2026-05-12, 11:29
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Hur länge kan viruset klara sig utanför kroppen? Det är också väldigt intressant att veta. Ex om någon kräks på en toalett, hostar, snyter sig och kastar snorpapper osv.

Varför behöver man sanera båten som om det vore pest ifall det bara sprids genom nära kontakt mellan människor? Om viruset kan smitta från djur till människa via damm, urin långt efter att djuret varit där osv så är det väl tvärtom jättesmittsamt!
Smittsamheten lär gå ner något när kapslarna/virionerna gått ner i "torkat" läge"

"Vår nordiska" variant verkar vara mer välstuderad än Andes och är smittsam minst 14 dagar utanför skogssorken. 🐀

https://sv.wikipedia.org/wiki/Puumalavirus?wprov=sfla1

" Puumalavirus kan infektera de flesta celler i kroppen. Efter inandning av viruskontaminerade sorkextrakt startar infektionen i lungorna och sprids sedan via blodet. Forskning har visat att Puumalavirus kan vara smittsamt utanför värden i två veckor och i vissa fall även mer. Det förefaller inte som att viruset i sig själv är cellpatogent utan det är den smittades överaktiva immunförsvar som påverkar sjukdomsförloppet.[9] "
Citera
2026-05-12, 11:30
Medlem
Monerokungens avatar
Vi leker med tanken att det får samma spridning som covid. Med 30-40% dödlighet

Hur kommer samhället se ut? Inte bara vården? Antar att ingen kommer arbeta? Varken polis, brandkår, post osv

Hade jag arbetat hade jag fan aldrig jobbat och riskerar mitt liv med rysk roulette.
Citera
2026-05-12, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RItD
När jag ändå är igång med min rant;
Detta är uppenbarligen inte heller något regeringen kan stå och lova: (citerat från Aftonbladet)

Hur säkra är ni på att det här inte får spridning i Sverige?
– Det finns ingenting i nuläget som pekar på någon smittspridning som sticker ut från det man haft tidigare. Det som är unikt den här gången är just att det skett ett utbrott på ett fartyg. Alla berörda personer är kända och uppföljda, säger han.

Har de glömt att 30 personer lämnade fartyget på förhand? Att dessa sedan rest med flyg/tåg/båt tillsammans med andra resenärer?

Då vi vet såpass lite i nuläget om hur viruset sprids (även experter medger att tidigare forskningsunderlag är litet) kan en myndighet omöjligt ha tillräckligt på fötterna för att garantera att ”alla är kända och uppföljda”.

De två personer man inte visste varifrån de var då? De kan man ju inte spåra!
Citera
2026-05-12, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Smittsamheten lär gå ner något när kapslarna/virionerna gått ner i "torkat" läge"

"Vår nordiska" variant verkar vara mer välstuderad än Andes och är smittsam minst 14 dagar utanför skogssorken. 🐀

https://sv.wikipedia.org/wiki/Puumalavirus?wprov=sfla1

" Puumalavirus kan infektera de flesta celler i kroppen. Efter inandning av viruskontaminerade sorkextrakt startar infektionen i lungorna och sprids sedan via blodet. Forskning har visat att Puumalavirus kan vara smittsamt utanför värden i två veckor och i vissa fall även mer. Det förefaller inte som att viruset i sig själv är cellpatogent utan det är den smittades överaktiva immunförsvar som påverkar sjukdomsförloppet.[9] "

De tillhör ju samma grupp och när de snackar om smittsamheten djur till människa så verkar det ju minsann inte behövas någon närkontakt. Det verkar ju räcka med att ha vistats i samma miljö till och med långt efteråt… såklart är det väl samma sak människor emellan (vi är också djur) men där kanske den KÄNDA smittvägen råkar vara närkontakt. Betyder ju inte att det är den ENDA.

Jag är chockad över hur naiva man är från myndigheters håll.
Citera
2026-05-12, 11:54
Medlem
Monerokungens avatar
Inga konspirationsteorier nu!

Men finns det folk här inne som verkligen tror på att dom inte vill sprida detta?

Eller är jag den enda som vill att dom vill sprida det? Dom släpper löst skiten, Och säger att risken är liten.

Detta har postats tidigare. Men kolla igen https://www.reddit.com/r/videos/comments/1ta26hb/public_deserves_to_know_harvard_professor_says/
Citera
2026-05-12, 11:56
Medlem
Har någon tid att efterforska mer om patient zero, hans namn finns ute har jag sett nånstans, tyvärr är jag på jobbet. Dels om han hade någon bakomliggande sjukdom som gjorde honom mer mottaglig, t.ex corona kanske. Men även var de var innan båten är ju intressant då Argentina förnekar att de är källa till detta utbrott.
Citera
2026-05-12, 11:59
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Jag uppfattar det också så. Om ingen bot finns så hoppas jag i alla fall det finns lindring så man slipper plågas till döds. Så allvarligt som läget var med covid så borde man ha tagit detta på mer allvar från första början än det tydligen gjordes.

Det känns riktigt slarvigt hanterat det här. Fortsätter det såhär så kommer det bli en pandemi. Myndigheterna är fan idioter.
Citera
2026-05-12, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag tror att man kommer att vara mer återhållsam med restriktioner än man bör nu pga att säger man att personer ska jobba hemifrån om de kan och undvika att träffa andra säger man per automatik att de som inte kan jobba hemifrån (sjukvård ex) ska riskera att dö av ett virus med 40% dödlighet. Man vet ju mycket väl att om man tar till åtgärder så måste det gälla alla och då har vi enorma problem i samhället. Det är stor skillnad mot covid. Där kunde man med så låg dödlighet fokusera på att stoppa smittspridningen, inte hindra att någon blev smittad över huvud taget… gäller det det senare så måste det ju gälla lika för alla. Eller hur?

Ekonomin kommer inte att kollapsa om vi får en spridning av viruset såsom smittkoppor.
Sverige har haft tuberkulos, kolera, spanskan etc utan att samhället har kollapsat.
Men det som händer är att livslängden sjunker. På 1850-talet var den kanske 50 år.
Citera
2026-05-12, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Inga konspirationsteorier nu!

Men finns det folk här inne som verkligen tror på att dom inte vill sprida detta?

Eller är jag den enda som vill att dom vill sprida det? Dom släpper löst skiten, Och säger att risken är liten.

Detta har postats tidigare. Men kolla igen https://www.reddit.com/r/videos/comments/1ta26hb/public_deserves_to_know_harvard_professor_says/

Jag tror inte att någon vill sprida detta. Men däremot tror jag att många är för dumma och handlingsförlamade för att stoppa en ev pandemi. De hoppas bara att det lägger sig istället.
Citera
2026-05-12, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ekonomin kommer inte att kollapsa om vi får en spridning av viruset såsom smittkoppor.
Sverige har haft tuberkulos, kolera, spanskan etc utan att samhället har kollapsat.
Men det som händer är att livslängden sjunker. På 1850-talet var den kanske 50 år.

Samhället såg inte ut som det gör idag, det var inte lika globaliserat. Menar du medellivslängden? Får man det så är det ju 50/50 att du dör liksom.
Citera
2026-05-12, 12:16
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RItD
Ja ”patient 0”, fågelskådarparet verkar ha rest runt under enklare förhållanden. Detta gäller ej resenärerna på färjan, framför allt inte då medelåldern är typ 70 år.

Som jag förstod det var der flera sällskap på färjan som i tidigare led också varit på exkursioner i Sydamerika. Och WHO konstaterade också så sent som igår att det var max 2 rent sekundära fall (där läkaren på båten var ett av de), resten hade på olika sätt varit ute på exkursioner eller i miljö där de kunnat stöta på viruset.
Citera
2026-05-12, 12:19
Medlem
Smittar det genom avföring, urin och kräk? Det verkar ju göra det från gnagare i varje fall. Detta samlas väl upp på fartyg? Hur hanteras det i ett sådant system? Samma sak på flygen…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in