2026-04-16, 12:37
Medlem
Dinlilladotters avatar
Det är alltid en varningssignal när personer ska göra en stor grej av att de brukar vara "för snälla" och är dåliga på att "stå upp för sig själva". Det används ofta som ett sätt att få makten och hålla den andra personen på mattan. Man ska tillåtas sätta agendan och bete sig lite hur man vill och om den andra försöker säga ifrån så tar man upp hur man minsann är så snäll, alldeles FÖR snäll och nu försöker partnern köra över en precis som alla andra gör. Perfekt sätt att få andra att tassa på tå kring en. Blir noll förvånad om Sebastian är svinig mot Amanda men gör sig själv till offret.

Amanda skulle ha en genuint snäll man, som typ Henke. Han verkar både snäll, kul och trygg i sig själv men jag tyckte han försvann fullkomligt tillsammans med tokfia från Gotland. Hon är olidlig i sitt uppmärksamhetssökande. Personer som tycker att de är så himla tOkiGa är de mest platta och förutsägbara. Hennes prank var dessutom bara pinsamt.

Kul att tjejerna initialt verkade nöjda med varandra. Men det känns som att Emilias sexualitet är mer grundat i hennes värderingar och som en del av en identitet, medans det känns som att Sofie mer är en vanlig Svensson som helt enkelt blir kär i tjejer. Men kanske har de en chans om äckelsexologen håller tassarna borta. Lås i kärringen med Dennis och Jannika så kan de sitta och prata äckel tillsammans och låta oss normala vara ifred.

Anna och John... Finns det kvinnor som gillar spralliga män som fnissar och skuttar? I så fall får vi hoppas att Anna är en av dem... Dessutom så pinsamt när människor ska prata om hur de har "gått igenom saker", särskilt på fyllan. Det blir så kladdigt. Alla människor har gått igenom saker, det är inget unikt och du har inga revolutionerande insikter som andra behöver höra. Hoppas han lugnar ner sig. Gillar spontant Anna, hon känns samlad och smart.
Citera
2026-04-16, 14:38
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinlilladotter
Det är alltid en varningssignal när personer ska göra en stor grej av att de brukar vara "för snälla" och är dåliga på att "stå upp för sig själva". Det används ofta som ett sätt att få makten och hålla den andra personen på mattan. Man ska tillåtas sätta agendan och bete sig lite hur man vill och om den andra försöker säga ifrån så tar man upp hur man minsann är så snäll, alldeles FÖR snäll och nu försöker partnern köra över en precis som alla andra gör. Perfekt sätt att få andra att tassa på tå kring en. Blir noll förvånad om Sebastian är svinig mot Amanda men gör sig själv till offret.
De psykiska misshandlare och narcissister jag mött på i livet har utan undantag beskrivit sig som "för snälla", så det ser jag alltid som en stor red flag. Samma med personer som beskriver sig som "ödmjuka", du hör aldrig en ödmjuk människa beskriva sig själv så- det tyder på det motsatta.
Jag tycker absolut Sebastian känns för trasig för GVFÖ. Det är absolut ingen skam att vara skör eller trasig, men det brukar inte vara positivt för en medverkan i GVFÖ.
Citera
2026-04-16, 18:02
Medlem
Citat:

Amanda skulle ha en genuint snäll man, som typ Henke. Han verkar både snäll, kul och trygg i sig själv men jag tyckte han försvann fullkomligt tillsammans med tokfia från Gotland. Hon är olidlig i sitt uppmärksamhetssökande. Personer som tycker att de är så himla tOkiGa är de mest platta och förutsägbara. Hennes prank var dessutom bara pinsamt.

Kul att tjejerna initialt verkade nöjda med varandra. Men det känns som att Emilias sexualitet är mer grundat i hennes värderingar och som en del av en identitet, medans det känns som att Sofie mer är en vanlig Svensson som helt enkelt blir kär i tjejer. Men kanske har de en chans om äckelsexologen håller tassarna borta. Lås i kärringen med Dennis och Jannika så kan de sitta och prata äckel tillsammans och låta oss normala vara ifred.

Anna och John... Finns det kvinnor som gillar spralliga män som fnissar och skuttar? I så fall får vi hoppas att Anna är en av dem... Dessutom så pinsamt när människor ska prata om hur de har "gått igenom saker", särskilt på fyllan. Det blir så kladdigt. Alla människor har gått igenom saker, det är inget unikt och du har inga revolutionerande insikter som andra behöver höra. Hoppas han lugnar ner sig. Gillar spontant Anna, hon känns samlad och smart.

Män som hoppar runt sådär…nej det är inte så man blir kåt precis.
Citera
2026-04-16, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
De psykiska misshandlare och narcissister jag mött på i livet har utan undantag beskrivit sig som "för snälla", så det ser jag alltid som en stor red flag. Samma med personer som beskriver sig som "ödmjuka", du hör aldrig en ödmjuk människa beskriva sig själv så- det tyder på det motsatta.
Jag tycker absolut Sebastian känns för trasig för GVFÖ. Det är absolut ingen skam att vara skör eller trasig, men det brukar inte vara positivt för en medverkan i GVFÖ.

Håller med om Sebastian, han känns skör.
Citera
2026-04-16, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Just. Den här matchningen gjorde ont. Deltagarna måste väl ändå ha tittat på programmet och förstått att man inte kan ge "experterna" nån enda liten möjlighet att själva bubbla runt och ta ut svängarna. Det här var papegojsexologens verk. Jag tatuerar en sleeve om jag har fel.

Edit: Jag menar inte att prata ner Emilia men hon vet inte ens vad hon attraheras av och då är man väl närmast a-sexuell? Vid 28 har alla andra nästan dött av all olycklig kärlek och alla kåtslag. Varför paras en lilahårig, tatuerad (ja, det har betydelse) som inte ens önskade en fru ihop med en naturell 35-årig solid gaytjej?

Håller med. Sofie känns så seriös och vilken underbar pappa hon hade.
Citera
2026-04-16, 19:51
Medlem
kulturstrategs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Just. Den här matchningen gjorde ont. Deltagarna måste väl ändå ha tittat på programmet och förstått att man inte kan ge "experterna" nån enda liten möjlighet att själva bubbla runt och ta ut svängarna. Det här var papegojsexologens verk. Jag tatuerar en sleeve om jag har fel.

Edit: Jag menar inte att prata ner Emilia men hon vet inte ens vad hon attraheras av och då är man väl närmast a-sexuell? Vid 28 har alla andra nästan dött av all olycklig kärlek och alla kåtslag. Varför paras en lilahårig, tatuerad (ja, det har betydelse) som inte ens önskade en fru ihop med en naturell 35-årig solid gaytjej?

På ett sätt är det rätt - eftersom i stort sett alla lesbiska par består av en lesbisk part och en heterosexuell part. Heterosexuella kvinnor har inga problem med kvinnoformen, tvärtom, de tycker om den. Och en lesbisk kvinna är en man i kvinnokropp. Så de får ju en man ändå.
De två huvudanledningarna till att många heterosexuella kvinnor söker lesbiska kvinnor istället för män är; De har skrämts av aggressiva män och/eller att de inte klarar av att vara nära den objektivt fula mansformen längre.

Ovanstående kategori tillhör dock inte Emilia. Hon har självklart haft ihop det med onda, perversa killar. Men hon har inte tröttnat helt än. Och hon är fortfarande väldigt sexuellt beroende av den perversa manskroppen. Sofies förvisso ganska maskulina kvinnokropp och styling är inte tillräckligt för att ge Emilia det hon suktar efter.

Att man matchar Sofie med henne beror antagligen på få sökande lesbiska tjejer. Men det ligger också i tiden, eftersom kvinnor generellt tappar attraktion till män. SVT avspeglar verkligheten här. Att de matchar Sofie med en "pansexuell" virrpanna som Emilia, istället för att matcha henne med en tjej som uttalat bara söker tjejer(om det nu fanns nån mer sån bland de sökande), beror på att de vill porträttera en övergång från hetero(eller i detta fallet "pan" ) till lesbisk. Fast det kommer inte hända i det här fallet, då Emilia kommer gå tillbaka till att dejta psykopatiska killar efter skilsmässan.

De skulle matchat Sofie med en kvinna ur kategorin jag nämner i översta stycket. Fast dessa heterosexuella kvinnor brukar (felaktigt) betrakta sig som lesbiska(trots att de söker butchlebbor och enbart har dejtat/varit tillsammans med män innan). Och då hade SVT inte kunnat göra en poäng av att visa att heterokvinnor vill ha kvinnor.
Senast redigerad av kulturstrateg 2026-04-16 kl. 19:58.
Citera
2026-04-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Tråkigare människor tror jag inte vi har sett i GVFÖ tidigare. Fula dessutom. Således bra casting om man fokuserar på att hjälp personer som har svårt att hitta den rätte. Dålig tv blir det dock. Dålig underhållning.

Nja, de ser väl ut som folk gör mest. Anna snäppet snyggare, men John, hur ska hon klara av hans fjanterier, har hon tålamod till det?

Varför måste en del lesbiska par vara en som leker man och den andra feminin? Jag känner flera lesbiska par där båda är tjejer och normalt feminina. Annars kan ju den feminina lika gärna bli ihop med en man? Jag fattar inte.

Suzann Larsdotter har väl gett råd på Kvinnofridslinjen också har jag hört. Alltså den linjen dit alla upptänkliga sorter får ringa om de upplever sig utsatta för våld, alla utom heterosexuella män.
Citera
2026-04-17, 05:50
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Män som hoppar runt sådär…nej det är inte så man blir kåt precis.
Haha nej, man känner sig snarare som en trött fritidspedagog bland stökiga lågstadiebarn.

Måste ändå ge den hoppande kaninen ett + för han såg ut att ha ett väldigt rent hem och han ger ett "hygieniskt intryck".
Citera
2026-04-17, 11:15
Medlem
Spider-Girls avatar
Måste verkligen rekommendera detta! Spola fram till 16 minuter för att få höra analysen av GVFÖ.
De pratar om hur man behöver matcha utseenden på sifferskalan, t.ex en 6:a med en 6:a men även i coolhet (eller swag som de säger) och de är överens med oss alla om Sofie och Emilia!

https://open.spotify.com/episode/5rdPqA9G1uEi2sVmvPJCjr?si=SqPDp1nASzCLuB5MCgxQzA&t =1307
Citera
2026-04-17, 15:03
Medlem
midnightramblers avatar
Citat:

Exakt så!! Hoppas hon lugnar ner sig lite, men det känns som att det är hennes identitet att vara "helt crazy" 🥱
Citera
2026-04-17, 17:09
Medlem
Dinlilladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Måste verkligen rekommendera detta! Spola fram till 16 minuter för att få höra analysen av GVFÖ.
De pratar om hur man behöver matcha utseenden på sifferskalan, t.ex en 6:a med en 6:a men även i coolhet (eller swag som de säger) och de är överens med oss alla om Sofie och Emilia!

https://open.spotify.com/episode/5rdPqA9G1uEi2sVmvPJCjr?si=SqPDp1nASzCLuB5MCgxQzA&t =1307

Håller med, Louise och Julia är så bra! I största allmänhet men när de pratar gvfö i synnerhet. Kul att de vågar tycka saker och ha åsikter om programmet och deltagarna. Försökte lyssna på Alexs och Stinas podd där de pratade gvfö men det var ett riktigt sömnpiller, just eftersom det kändes som att de inte vågade tycka något. Blev väldigt tråkigt och ointressant. Säkert färgat av att de är tidigare deltagare och relaterar för mycket för att kunna vara allt för dömande, men likväl tråkigt.
Citera
2026-04-17, 20:47
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Håller med, Louise och Julia är så bra! I största allmänhet men när de pratar gvfö i synnerhet. Kul att de vågar tycka saker och ha åsikter om programmet och deltagarna. Försökte lyssna på Alexs och Stinas podd där de pratade gvfö men det var ett riktigt sömnpiller, just eftersom det kändes som att de inte vågade tycka något. Blev väldigt tråkigt och ointressant. Säkert färgat av att de är tidigare deltagare och relaterar för mycket för att kunna vara allt för dömande, men likväl tråkigt.

HÅLLER MED! Älskar dem i allmänhet och analyserna av GVFÖ, både norska och svenska, i synnerhet!
De är absolut inte slätstrukna, de säger sånt man verkligen TYCKER, utan att vara nedlåtande. Hörde du när Louise citerade Naual i norska GVFÖ, jag dog av skratt 🤣
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in