2026-05-13, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Nej djur visar tacksamhet men detta gäller inte i högre grad just stora rovdjur - då stämmer det du säger
Du menar firren som just blivit isläppt i plurret efter att ha fotograferats flera minuter med dig i båten, ligger kvar vid ytan och tackar dig? Eller pilfinken som just dammat in i ditt köksfönster ligger och darrar i dina händer av tacksamhet innan den flyger iväg?
Citera
2026-05-13, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
om jag räddar ett vild djur från att dö, skulle den känna tacksamhet eller skulle den döda mig när jag hjälper den loss?

Rovdjuret vet inte dina avsikter och varför du är där
Den försvarar bara sitt revir och går på instinkt
Det kan räcka med ett pyttelitet leende
För att djuret ska se dina tänder och uppfatta dig som hotfull
Citera
2026-05-13, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badsituation
Överlevnadsinstinkt är allt. En rävsax, fångstnät eller fälla är ett angrepp. Sällan att ett fångat djur skulle se dig som en räddare i nöden.
Möjligen att de av utmattning skulle spela döda medans du klipper loss, men du är också en angripare.
Har ett rovdjur fri flyktväg väljer dom det, står du i vägen blir du riven eller biten.
Det finns exempel på valar som fastnat i fisknät som simmat fram till dykare för att bli friklippta. Ingen aning om hur de kom fram till att det är en smart lösning. De kanske ser oss som någon sorts stora putsarfiskar?

Jag läste även om en dykare som filmade en knölval(?) som plötsligt började bete sig aggressivt och putta på henne. Hon hann bli livrädd, men märkte efter ett tag att det simmande en stor haj under dem som, får man anta, valen försökte varna/skydda henne ifrån.
Citera
2026-05-13, 20:44
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
om jag räddar ett vild djur från att dö, skulle den känna tacksamhet eller skulle den döda mig när jag hjälper den loss?

Ibland verkar det så, det vet ju de som har husdjur. Det är förstås inte samma intellektuella moralfilosofi som människor har, men de känner en valpig lojalitet till den som agerar moderligt.
Citera
2026-05-13, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det finns exempel på valar som fastnat i fisknät som simmat fram till dykare för att bli friklippta. Ingen aning om hur de kom fram till att det är en smart lösning. De kanske ser oss som någon sorts stora putsarfiskar?

Jag läste även om en dykare som filmade en knölval(?) som plötsligt började bete sig aggressivt och putta på henne. Hon hann bli livrädd, men märkte efter ett tag att det simmande en stor haj under dem som, får man anta, valen försökte varna/skydda henne ifrån.
Valar kan ju instinktivt ha respekt för hot i sitt habitat, som haj, och därmed söka sig till andra mer fredliga individer.
Eller knölvalen såg direkt att det var en japan, men med en nikon och inte en harpun och en valtrålare vid ytan. Så av tacksamhet skyddade valen en vilt främmande varelse.

I fablernas värld, i fablernas vääärld!
Citera
2026-05-13, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badsituation
Valar kan ju instinktivt ha respekt för hot i sitt habitat, som haj, och därmed söka sig till andra mer fredliga individer.
Valen var för stor för att själv vara hotad, men valar kan även skydda mindre delfiner.

Varför skulle vi vara helt unika i att (när vi känner för det) hjälpa djur av andra arter? Det är kanske en bieffekt av vår instinkt att skydda barn?
Citera
2026-05-13, 21:29
Medlem
Citat:
Valen var för stor för att själv vara hotad, men valar kan även skydda mindre delfiner.

Varför skulle vi vara helt unika i att (när vi känner för det) hjälpa djur av andra arter? Det är kanske en bieffekt av vår instinkt att skydda barn?
Jag tror det stämmer, och att det inte är en bieffekt. Man hjälper andra arter, för att de behöver det. Och slutligen för att universum kallar på oss för att göra det. 🥰
Citera
2026-05-13, 21:34
Medlem
Citat:

Det finns inget konstigt med att djur ger varningar när faran hotar.
Det gör gaseller och zebror på savannen när lejonen kommer och det gör skatorna i min trädgård när grannens feta katt strövar förbi.
Alla lär sig tyda signalerna, och den som inte fattar blir offer.

Jag har en stark aning om att "din" val gjorde en nedärvd manöver för att hajen kommer, utan nån som helst tacksamhetsskuld till en människa i grodmansdräkt.
Citera
2026-05-13, 21:45
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Vissa djur kan nog det tror jag. Intelligenta djur som t.ex. delfiner och elefanter.

Blev förvånad över den där historien om krokodilen som någon nämnde i tråden. Krokodiler är tydligen rätt intelligenta från det jag läst, men samtidigt tycker jag att den borde ha sett gubben som föda snarare än som en vän. Anmärkningsvärt tycker jag!
Citera
2026-05-13, 22:40
Medlem
systems avatar
Min morfar räddade en ekorre på 1970-talet. Jag har inte detaljerna om vad som hände, men den var med honom väldigt tam och trevlig. Jag var ett litet barn då och jag minns att den satt vid honom och klättrade på honom många år efteråt. Oss andra var den skyggare mot.
Citera
2026-05-13, 23:39
Medlem
LeeVans avatar
Ja absolut, men tillit måste byggas.. Det räcker inte med en enskild händelse för att deras historiskt farligaste fiende skall tolkas vara deras vän.

Djur har dock ofta bättre minne än människan.

En Svan som vid ett tillfälle feltolkades mig, glömde det aldrig. Efter den enda händelsen kände den igen mig året efter på 500 meters avstånd - och kom för att anfalla mig.

Edlt: Det var vid ett motionsspår, så mycket människor. Det var bara mig den gjorde utfall mot.
Senast redigerad av LeeVan 2026-05-13 kl. 23:58.
Citera
2026-05-13, 23:47
Medlem
KapitalismKnullads avatar
Citat:

Det beror nog på vilket djur. Vissa kanske skulle förstå gesten, andra kanske gå på instinkt och angripa dig.
Skulle kanske passa mig för att hjälpa ett djur på ett osäkert sätt som lätt kan döda mig.
Är detta en aktuell situation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in