Citat:
Ursprungligen postat av
All-the-way-77
Ja, det är inget konstigt/omoraliskt tycker jag om hon har en sådan preferens.
Det säger inte alls att hon enbart vill ha detta, bara att hon också vill ha det. Jag ser inte det som något mer konstigt än att båda män och kvinnor har typiskt en mängd olika kriterium man vill se hos en partner.
Jag tycker det antagandet är fel, då absolut inget - ur den generiska beskrivningen - talar för att detta är det enda hon bryr sig om. Att vara en "gold-digger" är ju något väldigt specifikt - och omoraliskt.
Fast, om pengar är en deal-breaker, att pengar är en förutsättning för att gå från A till B, är det ju det enda som har betydelse?
Och om preferensen är pengar blir ju varje relation en affärstransaktion? Hur skiljer man en sådan preferens från ”gold-digger” alt prostituerad?
Definitionen för en relation blir ju instrumentell och inte baserat på något annat än det finansiella värdet.
Om X är förutsättningen för Y blir X det som värderas, inte kategorier Z, som kan följa, men aldrig realiseras om inte X är en realitet. Utan X, inget Y eller Z.
Man kan ju översätta det till kön, en homosexuella man blir inte intresserad om du inte är man. Könet blir en förutsättning för en relation. X blir kön och det blir inget Y, relation, och andra egenskaper Z, som humor eller vänlighet, blir oväsentliga om inte X blir uppfyllt, därför blir X den enda kategori som har en avgörande betydelse.
Om X är pengar blir frågan vad som skiljer Y byggda på X från andra fenomen som bygger på X, som gold-digger alt prostituerad?
(X+)=Y->Z
(X-)=0
Nu argumenterar jag inte för att kategori X i egenskap av finansiellt värde alt status är en förbjuden kategori, men det säger något om vad som värderas. Och för att skapa en mer ärlig relations matchning anser jag att kvinnor som har preferensen pengar bör skylta öppet med det, så det går att välja bort. Gold-diggers bör inte klandras, de bör skylta öppet med sina intentioner så att de blir lättare att välja bort. Jag vill inte investera i en person känslomässigt som har som tröskel hur min finansiella status ser ut. Om jag då inte har några problem med att byta sex mot resurser, vilket jag tyvärr har, så blir utbytet ärligt.
För mig personligen kan jag ju då lägga mina känslomässiga och finansiella tillgångar på en person som delar mina värderingar om att kärlek är inget som kan köpas eller få en prislapp.