2026-05-11, 22:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, kan det bevisas att man begått ett brott inom preskriptionstiden, så får man nog räkna med att åka dit.

Hår växer ca 1 cm per månad, brukar man räkna, och det är förmodligen den måttstocken som använts här. Man har alltså haft ca 14cm hår, eller längre för att kunna få de testresultat som anges i åtalet.

Det är egentligen inte konstigar än att du kan dömas för bankrån om du begick ett för en månad sedan, eller ett år sedan

Det kluriga kan bli för åklagaren att bevisa uppsåt. Men brukligt är att uppsåtet, hur juridiskt osäkert det egentligen är, tas för givet. Så lär det blir i Katjas fall också om hon inte har någon väldigt bra förklaring, och det ser det nu ut som hon inte har. Hon har än så länge bara sagt att hon inte vet hur hon fått i sig dessa droger. Hon säger ju också att han inte kände till kokainet i sin väska. Sedan påstås det i tråden att det inte finns något DNA eller fingeravtryck från henne på påsen, men det är inget som jag sett framkommit i utredningen. Dock kan noteras att inget sådant finns med som bevismaterial från åklagaren, så det styrker den teorien så här långt. Kanske det blir försvarets starkaste kort om att någon annan lagt det där. Men det är ju ett rätt tunnt försvar kan jag tycka. Å andra sidan, rimligt tvivel räcker.

Har aldrig hört talas om nån som blivit dömd för att ha knarkat för 14 månader sen pga ett hårtest. Har du källa på det? Det kan självklart inte fungera som ett bankrån. Ska vi börja döma 30-åringar för att de rökte en fet på Roskilde när de var 18?

Att man har knark på sig tror jag dock att man blir dömd för även om det inte finns fingeravtryck på påsen.
Citera
2026-05-11, 22:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Har aldrig hört talas om nån som blivit dömd för att ha knarkat för 14 månader sen pga ett hårtest. Har du källa på det? Det kan självklart inte fungera som ett bankrån. Ska vi börja döma 30-åringar för att de rökte en fet på Roskilde när de var 18?

Att man har knark på sig tror jag dock att man blir dömd för även om det inte finns fingeravtryck på påsen.

Preskriptionstiden är två år.
Citera
2026-05-11, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Menar du på riktigt att Katja systematiskt ska ha fått i sig olika droger under ett drygt halvårs tid av en olyckshändelse? Eller att nån lagt En, ladd och tjack regelmässigt i hennes frukostflingor?

Var menar du att jag skulle ha påstått något sådant?

Citat:
Folk som är klarare i skallen än hon har misslyckats med att trovärdigt övertala nån att det hänt en gång. Nu snackar vi ett tiotal gånger - minst.

Åtalet anger minst nio. Det är inte svårt att vara korrekt på den punkten i alla fall. Men för vissa finns ett ständigt behov att försöka överdriva allting åt ett och samma håll hela tiden.

Av allt att döma har Katja ingen förklaring. Hon förnekade alla dess brott så sent som idag och hade någon kommentar därtill om att hon inte visste hur hon fått i sig drogerna. Det är ett mycket klent, i princip obefintligt försvar i ett sådant läge.
Citera
2026-05-11, 23:04
Medlem
Citat:

Du kanske skulle ha slagit upp ordet "preskriptionstid" som fanns i första meningen jag skrev ovan...

Ja, den som brukat knark de senaste två åren kan dömas för det. Det inkluderar Katja. Detta kan varenda svensk med normal allmänbildning.
Citera
2026-05-11, 23:09
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Aldrig hört talas om att langare skulle blanda tjack med ladd. Tjacket är ofta lite kladdigt så det är inge bra att blanda ut med. Bakpulver eller liknande är nog vanligare.

Att 55-åringar knarkar är inget konstigt. Jag vet 45-50-åringar med helt vanliga jobb som festknarkar ibland.
Att 55-åringar knarkar är inte ovanligt, men just MDMA känns rätt avvikande - att man hittar ladd hos en riksdagsledamot förvånar mig inte det minsta.

Kladdigt tjack förekommer men det är absolut inte ovanligt i ren saltform (som är den önskade formen med avsaknad av ofullständiga processer), det förekommer också att man medvetet tillsätter vätska för att det helt enkelt har högre vikt.

Vill minnas att dom vanligaste tillsatta ämnena vid beslag av ladd brukar vara paracetamol, kaffein, nån typ av bedövningsmedel (lidocaine?) och en mix av massa oväntat såsom ketamin (förmodligen oavsiktlig kontaminering av nån kran långt ner i näringskedjan?). Har inte kollat på länge dock så kan ha ändrats.

Så amfetamin är nog absolut inte det vanligaste det bankas med, men är nog inte ovanligt att man som festknarkare får i sig på ett eller annat sätt i tron om att det är ladd. Väldigt enkla är särskilja om man har erfarenhet båda dock, så kanske är det mest troligt att hon medvetet brukar båda ändå...

Edit: rent amfetamin förekommer även som fribas (metamfetamin) men det är relativt ovanligt på den svenska marknaden, och har väl mest gjort sig känt inom kem-sex.
Senast redigerad av brukstjack 2026-05-11 kl. 23:23.
Citera
2026-05-11, 23:17
Medlem
Citat:

Det kluriga kan bli för åklagaren att bevisa uppsåt.

Citat:
Menar du på riktigt att Katja systematiskt ska ha fått i sig olika droger under ett drygt halvårs tid av en olyckshändelse? Eller att nån lagt E, ladd och tjack regelbundet i hennes, vadå, ärtsoppa?

Folk som är klarare i skallen än hon har misslyckats med att trovärdigt övertala nån att det hänt en gång. Nu snackar vi ett tiotal gånger - minst.

Plus olovliga körningen hon först ljög om tills bevis presenterades.

Citat:
Var menar du att jag skulle ha påstått något sådant?

Snälla, skärp dig. Jag fattar att du bara vill ha sönder tråden, men det blir extremt tröttsamt.

Katja kommer åka dit, på alla punkter, det fattade alla från början. Utom du och Katja.

Hon är skyldig, det fattade alla från början, utom möjligen du. Att hon kan ljuga sig ur sitationen tror bara Katja, och möjligen du. Både du och Katja verkar byta fot i vartannat uttalande så det är svårt att avgöra.
Citera
2026-05-11, 23:20
Medlem
knarkhitlers avatar
MDMA har hon definitivt inte fått i sig av misstag med kolan. Det smakar rent fördjävligt om man snortar.
Citera
2026-05-11, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
1.18 gram är en rätt modest mängd och 48% är inte katastrofalt men i missbrukarled vill jag minnas att renligheten i polisbeslag brukar ligga runt 60-70%. Men var länge sedan jag kollade statistiken och ladd har växt i popularitet väldigt snabbt, så det är möjligt att tillgången är mycket bättre idag (och därav sannolikt också renligheten).

Tony Montana skulle nog förhållit sig skeptisk, men ladd är väl lite som att knulla med ett nytt fruntimmer, det ska till ett rejält jävla dåligt ligg för att det ska kännas helt fruktlöst.

Tack brukstjack! Det antyder att en kvinna 55 plus kan partaja och kanske bli lite pigg i bäret efter att ha dragit en nyckel med detta ladd. Men inte alls tillräckligt för att få hänga med Jordan Belfort från Wolf on Wallstreet!
Citera
2026-05-11, 23:37
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Tack brukstjack! Det antyder att en kvinna 55 plus kan partaja och kanske bli lite pigg i bäret efter att ha dragit en nyckel med detta ladd. Men inte alls tillräckligt för att få hänga med Jordan Belfort från Wolf on Wallstreet!
Noterbart är ju också att knarklangare förstås inte sysslar med välgörenhet och att det vanliga om du är en sällan köpare av småmängder är att du kanske snarare får 0.8 g vid ett köp om 1 g och absolut aldrig mer än 1 g. Så att hon har 1.18 g betyder mer eller mindre garanterat att hon dragit i sig en halv gubbe eller mer av innehållet redan.
Citera
2026-05-11, 23:40
Medlem
Womenwarriors avatar
Finns FUP:en på krimfup.se ? Någon som har den ?
Citera
2026-05-11, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Womenwarrior
Finns FUP:en på krimfup.se ? Någon som har den ?

Den håller på att sekretessgranskas. Eventuellt kommer den imorgon. Då får vi se hur mycket av den som släpps. Men det mesta ändå, hoppas jag.
Citera
2026-05-11, 23:45
Medlem
jessewn372s avatar
Säkerligen ingen rök utan eld.

Här finns nog större problem som inte är allmänt kända.

Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Man ser ju gång på gång folk i högre befattningar stjäla, luras, bedra, etc vissa klarar inte av att ha makt utan man gör som man vill. För de allra flesta så är detta en skitkärring som kunde ha fått hjälp och erkänt och om 1 år hade hon varit tillbaks. Nu tokljuger hon kanske för att övertyga den egna familjen gissar att det finns mer att gräva fram om hennes vilda leverne
Vet inte ens om hon är gift eller sambo men en knarkade festkärring som förljuger har säkert gjort långt mer än festat. Varför utsätter sig folk för sånt här gång på gång begriper det inte men det är väl bristande moral
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in