2026-05-13, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det har du såklart rätt i men det är också det som är problemet. Det finns inget annat land i världen där det är så stigmatiserande att ertappas med att ha knarkat. Denna oförlåtliga dödssynd att som vuxen inta ett ämne som staten bestämt är olagligt. Rattfyllan, som jag anser är där fokus ska ligga, blir sekundär och överskuggas helt av ”missbrukar-Katja” som intagit både ladd, E och amfetamin senaste året.

Jag förstår att det är lockande att driva med en gammal rejvsnut som nu trampat i klaveret men grundproblemet är fortfarande Sveriges lagar kring vissa substanser som är helt bisarra. Jag klandrar inte Katja för att hon spelar dum och kommer med dåliga bortförklaringar. Att låtsas ångra sig och ”gråta ut” i media har vi sett kändisar göra hundra gånger och det är lika patetiskt varje gång.

Jag längtar efter den dagen då nån kändis bara kan stå för sitt festknarkande fullt ut och vägrar spela med i cirkusen. Men det får man väl inte säga i det här jävla landet.

Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
https://m.youtube.com/watch?v=wZlkB_-es8k

Nisse Hallberg gör det ganska bra. Men i övrigt vore det kul om någon erkände och bad om ursäkt.

Visst och det säger en del. Men Katja ska inte behöva be om ursäkt bara som individ ansvaret är bredare än så.

Det är rimligt att rikta kritik mot Polismyndigheten som utbildade och anställde henne trots bristande lämplighet och ytterst mot den politiska ledningen. Ansvariga som den fete på Justitiedepartementet och statsministern bör ta ansvar och bemöta detta öppet inför allmänheten.
Senast redigerad av Bokki89 2026-05-13 kl. 12:14.
Citera
2026-05-13, 12:08
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Skrolla ner en bit i den artikeln:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-vackte-katja-nyberg-polisens-misstankar-berattar-om-livlig-fest

Tack, bekräftat efterbliven tjackpundare med mina snällaste ord.
Citera
2026-05-13, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Visst är det underhållande, men det är också allvarligt. Det här har skadat förtroendet för en hel yrkeskår med över 40 000 anställda och Katja framstår som helt obekymrad.

Man kan inte skada förtroende för en yrkeskår som inte har något till att börja med. Och SD kommer nog segla vidare. De har blivit som MAGA och bryr sig inte om sida företrädaren uppenbara fusk och olagligheter.
Citera
2026-05-13, 12:10
Medlem
Spider-Girls avatar
Den här är ju skrämmande aktuell nu 🤣

https://www.facebook.com/watch/?v=1164668014162634&vanity=SVTHumor
Citera
2026-05-13, 12:10
Medlem
Citat:
https://www.sverigesradio.se/artikel/pillade-i-sin-vaska-i-arresten-sen-hittades-kokainet

Får man ha med sig väska i arresten? Och försöker artikeln säga att kokain intogs i arresten? Är inte detta ett scoop i sig i sådana fall? Eller har jag missat något?

Det undrar jag med vad, får man ha med. I finska arresten, så får man lämna över allt förutom byxor och t-shirt. Bälte klockor allt
Citera
2026-05-13, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePrivacyTerms
Man kan inte skada förtroende för en yrkeskår som inte har något till att börja med. Och SD kommer nog segla vidare. De har blivit som MAGA och bryr sig inte om sida företrädaren uppenbara fusk och olagligheter.

Det där är en rätt verklighetsfrånvänd bild. Förtroendet för polisen finns visst och det är just därför sådana här skandaler slår hårt en enskild person drar med sig hela kåren och att SD bara skulle segla vidare är önsketänkande. När deras egen profil i rättsfrågor åker dit rasar trovärdigheten i lag och ordning direkt. Det här har snarare gett Magdalena Andersson ovärderlig hjälp från oväntat håll.
Citera
2026-05-13, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Det är tvärtom det här påverkade SD. Katja stoppades av polis i december och prover visade narkotika och alkohol i blodet. Det ledde till att hennes körkort drogs in och att hon lämnade både partiet och riksdagsgruppen. När en tidigare polis och profil i rättsfrågor hamnar i en sådan situation skadar det partiets bild av lag och ordning. Därför får ett sådant avhopp och negativ uppmärksamhet effekt. När hon dessutom tog avstånd från partiet och blev politisk vilde är det en tydlig förlust för SD.
Det gynnar i stället Magdalena Andersson och det vet både Kristersson Åkesson Busch och Mohammed på den borgerliga sidan.

hon var med i partiet fram till 22 mars, och blev alltså inte petad, hon avgick själv.
fyra månader efter rattfyllan.

helt obegripligt hur partiet hanterat detta och att dom fortsatte låta henne sitta och ljuga vidare i sina medier. men har man personliga relationer med partiledningen får man tydligen bete sig hur man vill
Citera
2026-05-13, 12:36
Medlem
Citat:
https://www.sverigesradio.se/artikel/pillade-i-sin-vaska-i-arresten-sen-hittades-kokainet

Får man ha med sig väska i arresten? Och försöker artikeln säga att kokain intogs i arresten? Är inte detta ett scoop i sig i sådana fall? Eller har jag missat något?

Visst borde det vara ett scoop, har det ens hänt någon annan att man fått ta med sig väskan pga att man har ansiktsvatten i den, celllen är väl ingen hudvårdssalong, hon kunde lika gärna haft en kniv i den
Citera
2026-05-13, 12:37
Medlem
Hej,

Skummat igenom tråden, mem ska erkänna att jag inte orkat läsa alla inlägg😬

Jag blir intresserad av vem Katja är ”som person”, dvs hur ser hennes liv ut i dagsläget samt fram till denna händelse? Hur lever hon? Har hon barn, make/sambo? Hur ser hennes boendeförhållanden ut? Finns det någon tidigare vän/bekant/kollega eller dylikt som har uttalat sig om hur hon fungerar/agerar i vardagen? Vad har hon för fritidsintressen? Vad är det för fest(-er) hon går på?

Att hon har lätt till lögnen har jag förstått, men finns det någon som kan kommentera hur hon framstår till dagligdags?

Ska naturligtvis nämnas att jag tycker att hela fadäsen är fruktansvärd. Alltså i den bemärkelsen att hon har sig själv att skylla.

Väl mött.
Citera
2026-05-13, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankamin
Det är inte olagligt för vildar att rösta som dom vill. Inte heller är det olagligt att rösta mot sitt parti även om man förmodligen blir illa omtyckt av partiledningen. Många i riksdagen har ju sagt att det i praktiken är ledningen som bestämmer.

Att SD inte höll sig till överenskommelsen om kvittning är ju däremot anmärkningsvärt. Har dom nu kastat ut sina medlemmar så får dom väl skylla sig själva när dom saknar majoritet.

Sen får man faktiskt köra bil med under 0.2 promille och någon aktiv substans av narkotika har inte påvisats så varför drog dom lappen från början? Normalt när man blåser i testaren på plats får man negativt om det ligger under 0.2 och då skulle de inte gått vidare. Jag försvarar i sig inte KN, men är man under 0.2 så ska man få behålla körkortet.

Ja du lyfter en intressant fråga här, nämligen den om hur polisen kunde se så många tecken på fylla och droger, när hon hade så låga nivåer och ingen aktiv drog i kroppen!?

Därtill har den civilist som kom till platsen först klart och tydligt sagt att Katja INTE luktade alkohol, och att det var hans bedömning att hennes beteende berodde på chock, vilket är helt rimligt efter en sådan smäll.

Nog för att Katja är vane-knarkare, men poliserna påstår sig ha sett och känt en hel del mer än vad omständigheterna tycks medge, inklusive ett oberoende vittne.
Citera
2026-05-13, 12:46
Medlem
Hon drev tydligen en privat detektivbyrå och utnyttjade polisens register.

Hon måste vara kliniskt galen.

För att vara över 55 år ser hon ju jävligt bra ut. Hon borde ju kunna öppna ett OnlyFanskonto och hennes son spelar tydligen i NHL.
Senast redigerad av PerAlbinErlander 2026-05-13 kl. 12:50.
Citera
2026-05-13, 12:48
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Absolut! Jag är en stark anhängare av hårdare straff vad gäller rattfylla. Det är där tyngdpunkten av kritiken ska ligga mot Katja enligt mig.

Det är en inte helt orimlig åsikt.

Och om man bara kan sköta sitt jobb, så är det väl så att många ska skita i vad man gör.

Ändå tycker jag att det borde vara tester på politiker, men att de som då visar sig ha uppenbara problem, eller uppträder påverkade i riksdagen, borde få hjälp, snarare än straff, för så är det väl med alkohol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in