2026-05-12, 12:22
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Samhället såg inte ut som det gör idag, det var inte lika globaliserat. Menar du medellivslängden? Får man det så är det ju 50/50 att du dör liksom.

Och om inte du dör, Så dör antingen din mamma, pappa ,syster ,barn!

Matematiskt osannolikt att en hel familj får den. Och ingen dör. Så vilket är värst?
Citera
2026-05-12, 12:34
Medlem
Sunimods avatar
Det vore intressant om myndigheterna tog reda på om det smittar före symptom.
Förkylningar, covid och influensa smittar 1-2 dagar före symptom. Gissningsvis är det samma med detta virus.
Även intressant om det kan vara asymtomatisk.

citat från svar på nätet

"Asymtomatisk innebär att en person har en sjukdom, infektion eller ett medicinskt tillstånd utan att uppvisa några märkbara symtom. Man är med andra ord sjuk eller smittad utan att känna av det."

Förkylning, covid och influensa kan vara asymtomatisk.

Jag har haft covid några gånger (testat positivt) och senast märkte jag inget direkt av det. Lite påverkan men knappt några riktiga symptom som jag tidigare haft. Jag hade ett test kvar från pandemin och testade eftersom jag misstänkte jag fått covid. Frugan hade haft det någon vecka tidigare och testades eftersom hon jobbade inom sjukvården, därför misstänkte jag att det kunde vara något sådant. Var inget krav längre på att vara hemma men jag hade möjligheten att jobba distans för att undvika sprida det på jobbet. Lömskt. Är den aktuella smittan liknande kommer vi troligen få en smittspridning.
Citera
2026-05-12, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Och om inte du dör, Så dör antingen din mamma, pappa ,syster ,barn!

Matematiskt osannolikt att en hel familj får den. Och ingen dör. Så vilket är värst?

Inte alls osannolikt, i en familj lär ju alla få det om en får det. Hur tänker du? 30-40% kommer då att dö, typ halva familjen i genomsnitt alltså.
Citera
2026-05-12, 12:38
Medlem
Citat:
Samhället såg inte ut som det gör idag, det var inte lika globaliserat. Menar du medellivslängden? Får man det så är det ju 50/50 att du dör liksom.
Globaliseringen är såklart inkompatibel med andesviruset.
Men om vi tar medellivslängden i ett u-land i tex Afrika så är den kanske 55 år.
Där finns massor med dödliga sjukdomar och patogener.
Men om man aktivt försöker undvika att bli smittad kanske man kan klara sig.
Citera
2026-05-12, 12:41
Medlem
Citat:
Inga konspirationsteorier nu!

Men finns det folk här inne som verkligen tror på att dom inte vill sprida detta?

Eller är jag den enda som vill att dom vill sprida det? Dom släpper löst skiten, Och säger att risken är liten.

Detta har postats tidigare. Men kolla igen https://www.reddit.com/r/videos/comments/1ta26hb/public_deserves_to_know_harvard_professor_says/
Om det professorn säger är sant är det betydligt mer smittsamt än de påstår ja, precis som jag trott hela tiden. Folk ska ha smittats utan att ens sitta vid samma bord, smittats genom att bara passera och säga hej, samt så ska frun till sin avlidna man smittat 10 pers under hans begravning etc. Så varför envisas med att säga att det är så liten smittorisk? Ja det är märkligt och förstår att folk blir konspiratoriska.
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2026-05-12 kl. 12:45.
Citera
2026-05-12, 12:47
Medlem
Tydligen kan det smitta 1-2 dygn innan en person fått symtom. Kan ju betyda att det är väldigt spritt redan…
Citera
2026-05-12, 12:47
Medlem
415brushans avatar
Citat:
De två personer man inte visste varifrån de var då? De kan man ju inte spåra!

Jodå. Bara köra uteslutningsanalys och du får fram resultatet relativt snabbt = Israeler
Citera
2026-05-12, 12:48
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Inga konspirationsteorier nu!

Men finns det folk här inne som verkligen tror på att dom inte vill sprida detta?

Eller är jag den enda som vill att dom vill sprida det? Dom släpper löst skiten, Och säger att risken är liten.

Detta har postats tidigare. Men kolla igen https://www.reddit.com/r/videos/comments/1ta26hb/public_deserves_to_know_harvard_professor_says/

Jodå. Jag är en av dem. Tror absolut detta är planerat.
Citera
2026-05-12, 12:50
Medlem
Om jag förstår det rätt kan alla celler i kroppen infekteras.
Det innebär att man kan smittas genom att inandas viruset, äta infekterad mat. Utbyta kroppsvätskor med någon eller smittas genom sår på huden.
Citera
2026-05-12, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Jodå. Jag är en av dem. Tror absolut detta är planerat.
Efter apkonsterna med fallskärmshoppning borde det inte råda några tvivel att det blir ett försök med pandemiskrämsel.
Citera
2026-05-12, 12:55
Medlem
Sunimods avatar
Det finns saker man uppenbarligen inte berättar.

Enligt SVT Nyheter så beskriver man hur det kan smitta.

"Andesvirus är en av få varianter som också kan spridas mellan människor. Det kräver nära, intensiv och långvarig fysisk kontakt, exempelvis genom att dela säng en hel natt. Huvudsakligen smittar man under den fas man har symptom."

Men sedan läser man om läkaren på fartyget också blivit smittad. Skumt, han kan väl knappast sovit ihop med smittade. Och läkare brukar ha bra koll på hygien och smittspridnings risker.

Och slutet på citerade texten indikerar på att man även smittar före symptom.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/guide-fa-koll-pa-hantavirus-fran-symtom-till-spridning
Citera
2026-05-12, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upp-till-bevis
Om det professorn säger är sant är det betydligt mer smittsamt än de påstår ja, precis som jag trott hela tiden. Folk ska ha smittats utan att ens sitta vid samma bord, smittats genom att bara passera och säga hej, samt så ska frun till sin avlidna man smittat 10 pers under hans begravning etc. Så varför envisas med att säga att det är så liten smittorisk? Ja det är märkligt och förstår att folk blir konspiratoriska.

För att de baserar det på spridningen från tidigare utbrott och inte hur det faktiskt potentiellt KAN spridas gissar jag. Man har dragit slutsatsen att det krävs nära kontakt men egentligen vet man inte. Jag tror jag läste att hela människa - människa spridningsgrejen är något man tror finns eftersom det inte håller att personer alla skulle ha blivit smittade av en gnagare vid tidigare utbrott. Men egentligen vet man inte mycket om den smittvägen. Men eftersom de utbrotten avstannat och den smittväg man vet existerar djur - människa är mer säker info så drar man felaktigt slutsatsen att det ”krävs en del” för smitta mellan människa till människa. Så tror jag det ligger till. Men det kanske är lika smittsamt som influensa bara att man inte har några sådana uppgifter att gå på. Tidigare utbrott kanske skett i små grupper där människor inte har råd att ta flyget till andra sidan jorden nästa dag. Därför har de klingat ut…

Livsfarliga slutsatser de drar. Räcker ju att tänka lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in