2026-05-13, 15:47
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
om jag räddar ett vild djur från att dö, skulle den känna tacksamhet eller skulle den döda mig när jag hjälper den loss?

Nej det kan de inte, ett önsketänkande från mänskligheten.
Citera
2026-05-13, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Knappast småfåglar i alla fall, de har fått mat hela vintern - det har inte hindrat dem från att skita ned något alldeles oerhört.
Där handlar det nog mer om att de inte ser problemet.

Krokodilen var lite oväntad. Jag visste inte att de kunde vara så sociala. Fåglar och däggdjur kan definitivt båda känna hat och tacksamhet. Inte så att man kan förutsätta att ett djur man räddar inser att det är det man gör, men det händer.
Senast redigerad av Xenonen 2026-05-13 kl. 16:37.
Citera
2026-05-13, 16:37
Medlem
cacas avatar
Citat:
om jag räddar ett vild djur från att dö, skulle den känna tacksamhet eller skulle den döda mig när jag hjälper den loss?
De försöker garanterat fly/skydda sig.
Försökte hjälpa en älg jävel som gått genom isen. 4 hjulning och vinsch mm men varje ggr man försökte få under stroppar på älgen försökte den bita.
Vart stek i frysen istället av den….
Citera
2026-05-13, 16:53
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Där handlar det nog mer om att de inte ser problemet.

Krokodilen var lite oväntad. Jag visste inte att de kunde vara så sociala. Fåglar och däggdjur kan definitivt båda känna hat och tacksamhet. Inte så att man kan förutsätta att ett djur man räddar inser att det är det man gör, men det händer.

Det verkar ju som att historien om krokodilen stämmer, hittar i alla fall inga uppgifter om motsatsen. Gilberto kanske höll den mätt. Annars finns ju även en hel del historier om motsatsen när det gäller djur som är drivna av sin instinkt, men även andra som grizzlies, tigrar och även elefanter som dödar sina långsida skötare.
Citera
2026-05-13, 17:16
Avstängd
Citat:

Ja.
Ett vilt djur förstår om du hjälper detta.
Kanske inte om du har en generell hippieattityd, men om du faktiskt hjälper denne.
Citera
2026-05-13, 17:37
Medlem
Kråkfåglar är mycket intełligenta och känner igen ansikten, har man hjälpt en kråka kan den berätta för sin flock att du är snäłl när den ser dig.

Fåglar kan också hjälpa oss. När jag var 3 år var familjen på semester i en stuga långt från civilisationen. Tack vare att fåglarna började väsnas väldigt så undrade föräldrarna varför och fick syn på en fet huggorm ringlandes rakt mot mig. Min far fick fatt i en grov gren och slog ihjäl ormen. Så jag kan känna tacksamhet att fåglarna larmade.
Citera
2026-05-13, 17:47
Medlem
kyrkstockens avatar
Ts frågar om vilda djur generellt kan känna tacksamhet. Ja, det vet vi att de kan. du kan hitta exempel på tuben.

Sedan frågar han om ett specifikt djur som han räddar skulle känna tacksamhet.

Hur skall vi veta hur just det individuella djuret skulle reagera?

Är det bara jag som ser sådana här logiska hopp dagarna i ända?
Citera
2026-05-13, 19:01
Medlem
pn222jws avatar
En liten skogsmus hade fastnat i mitt hus en sommar. Den var instängd, den var mycket rädd - det var under ett sorts lock på ett fat - men jag bar ut den på tomten. När jag satte ner den och öppnade så att den kom fri gick den några decimeter. Sedan stannade den upp och vände på huvudet och såg mig i ögonen några sekunder som för att säga tack... sen sprang den vidare mot friheten i skogen.
Citera
2026-05-13, 19:59
Medlem
Överlevnadsinstinkt är allt. En rävsax, fångstnät eller fälla är ett angrepp. Sällan att ett fångat djur skulle se dig som en räddare i nöden.
Möjligen att de av utmattning skulle spela döda medans du klipper loss, men du är också en angripare.
Har ett rovdjur fri flyktväg väljer dom det, står du i vägen blir du riven eller biten.

Allt är inte sant i barnfilmernas värld.
Citera
2026-05-13, 20:00
Medlem
Citat:
Ja, om man hjälper dem så känner de tacksamhet.
Men det gäller inte araber och afrikaner, de är över djur men under tacksamhet när man låtit dem hit. 🙅
Citera
2026-05-13, 20:02
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badsituation
Överlevnadsinstinkt är allt. En rävsax, fångstnät eller fälla är ett angrepp. Sällan att ett fångat djur skulle se dig som en räddare i nöden.
Möjligen att de av utmattning skulle spela döda medans du klipper loss, men du är också en angripare.
Har ett rovdjur fri flyktväg väljer dom det, står du i vägen blir du riven eller biten.

Allt är inte sant i barnfilmernas värld.

Nej djur visar tacksamhet men detta gäller inte i högre grad just stora rovdjur - då stämmer det du säger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in