2026-05-11, 20:27
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Jag hittade nyss en skoj video på Youtube som jag tycker väldigt tydligt visar både Cybertruckens köregenskaper, och mentaliteten hos de rövhål till människor som köper Cybertruckar:
https://www.youtube.com/watch?v=Ao-AV9Grj5A

Visst, vilken bil man köper säger inte ALLT om hur man är som person, men det säger ofta en hel del. Och att massvis med folk som kör Cybertrucks också beter sig som fullständiga rövhål tycker jag är talande för vad det är för folk som stödjer Musk...
Citera
2026-05-11, 20:28
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Men inte lika komiskt som att du ligger kort.
Det vore dumt att inte ta chansen och korta ett företag som förlorar mot konkurrenterna, som har ett PE över 400 och ett EPS som närmar sig 0. Speciellt med tanke på att ett amerikanskt maktskifte kan placera CEOn bakom galler.
Citera
2026-05-11, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Det vore dumt att inte ta chansen och korta ett företag som förlorar mot konkurrenterna, som har ett PE över 400 och ett EPS som närmar sig 0. Speciellt med tanke på att ett amerikanskt maktskifte kan placera CEOn bakom galler.
Kan man korta Tesla på ett stabilt sätt, som lekman? Typ via Avanza.
Tänker mig ett certifikat som tål att hålla över lång tid utan större urholkning?
Helt ok om det är procentavgifter och ev. avgift vid köp.

Problemet med Tesla är att den nog kan jobba sig upp 40% till över något eller några år innan den riktiga smällen kommer. Då är man ju urholkad långt innan dess.
Citera
2026-05-11, 20:43
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat
Tänker mig ett certifikat som tål att hålla över lång tid utan större urholkning?

Problemet med Tesla är att den nog kan jobba sig upp 40% till över något eller några år innan den riktiga smällen kommer. Då är man ju urholkad långt innan dess.
På Avanza vet jag inte, det närmaste är nog att köpa säljoptioner, typ TESLA6X 250, där 6 betyder 2026, X betyder december (A = januari, B = februari, osv), och 250 betyder strike price.

Du kan såklart sälja dessa när du vill, du behöver inte vänta tills december 2026 i exemplet ovan.
Pariteten är ofta 100, d.v.s. det krävs 100 stycken TESLA6X 250 för att få köpa 1 stycken aktie till ett pris av 250 den sista (tror jag) december 2026.

Du får läsa på lite om theta-decay om du vill förstå exakt hur priset förändras över tid.
Senast redigerad av otello 2026-05-11 kl. 20:46.
Citera
2026-05-11, 20:50
Medlem
Citat:
På Avanza vet jag inte, det närmaste är nog att köpa säljoptioner, typ TESLA6X 250, där 6 betyder 2026, X betyder december (A = januari, B = februari, osv), och 250 betyder strike price.

Du kan såklart sälja dessa när du vill, du behöver inte vänta tills december 2026 i exemplet ovan.
Pariteten är ofta 100, d.v.s. det krävs 100 stycken TESLA6X 250 för att få köpa 1 stycken aktie till ett pris av 250 den sista (tror jag) december 2026.

Du får läsa på lite om theta-decay om du vill förstå exakt hur priset förändras över tid.
Tack för tipset ska kollas upp.. Spontant tror jag Tesla ska ner 80-90% från nuvarande nivåer. Men saker kan förändras så klart.
Citera
2026-05-11, 20:55
Medlem
otellos avatar
Citat:
Tack för tipset ska kollas upp.. Spontant tror jag Tesla ska ner 80-90% från nuvarande nivåer. Men saker kan förändras så klart.
Du kan ju alltid köpa mini-S, där är hävstången föränderlig och du riskerar inte urholkning.

Ja fundamentalt ska Tesla ner under $20, dom drog in 13 cent per aktie senaste kvartalet, och värre kommer det bli. Det finns inget trovärdigt bull-case, vilket är anledningen till att Tesla-sekten förlitar sig på förolämpningar och blind hype ā la BBBY.
Citera
2026-05-11, 21:14
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Innan den riktiga smällen? Det är ju dock alltid björnarna som får smäll, för de envisas med att tro att de förstår saker.
Dessutom livsfarligt att fråga om tips från någon som spenderar mestadels av sin tid på att hata något, som han dessutom förlorar pengar på.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2026-05-11 kl. 21:20.
Citera
2026-05-11, 21:32
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Innan den riktiga smällen? Det är ju dock alltid björnarna som får smäll, för de envisas med att tro att de förstår saker.
Dessutom livsfarligt att fråga om tips från någon som spenderar mestadels av sin tid på att hata något, som han dessutom förlorar pengar på.
Återigen, vad är ditt bull-case?
Robotar och autonoma taxibilar erbjuds redan av andra företag, Tesla ligger långt efter. Dessa företag dras heller inte med ett högt PE och ett havererat varumärke.
Citera
2026-05-11, 22:17
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
As I was saying

Börjar mer och mer känna att vi är i en AI bubbla. "No shit Sherlock". Vi har varit det ett tag men... tror inte vi är direkt i startfasen av bubblan längre. Tesla kommer klara sig (bra) på lång sikt, men dyker hela marknaden så åker Tesla med.
Jepp. Amerikanska tech sektorn handlas nu lika paraboliskt som slutet av 2021. Liksom många andra sektorer.
Svårt att bortse från bubbeltendenserna nu när det bekräftas att oljan börjar slå på ekonomin men börsen går risk-on och slår nya ATH.
Citera
2026-05-11, 22:48
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Jepp. Amerikanska tech sektorn handlas nu lika paraboliskt som slutet av 2021. Liksom många andra sektorer.
Svårt att bortse från bubbeltendenserna nu när det bekräftas att oljan börjar slå på ekonomin men börsen går risk-on och slår nya ATH.
Jag såg ett diagram med procentuell uppgång innan dotcom-bubbland sprack, det var ungefär samma siffror som vi sett senaste månaden. Jag såg ett annat diagram över PE värden då och nu, återigen liknande.

Optimisterna pekar på AI och säger att det är skillnad, men jag är tveksam. Dom tekniska landvinningar som gjorts släpps i princip alltid publikt av Google.
Citera
2026-05-11, 22:52
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Hej, Felicia här, hör ni mig?

Jag vet inte om det är HARRAM att säga såhär i Aktie-forumet, men är det bara jag som tycker att aktiemarknaden är helt jäkla FUCKED UPPED och befinner sig i stratosfären några mil över markytan???

Tesla är ett litet bilföretag, som de senaste åren inte fokuserar på bilar, utan utvecklar självkörande taxibilar och hushållsrobbotar...

Trots detta är Tesla typ det högsta värderade bilföretaget på aktiemarknaden...

Karl Marx kanske hade några poänger i alla fall...
Citera
2026-05-11, 23:21
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Jag såg ett diagram med procentuell uppgång innan dotcom-bubbland sprack, det var ungefär samma siffror som vi sett senaste månaden. Jag såg ett annat diagram över PE värden då och nu, återigen liknande.

Optimisterna pekar på AI och säger att det är skillnad, men jag är tveksam. Dom tekniska landvinningar som gjorts släpps i princip alltid publikt av Google.
Vet inte vad du menar med det om Google men AI kommer absolut revolutionera hela samhället likt IT och vi är bara i dess linda. Men med det sagt är börsen ett relativt spel och AI-tekniken rättfärdigar inte "this time is different" precis som ingenting annat gör det heller.

Sen är det ju inte en ren AI-bubbla skulle jag säga, hauss överallt. Samtidigt som det pågår en oljekris.
Senast redigerad av MohinderHerb 2026-05-11 kl. 23:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in