2026-05-12, 15:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Rusgivande och smärtlindrande är två olika egenskaper. T.ex. Paracetamol/Alvedon är smärtlindrande - men inte rusgivande

Enl. google så har kokain "en extremt kort halveringstid i blodet och försvinner snabbt (ofta inom 6–12 timmar, ibland ännu snabbare). För att mäta kokain i blod krävs att provet tas nästan omedelbart efter intag, vilket gör det opraktiskt för att kontrollera bruk som skett dagen innan".

Har koncentrationen av Bensoylekgonin hos Katja Nyberg undersökts i såväl blod som i urin?

Jag har inte koll på hur just Bensoylekgonin påverkar, men det finns en hel del analgetika som påverkar förmågan att (till exempel) köra bil.
Citera
2026-05-12, 15:44
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Beror förstås på var man är men springer hundar omkring så lär det väl vara anmält till polisen? Nu vet jag inte hur vanligt det är med lösspringande hundar. Ser dem knappt nånsin numera, inte ens kopplade.
Jag vet ärligt talat inte hur jag kan svara dig

Gå tillbaka till mitt inledande inlägg, läs det igen. Och så tänker du efter varför, och hur du svarade på det.
Citera
2026-05-12, 15:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Men Katja Nyberg är ju inte någon vanlig svennebanan. Därför blir det, som jag ser det, intressant om advokaten får till en principiell diskussion om det rimliga i att döma ngn för drograttfull baserat på att personen i fråga använt kokain kanske 2-3 dagar före bilkörningen.

(Nej, jag använder inte kokain. Och nej, jag har inte ngr sympatier för Katja Nyberg.)

Det är naturligtvis lika principiellt viktigt att reda ut detta (om det nu behöver utredas) oavsett om det är en "kändis" eller någon obetydlig. Där finns en poäng.

Jag misstänker (som också ickebrukare och antipatist) att detta med att mäta metaboliter (det är ingen binär skala - av/på utan en kemisk-biologisk process) har stötts och blötts tidigare, och befunnits rättssäkert.
Citera
2026-05-12, 15:49
Medlem
pyroclasms avatar
Har man inte tagit DNA från påsen och snortröret? Är det Katjas lär det ju finnas hennes DNA på det.
Citera
2026-05-12, 15:53
Medlem
Någon som vet varför åklagaren har stämt in på narkotikabrott av normalgraden för bruk av MDMA och Amfetamin? Känns något ovanligt. 🤔

Någon som har FUP?
Citera
2026-05-12, 15:54
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är naturligtvis lika principiellt viktigt att reda ut detta (om det nu behöver utredas) oavsett om det är en "kändis" eller någon obetydlig. Där finns en poäng.

Jag misstänker (som också ickebrukare och antipatist) att detta med att mäta metaboliter (det är ingen binär skala - av/på utan en kemisk-biologisk process) har stötts och blötts tidigare, och befunnits rättssäkert.

Ja, Katja är ju inte den första som åtalas för rattfylla i samband med narkotikaintag. Och inte första kändisen som blivit det.

Ämnet måste absolut ha kommit upp tidigare i Sverige. Ja, över hela världen. Och bedömts rättssäkert.
Citera
2026-05-12, 15:58
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranc3r
Någon som vet varför åklagaren har stämt in på narkotikabrott av normalgraden för bruk av MDMA och Amfetamin? Känns något ovanligt. 🤔

Någon som har FUP?

Ett stort tack till Banal. ❤️

Citat:
Ursprungligen postat av banal
Uppdaterade länkar med hela FUP:

Nacka TR B 246-26 - dagbok, stämningsansökan och förundersökningsprotokoll
https://pixeldrain.com/l/6Nx6Bwsc

Mirror:
https://gofile.io/d/3ftDjZ
Citera
2026-05-12, 16:03
Medlem
Någon som har några exempel på tidigare domar där en person dömts som följd av att håranalys varit positivt?
Senast redigerad av Herr.Hamster 2026-05-12 kl. 16:05.
Citera
2026-05-12, 16:04
Medlem
Trolleholm702s avatar
Angående hårprovet-funkar det inte att säga att man intagit i något land där drogen är laglig? Nu funkar det kanske inte just med dessa substanser men säg att det hade varit cannabis. Och att man använt det i tex Holland.
Citera
2026-05-12, 16:04
Medlem
Gorbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Som jag ser det var det ett smart drag från åklagaren. Katja kan inte påstå att allt var en konspiration från polisens sida och att hon aldrig använt droger alternativt att hon blivit drogad på en fest, om åklagaren kan visa på att hon använt narkotika regelbundet.

Oproportionerligt tvångsmedel? Att de tar lite hår från hennes skalle? Herre jisses. Ungefär lika hemskt som när nån får lämna DNA via tops i munnen. Hon fick ju kissa på stationen under övervakning. Det måste ju vara snäppet obehagligare.

Apropå tvångsmedel, blev Katja DNA-topsad?

Eller har poliskollegerna "glömt" det med?
Citera
2026-05-12, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Villkorligt och böter är nog troligt. Jag gissar att körkortet fortsätter att vara indraget.

Katja har en hel del att styra upp när hon kommer in i riksdagen som riksdagsledamot för Ambition Sverige efter valet i höst.

Katja påstår att hon aldrig klev ur bilen då hon var borta två timmar (för att köpa droger?).

Därför tycker Katja att hon bara flyttat bilen en gång på grund av städgata i p-garaget och att det är fel att påstå att hon kört bilen grovt olovligt två gånger som åklagaren hävdar.

Oavsett domslut, så tippar jag och säkert många andra att Vilden-Polisen-Katja Nyberg kommer komma klammeri med rättvisan framöver med diverse övertramp, garanterat framföra fordon med indraget körkort (igen) detta är bara början, tro mig, har väldigt svårt att Katja kommer bli en hederlig person framöver.
Citera
2026-05-12, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Har man inte tagit DNA från påsen och snortröret? Är det Katjas lär det ju finnas hennes DNA på det.

Röret försvann. Och påsen va ingen ny zip direkt så där finns det garanterat avtryck. Måste ju gjorts kan man tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in