Igår, 14:03
Medlem
om jag räddar ett vild djur från att dö, skulle den känna tacksamhet eller skulle den döda mig när jag hjälper den loss?
Citera
Igår, 14:11
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Ingen aning. Men jag vill tro att dom känner det.
Citera
Igår, 14:18
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Sedan är det kanske så att djur likt människor är olika individer.
Det kanske skiljer mer på olika lejon än olika människor när det kommer till intelligens och känslor och sådant.
Citera
Igår, 14:20
Medlem
Glostrups avatar
Vilda djur, nej. Halvt domesticerade djur, kanske. Domesticerade djur, delvis. Olika djur olika mycket; rovdjur mindre och herbivora flockdjur mer.

Killgissar jag.
Citera
Igår, 14:22
Medlem
Det tror jag absolut, finns ju vilda djur som sökt upp människor för att få hjälp och det måste ju va inlärt. Tror det finns nån form av empati i djur annars hade de vart helt orädda.
Citera
Igår, 14:27
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
om jag räddar ett vild djur från att dö, skulle den känna tacksamhet eller skulle den döda mig när jag hjälper den loss?

"Historien om en man som räddade en skottskadad krokodil handlar om fiskaren Gilberto "Chito" Shedden i Costa Rica.Här är huvudpunkterna i den kända historien:Räddningen: Chito hittade en stor krokodil (senare kallad Pocho) döende vid floden Reventazóns strand efter att den blivit skjuten i huvudet av en bonde.Vård i 6 månader: Chito tog hand om krokodilen, gav den mat, medicin och kärlek under ett halvår tills den var återställd.Unik vänskap: Pocho blev tam och utvecklade en unik vänskap med Chito, och de simmade och lekte tillsammans i över 20 år.Avslut: Pocho dog av naturliga orsaker 2011, och historien om dem är känd över hela världen.Detta är ett unikt fall där en vild krokodil (av arten Amerikansk krokodil) visade tillit mot en människa efter att ha blivit räddad."

Så nog kan djur känna tacksamhet.
Citera
Igår, 14:31
Medlem
Finns många exempel, ex elefanten minns länge vem den fick hjälp av, genom det brukar den ströva till platsen där den blev räddad o visa upp sina ungar, likande med kråkor, hjälper man en sådan brukar den börja samla saker den lämnar där den via ansiktet känner igen vem det var som hjälpte den, valar har vi sett vra tacksamma när dykare hjälpt dessa.
Citera
Igår, 14:32
Medlem
Klandalfs avatar
Definera "tacksamhet".

Reciprocitet?

Kråkor tackar om man ger dem mat genom att de lämnar små metallbitar de hittar utanför fönstret/på verandan
Citera
Igår, 14:43
Medlem
Man ska helst inte lägga sig i naturen och dens gång.
Det skadar oftast mer än det hjälper.
Citera
Igår, 14:43
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
"Historien om en man som räddade en skottskadad krokodil handlar om fiskaren Gilberto "Chito" Shedden i Costa Rica.Här är huvudpunkterna i den kända historien:Räddningen: Chito hittade en stor krokodil (senare kallad Pocho) döende vid floden Reventazóns strand efter att den blivit skjuten i huvudet av en bonde.Vård i 6 månader: Chito tog hand om krokodilen, gav den mat, medicin och kärlek under ett halvår tills den var återställd.Unik vänskap: Pocho blev tam och utvecklade en unik vänskap med Chito, och de simmade och lekte tillsammans i över 20 år.Avslut: Pocho dog av naturliga orsaker 2011, och historien om dem är känd över hela världen.Detta är ett unikt fall där en vild krokodil (av arten Amerikansk krokodil) visade tillit mot en människa efter att ha blivit räddad."

Så nog kan djur känna tacksamhet.
Ååh vilken underbar historia 😍😀
Citera
Igår, 15:18
Medlem
448s avatar
Djur bondar fett med folk som hjälp - glömmer aldrig
Citera
Igår, 15:28
Medlem
TheJesuits avatar
Knappast småfåglar i alla fall, de har fått mat hela vintern - det har inte hindrat dem från att skita ned något alldeles oerhört.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in