2026-05-07, 23:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
De går inte väldigt bra ihop.

Den anonyma brevskrivaren "Bettans" brev till Aftonbladet den 10 mars 1986 (om bilbytet vid Järva krog) publicerades i tidningen den 12 mars och finns i spaningsuppslag DI1626.

I brevet finns ingen Opel, varken blå eller mellanblå. Det finns inget tyskt bilmärke överhuvudtaget. Det finns en mellanstor mellanblå bil. Det finns även en ljus fyradörrars Volvo. Den bil som ser ut att komma från Stockholm är Volvon. Vart den blåa bilen kommer från framgår inte i brevet. Den ljusa Volvon stannar vid Järva krog. Den blåa bilen stannar bakom Volvon. En man stiger ur Volvon och öppnar Volvons bagagelucka. En annan man stiger ur den blåa bilen och lägger en väska i Volvons bagageutrymme. Båda männen sätter sig i Volvon och kör mot Uppsala. Den blåa bilen kör mot Enköping.

Det finns ingen Opel. Det finns inget samband med Snickarbacken alls. Bortsett från ordet "mellanblå" i den anonyma kvinnans samtal med polisen den 5 mars (EAE715 och EAE719). Mellanblå är en vanlig färg. I kvinnans samtal med pastor Lage Jennervall (jourhavande präst) var Opeln bara "blå" (det finns skäl att förmoda att det var samma kvinna som ringde polisen samma kväll).

Den anonyma kvinnan som ringde pastor Lage Jennervall (EAE10005) och polisen (EAE715 och EAE719) den 5 mars 1986 och berättade om en blå Opel på Snickarbacken gjorde ett trovärdigt intryck.

"Bettan" (DI1626) och "Skelleftehamnsmannen" (EBE898) gjorde inget trovärdigt intryck. Särskilt inte den senare. De går bra ihop. Båda är anonyma brevskrivare.
Om jag förstår dig rätt så är ditt huvudsakliga bekymmer här att du har svårt att se en koppling mellan tipset om en mellanblå flyktbil som strax efter mordet skall ha plockat upp en misstänkt mördare med väska på Snickarbacken och sedan ha dragit iväg i hög fart, och tipset om att en mellanblå flyktbil några minuter senare skall ha anlänt till Järva krog i stor fart och att en misstänkt mördare med väska där skall ha flyttats över till en annan bil. Tänker du dig att överensstämmelserna mellan de här två tipsen skulle vara ett rent sammanträffande?
Senast redigerad av Draifos 2026-05-08 kl. 00:02.
Citera
2026-05-08, 01:20
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om jag förstår dig rätt så är ditt huvudsakliga bekymmer här att du har svårt att se en koppling mellan tipset om en mellanblå flyktbil som strax efter mordet skall ha plockat upp en misstänkt mördare med väska på Snickarbacken och sedan ha dragit iväg i hög fart, och tipset om att en mellanblå flyktbil några minuter senare skall ha anlänt till Järva krog i stor fart och att en misstänkt mördare med väska där skall ha flyttats över till en annan bil. Tänker du dig att överensstämmelserna mellan de här två tipsen skulle vara ett rent sammanträffande?

Förekomsten av ordet "mellanblå" är ingen "överensstämmelse". En vanlig färg. Den ljusa Volvon såg ut att komma från Stockholm. Vart den mellanstora mellanblåa bilen kom från framgick inte. "Bettans" anonyma brev utpekar den ljusa Volvon som flyktbil. Den blåa bilens roll verkar ha varit att leverera en man och hans väska till flyktbilen. Som sedan fortsätter i riktning mot Arlanda. Enligt "Bettan". Som skriver ett anonymt brev till en tidning och inte till polisen. Brevet är fattigt på detaljer och verkar inte självupplevt. Det ger inget trovärdigt intryck. "Bettan" hörde inte av sig mer.
Senast redigerad av Lebel 2026-05-08 kl. 01:22.
Citera
2026-05-08, 22:25
Medlem
Lebels avatar
Podden Spår brukar vara bra.

I avsnittet Skandiamannen finns några missar.

Den 1 mars 1986

Inga livräddande åtgärder nämns i förhöret.

Den 10 mars 1986

Spår: "Han berättar att Palme vänts i framstupa sidoläge."

Förhöret: "Palme vändes till framstupa sidoläge."

Verkligheten: Stig Engström påstår inte att han eller någon annan vände Palme i framstupa sidoläge. Referatet är en feltolkning. Som framgår den 11 mars.

Den 11 mars 1986

Spår: "Skandiamannen berättar nu att han själv hjälpte till att vända Olof Palme i framstupa sidoläge för att frigöra luftvägarna."

Förhöret: "E är dels gift med en sjuksköterska och dels utbildad i viss mån i första hjälpen, kurser som Röda Korset givit. E tänkte först på andningsvägarna och att inte förvärra en skada genom att göra för mycket. Hela munnen var alldeles fylld med blod så att man inte kunde se tänderna och det kom ganska kraftigt blodflöde ur näsan, varför sidoläge föreföll det enda E kunde tänka sig i form av hjälp att själv ge sig på."

Verkligheten: Stig Engström påstår fortfarande inte att han eller någon annan vände Palme i framstupa sidoläge. Däremot framgår vad Engström menade den 10 mars. Att den enda åtgärd som föreföll vara rätt var framstupa sidoläge. Inte att "Palme vändes till framstupa sidoläge". Ett självklart fel i referatet den 10 mars.

Den 25 april 1986

Stig Engström: I alla fall då är ju min första tanke att avbryta min färd mot tunnelbanan, och eftersom jag har gått Röda Korsets förstahjälpenkurs och håller på med lite sån verksamhet på Skandia dessutom, med bulkuddar och sådant, så förstod jag att eftersom munnen var fylld med blod och det rann ur näsan, att så fort som möjligt försöka och få andningsvägarna klara. Då har vi, ungefär samtidigt kommit fram tre stycken personer. Jag har en ung flicka till vänster, och en ung grabb till höger. Flickan tar pulsen och vi två andra försöker och få den här personen som visade sig vara Olof Palme i framstupa sidoläge för att blodet skall kunna rinna undan.

Allan Bäckström: När du kommer fram då är det bara Palme och hustrun Lisbeth som är där?

Stig Engström: Ja, och två till.

Allan Bäckström: Och två till. Vad är det för några?

Stig Engström: Ja som jag minns det två unga personer, en ung flicka som är till vänster, och en ung man som är till höger. Flickan är mest koncentrerad på att försöka ta pulsen och säger att, ömsom kan jag uppfatta pulsen, och ömsom säger att nu kan jag inte känna pulsen.

Verkligheten: Att "vi två andra" (sannolikt Stig Engström och Karin Johansson) "försöker och få den här personen som visade sig vara Olof Palme i framstupa sidoläge" stämmer bra med andra vittnesuppgifter. Karin Johansson uppgav den 2 april att det var "någon som sa, jag vet att han skall ligga i framstupa sidoläge, varför gör ni så här?" Anna Hage uppgav den 2 april att det var "någon som börja de rycka i benen eller någonting, i Olof Palmes ben och då så sa jag det att han låg så bra sam han låg". Engström "försöker och få" personen i framstupa sidoläge. Det vill inte de andra. Mer än så gjorde han inte.

Anna Hage uppgav den 2 april 1986 att "jag satt i och för sig med ryggen mot gränden".

Hur kunde Stig Engström veta att Anna Hage satt med ryggen mot Luntmakargatan och att Stefan Glantz satt med ryggen mot Sveavägen?

Det fanns ingen som helst uppgift i massmedia om den saken.

Hur kunde Stig Engström veta att de satt så? Om Engström inte var där när Anna Hage och Stefan Glantz var där.

Clownerna i Göteborg kanske vet?

Sociologen Klas Gustavsson (som intervjuas i Spår) anser att de mest intressanta sakerna med Engström är att a) Engström tror sig ha hört ett skott när han bara hade 20 meter kvar till mordplatsen (trots att han inte såg gärningsmannen och dennes flykt), att b) Yvonne Nieminen tror sig ha sett en springande man som påminde om Engström på David Bagares gata och att c) Engström berättar på ett intressant sätt. Det finns bra förklaringar till alla tre. Gustavsson anser att Engström är ointressant som GM. Bra. Det finns hur många bevis som helst.
Citera
2026-05-11, 18:56
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
1986 ringde:

SE drog kortet kl. 23:19 och det fanns flera apparater att dra kortet i.

Han är osannolik, ja, men han är den ende som oturligt eller ej sömlöst går in överallt.

Som en man som ser LOP gå till bion. Som en man gåendes efter dem, runt kl. 23:20.

Som mannen som tittar åt LJ:s håll. Som mannen med väskan uppe på åsen.

Han är alltjämt svår att tänka bort.

Han kan inte både gå efter dom Sveavägen söderut och stämpla ut och komma ut från Sveavägen 44. Har han gjort det ser han dom av en slump när han går ut men då undrar man vem den efterföljande mannen är

Citat:
Ursprungligen postat av Brummell
Detta är inte en beskrivning av Anders B. Mycket talar för att Lisbet omedelbart efter skotten har sett först Anders B och hans klädsel, och något senare mördaren rakt i ansiktet när han tittar på paret och bestämmer sig för att springa iväg. På något sätt har det här sedan kombinerats och utvecklats till hennes beskrivning av mördaren. Hur det är med den saken kan vi inte säkert veta, och låt oss för tillfället nöja oss med att konstatera att det för mördarens ansikte bara finns fragmentariska brottstycken, samt en detaljerad men högst osäker beskrivning.

Björkman är mer norrut och hoppar in i Dekorimas prång direkt efter det smäller. Hon ser såklart honom men att han skulle vara det första hon ser när hon vänder sig om? Det är väl mer sannolikt att det är mördaren som är det första hon ser när hon vänder sig om? Inte Björkman som befinner sig längre norrut och som dessutom bör tagit skydd i prånget?
Senast redigerad av HemmaslagenWasabi 2026-05-11 kl. 19:00.
Citera
2026-05-11, 23:41
Medlem
Hur kunde Stig Engström veta att Anna Hage satt med ryggen mot Luntmakargatan och att Stefan Glantz satt med ryggen mot Sveavägen?

Han kan ha sett det själv, innifrån Tunnelgatan.

Så svårt var det.
Citera
2026-05-12, 09:12
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Podden Spår brukar vara bra.

I avsnittet Skandiamannen finns några missar.

Den 1 mars 1986

Inga livräddande åtgärder nämns i förhöret.

Den 10 mars 1986

Spår: "Han berättar att Palme vänts i framstupa sidoläge."

Förhöret: "Palme vändes till framstupa sidoläge."

Verkligheten: Stig Engström påstår inte att han eller någon annan vände Palme i framstupa sidoläge. Referatet är en feltolkning. Som framgår den 11 mars.

Den 11 mars 1986

Spår: "Skandiamannen berättar nu att han själv hjälpte till att vända Olof Palme i framstupa sidoläge för att frigöra luftvägarna."

Förhöret: "E är dels gift med en sjuksköterska och dels utbildad i viss mån i första hjälpen, kurser som Röda Korset givit. E tänkte först på andningsvägarna och att inte förvärra en skada genom att göra för mycket. Hela munnen var alldeles fylld med blod så att man inte kunde se tänderna och det kom ganska kraftigt blodflöde ur näsan, varför sidoläge föreföll det enda E kunde tänka sig i form av hjälp att själv ge sig på."

Verkligheten: Stig Engström påstår fortfarande inte att han eller någon annan vände Palme i framstupa sidoläge. Däremot framgår vad Engström menade den 10 mars. Att den enda åtgärd som föreföll vara rätt var framstupa sidoläge. Inte att "Palme vändes till framstupa sidoläge". Ett självklart fel i referatet den 10 mars.

Den 25 april 1986

Stig Engström: I alla fall då är ju min första tanke att avbryta min färd mot tunnelbanan, och eftersom jag har gått Röda Korsets förstahjälpenkurs och håller på med lite sån verksamhet på Skandia dessutom, med bulkuddar och sådant, så förstod jag att eftersom munnen var fylld med blod och det rann ur näsan, att så fort som möjligt försöka och få andningsvägarna klara. Då har vi, ungefär samtidigt kommit fram tre stycken personer. Jag har en ung flicka till vänster, och en ung grabb till höger. Flickan tar pulsen och vi två andra försöker och få den här personen som visade sig vara Olof Palme i framstupa sidoläge för att blodet skall kunna rinna undan.

Allan Bäckström: När du kommer fram då är det bara Palme och hustrun Lisbeth som är där?

Stig Engström: Ja, och två till.

Allan Bäckström: Och två till. Vad är det för några?

Stig Engström: Ja som jag minns det två unga personer, en ung flicka som är till vänster, och en ung man som är till höger. Flickan är mest koncentrerad på att försöka ta pulsen och säger att, ömsom kan jag uppfatta pulsen, och ömsom säger att nu kan jag inte känna pulsen.

Verkligheten: Att "vi två andra" (sannolikt Stig Engström och Karin Johansson) "försöker och få den här personen som visade sig vara Olof Palme i framstupa sidoläge" stämmer bra med andra vittnesuppgifter. Karin Johansson uppgav den 2 april att det var "någon som sa, jag vet att han skall ligga i framstupa sidoläge, varför gör ni så här?" Anna Hage uppgav den 2 april att det var "någon som börja de rycka i benen eller någonting, i Olof Palmes ben och då så sa jag det att han låg så bra sam han låg". Engström "försöker och få" personen i framstupa sidoläge. Det vill inte de andra. Mer än så gjorde han inte.

Anna Hage uppgav den 2 april 1986 att "jag satt i och för sig med ryggen mot gränden".

Det fanns ingen som helst uppgift i massmedia om den saken.

Hur kunde Stig Engström veta att de satt så? Om Engström inte var där när Anna Hage och Stefan Glantz var där.

Clownerna i Göteborg kanske vet?

Sociologen Klas Gustavsson (som intervjuas i Spår) anser att de mest intressanta sakerna med Engström är att a) Engström tror sig ha hört ett skott när han bara hade 20 meter kvar till mordplatsen (trots att han inte såg gärningsmannen och dennes flykt), att b) Yvonne Nieminen tror sig ha sett en springande man som påminde om Engström på David Bagares gata och att c) Engström berättar på ett intressant sätt. Det finns bra förklaringar till alla tre. Gustavsson anser att Engström är ointressant som GM. Bra. Det finns hur många bevis som helst.

Som tillägg kan man även nämna deras AI "Ebbe" som påstår att "inga av de 22 mordplatsvittnena" nämner "framstupa sidoläge". Ca 24:10 in i avsnittet.

Ersson och Glantz nämner att dom lägger Palme i framstupa sidoläge.
Johansson (Hages väninna) nämner att "Stefan och dom" lade Palme i framstupa sidoläge.
Palm, som kommer lite senare, uppger att Palme "legat i framstupa sidoläge".
Och så har vi även SE.
Detta är vad materialet ger.

Detta är påpekat till Anton.
Citera
2026-05-12, 09:25
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila

Så svårt var det.

Lisbeth Palme och taxiföraren Hans Johansson såg att gärningsmannen hastigt vände sig om när Johanssons taxi stannade vid paret Palme. Enligt Johansson var GM 15 - 25 meter från mordplatsen. Cirka halvvägs till manskapsbodarna. Då var inte Stefan Glantz (en av Johanssons passagerare) och Anna Hage framme vid Olof Palme.

Lars Jeppsson såg att GM hastigt vände sig om vid trappkrönet. GM kunde inte se Stefan Glantz och Anna Hage från trappkrönet.

Som framgår med all önskvärd tydlighet av detta foto.

Så svårt var det.
Citera
2026-05-12, 09:39
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Som tillägg kan man även nämna deras AI "Ebbe" som påstår att "inga av de 22 mordplatsvittnena" nämner "framstupa sidoläge". Ca 24:10 in i avsnittet.

Ersson och Glantz nämner att dom lägger Palme i framstupa sidoläge.
Johansson (Hages väninna) nämner att "Stefan och dom" lade Palme i framstupa sidoläge.
Palm, som kommer lite senare, uppger att Palme "legat i framstupa sidoläge".
Och så har vi även SE.
Detta är vad materialet ger.

Detta är påpekat till Anton.

Bra. Palme hamnade nästan i framstupa sidoläge när han föll. Vad Stefan Glantz och Kenneth Ersson gjorde var att justera läget till framstupa sidoläge. Så att Palme vilade på höger sida med ansiktet mot Luntmakargatan och vänster ben böjt. När återupplivningsförsöken började vändes han på rygg. Stig Engström uppgav att Palme låg på rygg när Engström anlände till mordplatsen.
Citera
2026-05-12, 09:41
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Så svårt var det.

Var verkligen Anna så snabbt framme?
Enligt Karin fanns även "Stefan" på plats då de kom fram.
Innan Anna sätter igång med HLR så tog de pulsen på Palme.
Vart befann sig gärningsmannen då Anna och Stefan satte igång?
Jag skulle nog kunna tänka mig att han var en bra bit upp i trappan om inte redan försvunnen.

Hur mycket går egentligen att få in här i allt SE ska ha iakttagit, registrerat och lagt på minnet under flykten?
Kunde SE även se hur Lisbeth sprang ut i gatan där inifrån?
SE som GM ska ju även ha iakttagit LJ under flykten.
Citera
2026-05-12, 09:55
Medlem
Citat:
Lisbeth Palme och taxiföraren Hans Johansson såg att gärningsmannen hastigt vände sig om när Johanssons taxi stannade vid paret Palme. Enligt Johansson var GM 15 - 25 meter från mordplatsen. Cirka halvvägs till manskapsbodarna. Då var inte Stefan Glantz (en av Johanssons passagerare) och Anna Hage framme vid Olof Palme.

Lars Jeppsson såg att GM hastigt vände sig om vid trappkrönet. GM kunde inte se Stefan Glantz och Anna Hage från trappkrönet.

Som framgår med all önskvärd tydlighet av detta foto.

Så svårt var det.

Jo man ser ner till mordplatsen där, är ju tydligt. Kan ha vänt sig innan det också. Gör inte religion av vissa vittnesmål bara för att dem passar din teori.

SJÄLVKLART kan gm vänt på sig och kollat mordplatsen.
Citera
2026-05-12, 10:09
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Jo man ser ner till mordplatsen där, är ju tydligt. Kan ha vänt sig innan det också. Gör inte religion av vissa vittnesmål bara för att dem passar din teori.

SJÄLVKLART kan gm vänt på sig och kollat mordplatsen.

Fotot (som är taget i dagsljus) visar att Sveavägen var synlig. Inte mordplatsen. Från mordplatsen kunde man heller inte se trappkrönet.

Som framgår av detta foto.

GM hade ingen möjlighet att se vilka som satt vid Palme, om de var pojkar eller flickor eller på vilken sida om Palme de satt.

GM vände sig om vid två tillfällen. Inte mer. Halvvägs till manskapsbodarna och vid trappkrönet. Det framgår av vittnesuppgifterna.
Citera
2026-05-12, 10:12
Medlem
Citat:
Fotot (som är taget i dagsljus) visar att Sveavägen var synlig. Inte mordplatsen. Från mordplatsen kunde man heller inte se trappkrönet.

Som framgår av detta foto.

GM hade ingen möjlighet att se vilka som satt vid Palme, om de var pojkar eller flickor eller på vilken sida om Palme de satt.

GM vände sig om vid två tillfällen. Inte mer. Halvvägs till manskapsbodarna och vid trappkrönet. Det framgår av vittnesuppgifterna.

Det vet inte du, ingen har helt koll på det här. Du behöver inte länka vittnesuppgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in