2026-05-12, 06:06
Avstängd
DetEBaraJagSomEOnds avatar
Det spelar väl ingen roll?
Citera
2026-05-12, 06:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag är kluven i den där frågan. Å ena sidan kan jag också tycka att vi har förlorat något, när jag tittar på gamla journalfilmer och foton t.ex., och männen klädde sig som herrar och kvinnorna som damer. Välskräddat. Männen och pojkarna i kortklippta frisyrer, flickorna med långt hår, damerna med uppsatt långt hår, alternativt kortare men då permanentat så att det ändå såg feminint ut. Det var det där stiliga, välvårdade - även folk som var fattiga _försökte_ i alla fall se stiliga och välvårdade ut.

...och även IRL är det lättare att mitt hjärta börjar klappa lite extra för en man i riktigt välsittande skjorta och kostym och putsade skor, än för någon som ser ut som en slashas eller kommunist eller fältbiolog...

Men samtidigt ids jag ju inte själv heller alltid, eller ens de flesta dagarna. Om jag bara ska gå till tvättstugan eller till och med närmaste livsmedelsaffären, så ids jag inte göra make-up, sätta upp håret och byta om från t-shirten, trikåklänningen eller huvtröjan till något mer kroppsnära och välsittande. Vem skulle se mig och vem skulle bry sig, liksom? Men jag ÄGER i alla fall välsittande kläder som jag kan ha i sammanhang där klädseln är viktig.
Kostymen slutade vara ett försiktigt försök för bäraren att vara ödmjukt presentabel. Kostymen övergick till att bli en symbol för statusjakt, inte ödmjuk.
Citera
2026-05-12, 06:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetEBaraJagSomEOnd
Kostymen slutade vara ett försiktigt försök för bäraren att vara ödmjukt presentabel. Kostymen övergick till att bli en symbol för statusjakt, inte ödmjuk.

Fast de flesta män blir mycket snyggare i en välsittande kostym. Den är ju gjord så att den ska bygga upp axlarna och få mannen att se manligare och smärtare ut. Jag känner faktiskt en herrskräddare, och han har berättat om hur man kan trolla så att mannen blir mycket snyggare i kroppen. Såklart fusk, men det märker kvinnorna först när kläderna åker av i belysning!

Det är även något speciellt med att det är EXAKT rätt. T.ex. att skjortmanchetterna har exakt rätt vidd - att knapparna sitter exakt rätt placerade. Även om man som betraktare inte är medveten om VARFÖR man tycker så, så får man det där perfekta, välvårdade intrycket.
Citera
2026-05-12, 06:14
Medlem
Mailmanss avatar
Hahaha en kommunist-blaska som skriver en lång artikel om hur vi ska konsumera mera fast fashion. Hur fan släppte redaktionen igenom denna?

Ponera att det en man skrivit en likadan artikel om kvinnor, den här feministskirbenten skulle gått igång på varenda cylinder..

Ont: skulle säga att svenska män klär sig sjukt bra till skillnad från alla andra länder i världen
Senast redigerad av Mailmans 2026-05-12 kl. 06:17.
Citera
2026-05-12, 06:25
Medlem
halaltarzans avatar
Vet inte hur ni andra tänker, men kommer det en man som är alldeles för elegant så blir första tanken att den där tycker om småpojkar.
Citera
2026-05-12, 06:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast de flesta män blir mycket snyggare i en välsittande kostym. Den är ju gjord så att den ska bygga upp axlarna och få mannen att se manligare och smärtare ut. Jag känner faktiskt en herrskräddare, och han har berättat om hur man kan trolla så att mannen blir mycket snyggare i kroppen. Såklart fusk, men det märker kvinnorna först när kläderna åker av i belysning!

Det är även något speciellt med att det är EXAKT rätt. T.ex. att skjortmanchetterna har exakt rätt vidd - att knapparna sitter exakt rätt placerade. Även om man som betraktare inte är medveten om VARFÖR man tycker så, så får man det där perfekta, välvårdade intrycket.
Okej ja vissa gillar sånt. Finns betydligt viktigare saker imo. Det har övergått från Att man ville klä sig propert för att visa respekt mot den man träffade,’ men nu respekterar ingen någon ändå. I det läget ”beundra kostymer” kallar jag småsmulor av bröd

(Lyssnar på en låt min vän lyssnade mycket på innan han dog. Den handlar om självmord. Han dog av överdos.) Random men det blev on topic för vad ska jag med en suit till
Citera
2026-05-12, 06:41
Avslutad
Finns hopp (betalartikel);

Citat:
15-åriga Carl Hagenvall har skor från Valentino och bälte från Hermès.
Genom att köpa kläder secondhand kan han ha sin drömstil – att vara grisch.
– Kläder är viktigt, det ska vara perfekt.
https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/sa-har-carl-15-rad-att-vara-grisch/jvzkv7er

Citat:
Till skillnad från den tidigare trenden stekare handlar grisch mindre om att visa upp märkesloggor och mer om att satsa på kläder av hög kvalitet.[4] I vissa sammanhang kan "grisch" beskriva en stil som signalerar status och välstånd, men på ett avslappnat och självsäkert sätt. Det handlar om att kombinera exklusiva plagg med en lite ruff eller medvetet slarvig touch. Stilen ger intryck av lyx, men utan att vara prålig – en sorts diskret elegans med en modernare framtoning än tidigare populära subkulturer inom mode.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Grisch

Ernstberger som var i Allrakonkursen (fonder), åtalad, sägs vara en lite stilikon i grischkulturen.
Senast redigerad av DrGiggles 2026-05-12 kl. 06:47.
Citera
2026-05-12, 06:58
Avslutad
Gubbz vi strejkar. Alla kör en grön mankini på plattan för att strejka mot detta...
Citera
2026-05-12, 07:00
Medlem
GormDenGamles avatar
Nu har jag inte sett studien. Men min egen observation, säger att hon har rätt - män (och kvinnor) kan inte klä sig idag.
Citera
2026-05-12, 07:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Finns hopp (betalartikel);

https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/sa-har-carl-15-rad-att-vara-grisch/jvzkv7er

https://sv.wikipedia.org/wiki/Grisch

Ernstberger som var i Allrakonkursen (fonder), åtalad, sägs vara en lite stilikon i grischkulturen.
Låter rätt okej?

Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
Gubbz vi strejkar. Alla kör en grön mankini på plattan för att strejka mot detta...
Yes
Citera
2026-05-12, 07:13
Medlem
Comitiums avatar
Den nya trenden sägs i SvD vara att klä sig som den brittiska godsägarklassen. Mycket tweed.

Vet ni varför det luktade piss i brittiska överhuset?

Jo för att lorderna oftast var klädda i tweed och vid färgningen av tweed används piss. När det regnade, som det ju gör i England, blev tweeden fuktig och där satt lorderna och luktade piss.
Citera
2026-05-12, 07:27
Medlem
Lao Tzus avatar
För ett stilsäkert oklanderligt val kan mannen snegla på fastighetsmäklare, begravningsentreprenörer (eller börsmäklare från sent 80-tal).

För en avslappnad look i vardagen bör mannen välja någon erkänt framgångsrik och rik person som exempelvis världens främste podcaster Joe Rogan
https://www.youtube.com/playlist?list=PLtnF8fi1NT5tEVDI3WJchGtwZTy0uHFoD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in