2026-05-08, 09:20
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colorgreenandpink
Alternativet att åka flygplan och att sprida runt det i hela världen är nog att föredra då.

Nej det bästa är såklart om alla med symtom får sitta i karantän på samma ställe innan de får åka vidare. Men då på ett sjukhus som har den kapaciteten. De måste flyttas från båten.
Citera
2026-05-08, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Mässlingen är den värsta och strax därefter SARS-Cov-2

Alltså vilket R0 tal den har.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33264545/

"Super-Spreaders" and Person-to-Person Transmission of Andes Virus in Argentina

"Conclusions: Among patients with ANDV hantavirus pulmonary syndrome, high viral titers in combination with attendance at massive social gatherings or extensive contact among persons were associated with a higher likelihood of transmission. (Funded by the Ministerio de Salud y Desarrollo Social de la Nación Argentina and others.)."

"The median reproductive number … was 2.12 before the control measures were enforced and decreased to 0.96 after the measures were implemented."

Så under 1 men nära 1 i mer normala miljöer antar jag? . Men fler studier behövs. Verkar vara högre i andra miljöer utan isolering.
Senast redigerad av rawjudge 2026-05-08 kl. 09:30.
Citera
2026-05-08, 09:30
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33264545/

"Super-Spreaders" and Person-to-Person Transmission of Andes Virus in Argentina

"Conclusions: Among patients with ANDV hantavirus pulmonary syndrome, high viral titers in combination with attendance at massive social gatherings or extensive contact among persons were associated with a higher likelihood of transmission. (Funded by the Ministerio de Salud y Desarrollo Social de la Nación Argentina and others.)."

"The median reproductive number … was 2.12 before the control measures were enforced and decreased to 0.96 after the measures were implemented."

Så under 1 men nära 1 i mer normala miljöer antar jag? . Men fler studier behövs
Ja det kommer nog mer men risken är att den kommer öka effektivt att smitta med mutationer.

Var det inte så att SARS-Cov-2 muterade till att smitta människa till människa och sedan efter varje större mutation ökade smittspridningen R0-talet?

Skillnaden mellan coronan är ju även att inkubationstiden för covid är några dagar meden denna är flera veckor. Och kan man sprida smitta före symtom är det riktigt allvarligt.
Citera
2026-05-08, 09:31
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ja underligt att vi aldrig lär oss hantera sådant här. Men det otrevliga är exempelvis flygvärdinnan som blev sjuk och då är skiten även utanför båten.

Med covid så spreds smittan rejält på skidorter i Italien och Österrike.

Undrar hur kraftig smittspridningen är av detta virus?
SARS-Cov-2 var rejält smittsamt.

Ja, det där var riktigt dåligt skött av i princip alla Smittskyddsmyndigheter. Vet vi idag vad det var för något, de där videoklippen från Kina där de svetsar igen lägenhetsdörrar för att förhindra smittan?

Var det covid eller var det något annat? Tog Xi Jinping sådana extrema åtgärder för att förhindra smittan då man inte riktigt visste vad det var?
Det var ju videofilmer hämtat från introt till en zombie/Apokalypsfilm!
Citera
2026-05-08, 09:32
Medlem
Sunimods avatar
En positiv nyhet, BRA!

"Den flygvärdinna i Nederländerna som befarades vara smittad med hantavirus har testats negativt för viruset, skriver nederländska NL Times."

Edit: Källa
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1462253
Senast redigerad av Sunimod 2026-05-08 kl. 09:37.
Citera
2026-05-08, 09:36
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Ja, det där var riktigt dåligt skött av i princip alla Smittskyddsmyndigheter. Vet vi idag vad det var för något, de där videoklippen från Kina där de svetsar igen lägenhetsdörrar för att förhindra smittan?

Var det covid eller var det något annat? Tog Xi Jinping sådana extrema åtgärder för att förhindra smittan då man inte riktigt visste vad det var?
Det var ju videofilmer hämtat från introt till en zombie/Apokalypsfilm!
Jag tror att de visste mer än vad som kom fram. Den första varianten var rätt elak.
Men med mutationerna blev det mindre farligt.
Troligen misstänkte kineserna att den även kunde mutera till ännu dödligare.

Jag kommer ihåg hur filmer spreds där de byggde sjukhus på rekordtid.
Även från inlägg här på forumet om att folk inte fick gå ut och handla utan fick beställa hem mat som placerades utanför deras dörr.

Nu hoppas jag vi slipper sådan skit.
Citera
2026-05-08, 09:43
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Jag tror att de visste mer än vad som kom fram. Den första varianten var rätt elak.
Men med mutationerna blev det mindre farligt.
Troligen misstänkte kineserna att den även kunde mutera till ännu dödligare.

Jag kommer ihåg hur filmer spreds där de byggde sjukhus på rekordtid.
Även från inlägg här på forumet om att folk inte fick gå ut och handla utan fick beställa hem mat som placerades utanför deras dörr.

Nu hoppas jag vi slipper sådan skit.

Ja, jag är i lägret att covid smet ut genom ett labb i Kina. Om det var en olyckshändelse eller meningen vet jag inte. Men att det forskats på och studerats i ett labb känns som det mest rimliga.

Nej, jag hoppas inte heller vi skall få en till pandemi, det räcker med den stundande recessionen som kommer liknas vid finanskrisen 2.0. Det räcker med att se den komma där borta vid horisonten.
Citera
2026-05-08, 09:47
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Tills det kommer fram att det muterat till en variant som sprids människa till människa blixtsnabbt "av någon märklig anledning".

Har du inte frågat dig hur ett virus (hantavirus) som endast sprids mellan gnagare och människa, nu plötsligt utan någon förklaring fortsätter sprida sig mellan människor på en isolerad båt?

Jag sätter en röding på att detta är, precis som covid, planterad virus.
Det sker mängder av fall av varje år runtom i världen där människor smittas av virus från gnagare inklusive hantavirus. I Sverige är Sorkfeber den vanligaste som också tillhör familjen hantavirus. Fler än 100.000 fall rapporteras varje år. I Kina mellan 1950 to 2007 var det 1.5miljoner fall av främst hantavirus och ca 45.000 dödsfall.
Senast redigerad av twoeggs 2026-05-08 kl. 09:57.
Citera
2026-05-08, 09:52
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ja, jag är i lägret att covid smet ut genom ett labb i Kina. Om det var en olyckshändelse eller meningen vet jag inte. Men att det forskats på och studerats i ett labb känns som det mest rimliga.

Nej, jag hoppas inte heller vi skall få en till pandemi, det räcker med den stundande recessionen som kommer liknas vid finanskrisen 2.0. Det räcker med att se den komma där borta vid horisonten.
Nej hoppas verkligen inte det blir en spridning. Är så jäkla trött på hur det var under pandemin.

Jag tror samma, den råkade komma ut från ett labb. Kanske misstag när någon på labbet råkat bli smittad och inte visade några symptom men ändå kunde sprida smittan vidare utanför labbet.

Man forskade på möss man "planerat" några mänskliga gener för att få mer likt effekten på människor.
Gissningsvis är det så de fick SARS-Cov-2 att smitta mellan människor. Det föder tankarna till det aktuella viruset att det manipulerats då det nu smittar mellan människor.
Citera
2026-05-08, 10:09
Medlem
Citat:

När kommer recessionen tror du? Vilket år?
Citera
2026-05-08, 10:15
Medlem
med tanke på att flygvärdinnan som till och med varit i kontakt med den avlidna kvinnan testat negativt tror jag inte vi behöver vara jätteoroliga…
krävs väl isf att dom som faktiskt är smittade sitter och pussar på alla så det sprids genom kroppsvätskor. om ni förstår vad jag menar.
men det återstår väl och se

https://www.svd.se/a/8p5JOd/flygvardinna-inte-smittad-av-hantavirus
Citera
2026-05-08, 10:30
Medlem
Be om ursäkt i förväg, orkar inte läsa igenom alla kommentarer men vet någon mer om den "svensken" som var med på fartyget som hade stigit av i ett annat land och tagit flyget till Stockholm?
Har för mig att det stod i AB eller Expressen förra veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in