2026-05-12, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faceback
Skulle du också bryta ihop om din partner föreslog att han skulle överraska dig med en elefankalsong?
Psyksjuk!

Fast nu förringar du ju händelseförloppet ganska ordentligt. Allting har ju en tid och en plats, och särskilt när det gäller sexskämt så är ju tajmingen väldigt viktig. Man får väl läsa rummet lite ibland. Mitt i en pågående konflikt, som dessutom handlar om att han måste tagga ner med sina infantila sexskämt, är det kanske inte läge att double down med ännu fler.

Ja, hon verkar väl väldigt känslig och lite torr, men han verkar ju rätt ettrig och barnslig med alla sina kommentarer och skämt. Det är ju också viktigt att kunna vara allvarlig och vuxen ibland, och inte bara busa bort allting. Han kunde ju knappt pussas ordentligt utan att göra någon konstig blåsning eller vad det nu var.

Framför allt tycker jag SVT visade alldeles för mycket av deras konflikt, det var verkligen skämskudde deluxe. Jag vet inte om hela Sverige måste sitta och ta del av exakt vilka ord han använde.

Vad gäller dom andra paren så ser det lite vanskligt ut över hela brädet.

Gotländskan och hennes man har ju helt olika energinivå, vilket tyvärr är ganska problematiskt för en relation. Man måste vilja och orka ungefär lika mycket, annars bränner man ut varandra, alternativt tråkar ut. Att han antingen är på toa eller ligger i sin säng och scrollar på telefonen är väl ett tecken på att han inte orkar med. Bättre att matcha honom med någon som är lika flegmatisk då.

Gayparet är ju också extremt omatchade. Den ena pratar bara konstant om hur jobbigt det är att vara en "äkta" lesbisk när alla andra bara är lite hitte-på-lesbiska. Det blir ju ganska destruktivt i längden. Hon är också väldigt avmätt och tillknäppt, medan den andra är alldeles för klängig och needy. Tyvärr dåliga odds här också.

Han med nagellacket är tyvärr lite för självupptagen i sin dåliga självkänsla. Det är inte klädsamt att börja gråta när man ska ge komplimanger till varandra. Då måste man kunna härbärgera sin självömkan lite och välja ett bättre tillfälle, för annars blir det ett väldigt skevt fokus. Han har också en tendens att hyperkompensera för sitt dåliga självförtroende, vilket vi såg exempel på under bröllopet då han fullkomligen flippade ur med ett långt märkligt tal som mynnade ut i en skriksångsvariant av "Helan går", samt att han begärde att hon skulle ha mer ögonkontakt.
Tjejen är det väl egentligen inget fel på, hon kör ju på bra trots att hon inte direkt är kär, och det är ju fint att hon vill kämpa lite för deras sak.

Men det paret får ändå bättre odds i min bok, framför allt för att dom verkar ha kul ihop.
Citera
2026-05-12, 14:16
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Fast nu förringar du ju händelseförloppet ganska ordentligt. Allting har ju en tid och en plats, och särskilt när det gäller sexskämt så är ju tajmingen väldigt viktig. Man får väl läsa rummet lite ibland. Mitt i en pågående konflikt, som dessutom handlar om att han måste tagga ner med sina infantila sexskämt, är det kanske inte läge att double down med ännu fler.

Ja, hon verkar väl väldigt känslig och lite torr, men han verkar ju rätt ettrig och barnslig med alla sina kommentarer och skämt. Det är ju också viktigt att kunna vara allvarlig och vuxen ibland, och inte bara busa bort allting. Han kunde ju knappt pussas ordentligt utan att göra någon konstig blåsning eller vad det nu var.

Framför allt tycker jag SVT visade alldeles för mycket av deras konflikt, det var verkligen skämskudde deluxe. Jag vet inte om hela Sverige måste sitta och ta del av exakt vilka ord han använde.

Gotländskan och hennes man har ju helt olika energinivå, vilket tyvärr är ganska problematiskt för en relation. Man måste vilja och orka ungefär lika mycket, annars bränner man ut varandra, alternativt tråkar ut. Att han antingen är på toa eller ligger i sin säng och scrollar på telefonen är väl ett tecken på att han inte orkar med. Bättre att matcha honom med någon som är lika flegmatisk då.

Gayparet är ju också extremt omatchade. Den ena pratar bara konstant om hur jobbigt det är att vara en "äkta" lesbisk när alla andra bara är lite hitte-på-lesbiska. Det blir ju ganska destruktivt i längden. Hon är också väldigt avmätt och tillknäppt, medan den andra är alldeles för klängig och needy. Tyvärr dåliga odds här också.

Han med nagellacket är tyvärr lite för självupptagen i sin dåliga självkänsla. Det är inte klädsamt att börja gråta när man ska ge komplimanger till varandra. Då måste man kunna härbärgera sin självömkan lite och välja ett bättre tillfälle, för annars blir det ett väldigt skevt fokus. Han har också en tendens att hyperkompensera för sitt dåliga självförtroende, vilket vi såg exempel på under bröllopet då han fullkomligen flippade ur med ett långt märkligt tal som mynnade ut i en skriksångsvariant av "Helan går", samt att han begärde att hon skulle ha mer ögonkontakt.
Tjejen är det väl egentligen inget fel på, hon kör ju på bra trots att hon inte direkt är kär, och det är ju fint att hon vill kämpa lite för deras sak.

Men det paret får ändå bättre odds i min bok, framför allt för att dom verkar ha kul ihop.

Programmet borde döpas om till "män ber om ursäkt"
Citera
2026-05-12, 14:51
Medlem
Tänkte först va trist med ännu en man som kvaddar ett förhållande med tjatsex, men har ändrat mig lite ang Sebastian och Amanda. Han saknar helt klart empati och taktkänsla, med deras stora problem är brist på attraktion. Han saknar inkänning om när något passar, men hade John och Anna skämtat på samma sätt hade de bara skrattat. Att Sebastian sa "hur har jag förtjänat detta" när Amanda ville slappna av utan bh borde hon ju ta som en komplimang att han uppskattar hennes kropp. Men dessa komplimanger och skämt blir till kränkningar när man inte är på samma nivå i förälskelse.
Citera
2026-05-12, 15:24
Medlem
Facebacks avatar
Citat:

Håller jag absolut inte med om, skämskudden är den enda anledningen till att jag kollar på detta programmet.
Detta var det enda bra hos denna säsongen och SVT klipper bort alldeles för mycket, känns inte äkta längre.

Sen är det bra att exakt var enda ord han använde togs upp, irriterande när paren bråkar eller något har hänt och dom inte delger tittaren vad exakt är det som faktiskt har skett, och lämnar oss till spekulationer när det egentligen är den Svenska kvinnans hysteria som ligger till grund i vanlig ordning.
Citera
2026-05-12, 15:31
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Två gånger i månaden… Hon vet att man måste knulla för att få barn, eller? Barn- och familjelängtan är ju överst på hennes lista, hur kan man då ha så blasé inställning till sex??? Dessa 1-2 gånger skulle ju dessutom behöva tajmas med hennes ägglossning…

Amandas sexintresse är noll. Intressant rekrytering av svt.
Nej. Ta inte saker på orden så. Hon hade brist på attraktion bara men kände sig osäker eller vågar ite vara riktigt rak. Inget annat. Med en annan man hade hade det nog låtit annorlunda. Sebastians omogenhet och dåliga taktkänsla var avtändande
Citera
2026-05-12, 16:18
Medlem
Dinlilladotters avatar
Jag förutspådde att Sebastian skulle göra Amanda illa och det gjorde han. Det är plågsamt att se terapisamtalet, man ser verkligen hur förnedrad och ledsen hon är.
Det är helt ointressant huruvida Amanda är en rolig person eller ej. Det är oavsett inte okej att överskrida hennes gränser. Hon förmedlar att hon inte uppskattar hans sexuella skämt och anspelningar men han lyssnar inte in henne utan fortsätter. Sebastian får gärna tycka att hon är tråkig, men gör slut då. Fortsätt inte gå på trots att hon säger stopp.

Och ärligt, är det så konstigt att man tycker att upprepade sexuella skämt och inviter från en person man känt i cirka en vecka är för mycket? Och att han dessutom är helt tondöv inför hennes signaler och inte ger sig? Som kvinna ligger det nära till hands att faktiskt bli rädd i ett sådant läge. Att så tidigt i en relation visa att man inte respekterar gränser är väldigt oroväckande. Vilka andra gränser kommer han vara beredd att överskrida i framtiden?

Sebastians ursäkter håller dessutom inte. Vilja lätta upp stämningen med ett skämt? Ja absolut! Men kanske inte med ett sexskämt när ni PRECIS pratat om att hon inte uppskattar dina sexskämt?
Visa att du tycker hon är attraktiv och intressant? Jättebra, men det kan väl göras på en himla massa andra sätt än genom sexuella anspelningar?

Sen att folk ska ha det till att han är kul och hon är humorbefriad... Det är snarare människor som är rätt korkade och har dålig humor som tror att stor komik måste innehålla knull och snopp.
Liksom VAD är det roliga? Att en snopp kan se ut som en elefantsnabel? Haha, så tokigt och nytänkande. Tråkiga Amanda som inte uppskattade den stora underhållningen som serverades henne.

Önskar Amanda all lycka i framtiden och för Sebastians del hoppas jag han håller sig borta från kvinnor.
Citera
2026-05-12, 16:21
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:

Vilken bra analys av programmet och samtliga par. Jag håller med till 100%.

Anna och han med gluggen är de enda som jag tror har en liten chans att de iaf fortsätter vara gifta, men jag tror inte de kommer hålla någon längre tid. Jag blev också chockad när han började skrika ”Helan går” 🙈.
Citera
2026-05-12, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThereGoesRabbit
Tittade på gårdagens avsnitt en gång till, och vidhåller att Sebastian och Amanda var en vandrande katastrof.

Men när de pratade med Katarina så brast Amandas fasad, anser jag. Hon har ju varit så lugnt i tonen och supertråkig, men när hon brister ut i den här hysterin och börjar skrika och säga: "Jag ville bara slå honom!" så börjar jag tro att det inte bara är Sebastian som gjort/sagt saker i frånvaro av kamerorna.

Ingen av dem verkar ha varit ens i närheten av tillräckligt stabil för att vara med i den här produktionen.

Håller även med om benämningen: "Experimentet" (som ju också används flitigt i "Love is blind".

I "Bachelor" och "Bachelorette" tjatas begreppet: "Äventyr" på exakt samma sätt.

Jag tycker också det var en överreaktion från hennes sida (även om hennes reaktion och känslor är värda att respekteras!). Det såg ju ut på henne som han begått en våldtäkt. Han verkar vara snäll även om han är tondöv som hon sa. De hade kunnat reda ut det om viljan funnits. Men jag tror hon är en fin person och hoppas hon träffar en omtänksam mogen kille!!
Senast redigerad av honn 2026-05-12 kl. 16:34.
Citera
2026-05-12, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinlilladotter
Att en snopp kan se ut som en elefantsnabel? Haha, så tokigt och nytänkande.
Oj så tokigt det kan bli!
Citera
2026-05-12, 17:35
Medlem
Threedots-deads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Du gillar inte tjejer med självförtroende. Vad säger det om dig.

"Självförtroende" kan lätt glida över i narcissism.
Citera
2026-05-12, 18:21
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hall0nsylt
Fick en annan bild av ”stor god glass”-gate när Sebastian berättade var uttrycket kom ifrån och att de båda skämtat om det. Tycker han målades upp orättvist i programmet. Även om hans skämt var weird verkar ju hon vara bra mycket svårare att ha att göra med.

Kan du utveckla lite mer för oss som inte hört hans sida av argumentet?

Annars får man väl säga samma sak om årets säsong som man gjort om de senaste fem-sex: ”Det här var nog den sämsta säsongen hittills”

Amanda/Sebastian - Total katastrof. Och åtminstone snudd på total katastrof av SVT att dokumentera det på det sätt de gjorde. Vi har mig veterligen inte sett ett enda exempel på Sebastians olämpliga kommentarer, så tittaren får ingen möjlighet alls att bilda sig en någorlunda välgrundad uppfattning av vad som kan ha skett. Kanske är Sebastian en fullständigt tondöv sexgalning som helt skiter i Amandas känslor. Eller så är Amanda Sveriges mest lättkränkta kvinna. Vem vet? Inte jag i alla fall. Paret blir en kanvas att projicera sina egna fördomar om män och kvinnor i motsvarande sits på.

Brudarna - Jag har tyckt (och tycker fortfarande) väldigt bra om Sofie. Hon verkar i allt väsentligt stå med fötterna på jorden, trygg i sig själv. Men hon sjönk en hel del i mina ögon när hon skulle börja läxa upp Emilia om ”hur det är” att vara en ”riktig” lebb. Hon tycks i den situationen inte förstå att hon och Emilia är två riktiga människor och inte avatarer för två olika grupper. Det är fullständigt skit samma om lesbiska kvinnor generellt sett har en tuffare tillvaro än vad ”pansexuella” (vad det nu är) har. Emilia kan likförbannat ha varit med om saker i livet som är långt jobbigare än något Sofie har upplevt.

Jasmine/Henke - Två sköna personer som (misstänker jag) kan vara mer sköna som polare än som partners. Kul att Henke med adhd inte alls hänger med i Jasmines svängar. Det säger lite om hennes tempo. Det år nog få personer som orkar med det i sin livskamrat. Men men, de verkar ha god förståelse för varandra i alla fall. Jag var imponerad av hur Jasmine hanterade Henkes trötthet på midsommarmorgonen. De flesta hade nog stört sig långt mer i hennes situation där.

Anna/John - Anna är min favoritdeltagare i år. Gör det mesta rätt, verkar väldigt klok för sina 28(?) år. En toppentjej. John pendlar mellan en snudd på extrem osäkerhet och en imponerande självsäkerhet - jag tänker på när han stod upp för sig själv mot Annas kompisar. Fullt befogat och samtidigt hanterat på ett väldigt socialt godtagbart sätt. Stora pluspoäng där. Det här paret känns mest svårbedömt. Deras eventuella framgång kommer att hänga på om Anna förmår konvertera sina kompiskänslor till något mer romantiskt.
Senast redigerad av RedX 2026-05-12 kl. 18:24.
Citera
2026-05-12, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Kan du utveckla lite mer för oss som inte hört hans sida av argumentet?

Kolla på "Updejt". Där förklarar både han och producenten det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in