2026-05-12, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/m0RGml/katja-nyberg-gripen-for-rattfylla

När avgår hon?
Aldrig. Hon vill ha sin lön från riksdagen.
Citera
2026-05-12, 10:51
Medlem
Månsans avatar
Alltför svag och otrolig berättelse Katja kör med att påsen med koks måste hamnat i handväskan av misstag på en röjig fest hon var på.

Bättre hade varit att skylla på polisen och att hon är utsatt för en komplott. Att påsen blivit planterad. Alla har sett filmer om korrupta snutar som gjort just detta för att nita någon oskyldig. Många skulle köpa en sådan historia. Folk älskar konspirationsteorier och storys om ett korrupt system som krossar den lilla människan.
Citera
2026-05-12, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Tragikomiskt..

”Katja Nybergs förklaring till alkoholdoft: ”Framställt egen kombucha””

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BxGzll/katja-nybergs-ord-i-forhoret-framstallt-egen-kombucha
Haha, alla hennes ursäkter är ju i alla fall legendariska. Någon borde släppa en bok med alla Katjas ursäkter så att man kan läsa och lägga på minnet för att ha några redo på lager själv.
Citera
2026-05-12, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Så damen har knarkat rätt friskt och det har undgått alla i SD? Knappast troligt. Gör test på samtliga.

Dom kan ju börja med Tomas Bodström...

Katja är som sag knappast den enda, i riksdagen. Alla förtroendevalda anställda i rättsväsendet borde genomgå drogtester regelbundet. Och som jag sagt tidigare, de som brukar droger kan för min del låsas in nyckeln kastas bort. Det gäller i högsta grad Katja också, som jag skrev tidigt i tråden.
Citera
2026-05-12, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Så hon drar ladd inne på arresten. Är det något slags desperat försök för att få ner mängden eller är hon så pass arrogant?

Hon drar inte ladd där, hon städar bort ev rester i näsan...påsen och sugröret är det hon söker efter och ska gömma i handen eftersom hon där kommer på att grejerna finns där.
Det blir hennes missrag för då kommer polisen på sitt misstag att inte kollat väskan och resten är historia..
Citera
2026-05-12, 10:55
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Rättsliga skäl ÄR en potentiell grund för att bli av med sin riksdagsplats. Just saying.

Är väl lite för sent nu iofs, när valet ändå är i september.
Citera
2026-05-12, 10:55
Medlem
ursprungligens avatar
Ur FUPen:
När patrullen ska ut till arresten igen för att genomföra tvångsåtgärder ser jag hur Katja sitter
på bänken och sprayar någonting i ansiktet. Det ser ut att vara parfym, men jag får det
förklarat till mig av patrullen vid senare tillfälle att hon hade med sig något ansiktsvatten. Jag
ser att hon stoppar ned flaskan i sin handväska som hon har bredvid sig på bänken. Jag ringer
ut till arrestvakterna och undrar varför hon har tillgång till sina tillhörigheter, då det avviker
från våra rutiner.

Jag ber dem ta bort väskan och jackan från henne och lägga dessa på bordet
- som vi alltid gör. Samtidigt ser jag hur hon stoppar ned handen i väskan, gräver runt lite i
den och för sedan fingrarna upp mot sin näsa och rör vid sina näsborrar.

Strax därefter tar kollegan My med sig Katja för att verkställa ytterligare ett urinprov och jag
beslutar då om kroppsvisitation i Katjas handväska. Pa Hansen Ståhl genomför den och
påträffar en redline-påse innehållandes vitt pulver. Jag beslutar då att även genomföra en mer
ordentlig visitation på Katja för att säkerställa att hon inte har mer narkotika undangömt
någonstans.

Film från händelsen finns att inhämta:
Kameran heter "K14 - Arrest Inskrivning 1" och sekvensen då man ser henne gräva runt i
väskan för att sedan röra vid sin näsa sker mellan 22:55:20-22:55:30.
Vilket stolpmejande stolpskott Pundarkayja är som knarkar framför polisens kamera inne i arrestlokalen.
Citera
2026-05-12, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskmedia
Fotot är väl med all sannolikhet taget vid tillfället då Katja Nyberg greps för rattfyllan, och polisen har vid visitationen tagit ett foto på bevisen så snabbt som möjligt. På vilket sätt tror du att det skulle påverka rättssäkerheten negativt?

Jag kan också ta en bild på en zip-påse med salt/mjöl och ett avklippt sugrör på mitt köksbord...saknar helt enkelt bevisvärde.

Dock om det visar sig att Katjas DNA finns på sugröret, då är det en annan femma.

Ett bevisfoto bör ha identifikation, datum m.m. väl synligt i bilden samt någon form av skal-linjal för att räknas som bevis och/eller beslag. Detta är något som någon polis har tagit på egen hand och sedan fått betalt för att skicka till Aftonbladet, i bästa fall. Om det annars är så här som polisen jobbar med bevisning så förstår jag varför domstolarna har problem med polisens arbete.
Citera
2026-05-12, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Ja, nu är hon helkörd.

Det som jag tycker är konstigt är att utredningen tog sådan fruktansvärd tid. Sådant skapar misstankar om att åklagarna var ute för att sätta dit henne av politiska skäl. Hade de inte funnit något knark på henne så hade de ändå lyckats förstöra hennes politiska karriär, om hon varit oskyldig, eftersom nomineringsprocesserna till riksdagen nu är slut. Med tanke på att det rörde sig om en offentlig person hade det varit motiverat med ett snabbare agerande. Men med den här utredningen har jag mycket svårt att se att hon skulle klara sig undan en fällande dom. Så i det avseendet är ingen skada skedd.

Vi får väl se nu ett tag framöver hur Elsa Widdings nya parti som Katja nu anslutit sig till agerar i riksdagen, med en drogtant och en stråltant kan det ju inte bli annat än succé. Jag förutspår att de får cirka 0,02 % av rösterna i september.

Hon är inte bara politiker, hon är polis. Det är extremt viktigt att göra rätt och riktigt. Samt att vara noggranna. Tror jag. Sedan hade väl någon varit på semester mitt upp i allting
Citera
2026-05-12, 11:04
Medlem
ursprungligens avatar
Här finns faktiskt ett långsökt sätt för Katja att slippa undan anklagelserna om rattfyllan:
I väntan på läkare påbörjas ett förhör med upplevelsen att patrullen hanterar en "vanlig civil"
person och Katja delges samt informeras om brottet RATTFYLLERI (normalgraden).
I
samband med detta genomförs även ett samtal med den lediga kollegan som passerat
trafikolyckan och stannat i väntan på patrull. Under detta samtalat får patrullen förståelse för
att det funnits en tidslucka där Katja inte har varit övervakad av ett ögonvittne, varpå
hanteringen av rattfylleriet övergår till att hanteras som en eftersupning.
Samtidigt anländer
även läkaren till Västberga för att genomföra kroppsbesiktningsbeslutet. Pågående förhör
pausas för verkställighet. I samband att hon ska lämna prov genomförs även urinprovstagning
med anledning av eftersupningsbeslutet och direkt efter genomförs blodtagningen.
Eftersom Katja sett till att fångas på film när hon knarkar i arresten kan hon hävda "efterknarkning" som förklaring till narkotikan i hennes blodomlopp. Knarket fanns "liksom" inte i blodet när refuger och skyltar mejades ned.

Tyvärr är det lite motsägelsefullt att Katja har efterknarkat när hon inte ens visste att någon lagt påsen med knark i hennes handväska och inte kände till att den låg där.

Edit: Katja kan inte hävda "efterknarkning" då spår av kokain inte påvisats i blodet och det finns kvar i blodet 6 timmar. (Tillagt när jag läst lite mer i FUPen.)
Senast redigerad av ursprungligen 2026-05-12 kl. 11:17.
Citera
2026-05-12, 11:07
Medlem
FUPen har kommit, det här ska bli intressant. Men det var väl en stund att traggla igenom den.
Citera
2026-05-12, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Jag kan också ta en bild på en zip-påse med salt/mjöl och ett avklippt sugrör på mitt köksbord...saknar helt enkelt bevisvärde.

Dock om det visar sig att Katjas DNA finns på sugröret, då är det en annan femma.

Ett bevisfoto bör ha identifikation, datum m.m. väl synligt i bilden samt någon form av skal-linjal för att räknas som bevis och/eller beslag. Detta är något som någon polis har tagit på egen hand och sedan fått betalt för att skicka till Aftonbladet, i bästa fall. Om det annars är så här som polisen jobbar med bevisning så förstår jag varför domstolarna har problem med polisens arbete.

Vi vet ingenting om fotografiet som AB publicerat från förundersökningen. Sannolikt är det taget på en utredares skrivbord och föremålen är nästan säkert hanterade med engångshandskar. Man måste också påminna sig om att detta inte handlar om ett styckmord, utan detta är en händelse som faller in under vardagsbrottsligheten. Man bör ha lite perspektiv på händelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in