Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
Hur långt efter sista skottet tror du SE kommer fram till mordplatsen då ?
Jag kan tänka mig att det är över 30 sekunder och upp mot minuten.
Någonstans där går ju också sedan gränsen för när LJ är synlig från mordplatsen innan han tar upp jakten på gärningsmannen.
Frågan är dock vad "avgasknallen" var för något i vittnet SE's utsaga? En lögn, det sista skottet eller just en avgasknall?
Det sistnämnda är det inget annat vittne som ger stöd för. Det "sista skottet" ger också en del att förklara. Hans tidsuppfattning kring hur långt i tid han är ifrån mordplatsen, stämmer ju inte. Han uppger inte att Lisbeth skrek, vilket han borde ha hört.
Är det så att han ser att något har hänt och därav kollar på klockan för att se om han har tid att stanna till. Kanske stod han kvar en stund efter klocktittandet innan han gick fram.
Väl efteråt och med tanke på vem som skjutits kanske han ville ge sken av att ha varit handlingskraftig och inte stått och tvekat? En lögn från ett vittne är också ett alternativ.
Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
Hur får du det att gå ihop med att han ska bli förväxlad ?
När kan han tro att han blev förväxlad med GM och av vem ?
Som jag skrev under punkt 3.
Citat:
3. Här tänker jag att den som borde veta signalementet på gärningsmannen är just Lisbeth. Varför skulle han misstro henne?
Att han sedan skulle ha överhört ett vittne som säger något helt annat, blir då rimligen ett felaktigt signalement. Att det vidare stämde in på honom leder då till möjligheten att han blev förväxlad och det är ju av den uppfattningen han som vittne ger uttryck för.
Gällande iakttagelsen av LJ så är det väl inget märkligt att för en stund eller tag tveka om detta skulle vara GM? Lisbeth verkar ju ha trott något liknande. Hon beskriver ju att mannen där inne har samma/liknande stirrande blick trots att det enligt henne ska ha gått 1-3 min efter skotten.
Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
En ganska trolig slutledning som ingen sa emot 1989 i programmet "Diskutabelt" var att det var YN som förväxlat SE med den springande mannen på DBG .
Men här på forumet har vi inte ens fått fram ett förslag ? Förutom Lebels då

Min "troliga slutledning" är att det är gärningsmannen som springer på DBG.
Är SE gärningsmannen så blir slutsatsen att den springande mannen på DBG just är SE.
Nu går just den slutsatsen inte att dra, men denna uppgift är den jag anser vara mest besvärande för SE, då den lilla väskan sticker ut som en speciell detalj.
Alternativet här är att gärningsmannen(någon annan) ex. hade en vapenväska som revolvern bevisligen får plats i.
Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
Enligt mig ÄR det väldigt konstigt att tro att mördaren skall stå kvar inne i gränden långt efter skotten , LP var nog inte särskilt klar i huvudet , men SE skall då på allvar tro det två månader efter mordet när han vet att LJ också befann sig i gränden ?
Du uppfattar det som att SE fortfarande 2 månader efter mordet tror att det var gärningsmannen?
Blir det inte en konstig lögn av en gärningsman också?
Min uppfattning är att han i detta förhör beskriver hur han tänkte 2 månader tidigare.
Den osäkerhet han hade där och då, dels kring LJ som han "turligt nog" prickade in åldersmässigt och utseendemässigt, men att han inte kunde vara säker.
Och dels detta med att han också för ett tag tänkte att mannen i gränden kunde vara gärningsmannen. Signalementet stämde ju med vad Lisbeth uppgav.
En gärningsman som står kvar 70m ifrån nån minut efter mordet är såklart inte rationellt, men hur vet man om gärningsmannen är rationell eller inte.